Mogelijk vragen meerdere ZX rijders dit af:
Volgens het boekje heeft de ZX een tankinhoud van 56 liter,maar wanneer ik de brandstof meter in het rood rij en nog zo’n 50 km met brandend lampje rij,krijg ik er niet meer in dan een liter of 45.
Ik heb gelezen over dit “euvel” dat bij sommige (mogelijk alle) ZX-en de tank niet vol te tanken was,klopt dit?
Schiet me net nog te binnen,wanner je contact aan zet krijg je een lampen controle,maar niet bij het lampje in de brandstof meter,is dit normaal?
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Ik tank geregld meer dan 50 liter in mn zx
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Hier een van de referenties betreffende dit item:
http://www.autoweek.nl/myreviewautodata.php?cache=no&ID=65&merk=Citroen&serietotaal;=&bouwjaar;=
Hier is sprake van een luchtbel,in een ander (zoek ik nog op) was sprake dat er schotten in de tank zo gemaakt waren dat je niet kon voltanken,op de reactie van ZX19D afgaande blijkt dit dus niet voor alle zx-en te gelden.Mogelijk veroorzaken die schotten juist die luchtbel.
Gedeelde smart is halve smart…
Trouwens bedankt voor de snelle reacties hier,wel zo prettig.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Bij mijn ZX (uit 97) zit een wit knopje in de tankopening waarmee je kunt ontluchten.
Ik doe het niet vaak (alleen als de diesel ergens schandalig goedkoop is), maar het kan wel. Scheelt me zo een litertje of 8.
Geen ontluchting mogelijk bij de mijne
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
De eerste diesels hadden die ontluchtingsknop niet. Dankzij de schotten in de tank (hierboven al genoemd) kon je inderdaad niet al je brandstof benutten. Wat weleens hielp was een scherpe bocht naar links maken. Dan kon je weer kilometers doorrijden. Als ik het uiterste uit mijn tank wilden halen dan kreeg ik er zo’n 48 liter in, maar dan reed ik al een tijd met het lampje aan. En ja ik heb twee keer even moeten stilstaan in al die jaren, dan liet ik het er net op aankomen. FF de auto heen en weer schudden, brandstof opvoeren en de eerste de beste tank opgezocht.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ontluchtinsknopje gevonden hij is wel heel klein,al die tijd niet gezien!
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Foto? en zit die alleen op diesels?
Jos van der Voort
Ik heb het ontluchtingsknopje ook op mijn ZX 1.4i uit 1997.
Het effect is niet altijd even goed merkbaar; Zowel qua het geluid van het ontluchten (pssst) als het erin pompen van extra liters (verbruik dus).
Alleen de eerste keer dat ik het knopje gebruikte gingen er duidelijk veel meer liters in. Ontluchten tijdens het tanken is volgens mij dus ook niet (wekelijks) nodig(?!); net als je CV thuis zeg maar; eens per jaar ofzo. Wordt het knopje trouwens sowieso niet ingedrukt als je de tankdop er weer op doet?! En waar gaat de lucht dan heen?!
Mijn maximale tankprestatie is trouwens 49,24 liter; toen brandde het lampje al geruime tijd. Als ik tank en de pomp slaat voor de eerste keer af, dan wacht ik altijd een aantal seconden - 15/20 ofzo - en tank er dan vrolijk nog 7 a 8 liter zonder afslaan bij. Met veel pijn en moeite is er daarna ook nog wel een liter of 2 extra in te krijgen. Dan pas geeft mijn benzinemeter ook pas echt vol aan en blijft dan de eerste 50/60 kilometer in verticale positie staan.
BX 1.4i Deauville - februari 1991 - gesloopt
AX 1.1i TGE - augustus 1992 - gesloopt
ZX 1.4i SX - 5-deurs - mrt 1997 - verkocht
XM 2.0i Turbo C.T. - mrt 1999 - TE KOOP
Xsara 2.0 HDi DifferenceII - mrt 2005 - 240.000 km