2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Technologische ontwikkelingen van Citroën
exuserpb
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1328
Geregistreerd: 15-04-2005

Gepost: 17 november 2006 08:07 PM
  [ # 16 ]
eviltwin schreef:

-Eerste auto met voorwielaandrijving

Nope, de Carnot stoom auto (18e eeuw) had al voorwielaandrijving, maar goed ook DKW/Audi/Horch, en Cord waren Citroen voor, de TA is wel bijzonder om andere redenen.

-Automatisch inparkeer systeem, concept

is al in productie (Toyota, meen ik)

Ja klopt Toyota heeft dat in haar Prius, alleen Citroën had dat als eerste in ee prototype. Niet als eerst in productie, maar dat is het zelfde als in de TA, alleen dat in het ‘voordeel’ van Citroën:

eviltwin schreef:

-Eerste auto met voorwielaandrijving

Nope, de Carnot stoom auto (18e eeuw) had al voorwielaandrijving, maar goed ook DKW/Audi/Horch, en Cord waren Citroen voor, de TA is wel bijzonder om andere redenen.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 17 november 2006 09:17 PM
  [ # 17 ]

Niet echt, de Cord L-29, Alvis en diverse DKW/Horch/Audi typen waren wel gewoon te koop, lang voor de Traction Avant. (meer dan vijf jaar in het geval van de Alvis)

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
exuserpb
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1328
Geregistreerd: 15-04-2005

Gepost: 18 november 2006 01:06 AM
  [ # 18 ]
eviltwin schreef:

Niet echt, de Cord L-29, Alvis en diverse DKW/Horch/Audi typen waren wel gewoon te koop, lang voor de Traction Avant. (meer dan vijf jaar in het geval van de Alvis)

Ah oke, ik dacht dat dat een soort van prototypen waren

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 18 november 2006 01:35 AM
  [ # 19 ]

Citroen had voor de CX de eerste ge-automatiseerde fabriek ter wereld. Hele delen van het productieproces kwam ineens geen mens meer aan te pas!

Groeten,
Jan

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 18 november 2006 01:04 PM
  [ # 20 ]
PjotrBlom schreef:
eviltwin schreef:

Niet echt, de Cord L-29, Alvis en diverse DKW/Horch/Audi typen waren wel gewoon te koop, lang voor de Traction Avant. (meer dan vijf jaar in het geval van de Alvis)

Ah oke, ik dacht dat dat een soort van prototypen waren

Nee het waren gewone serie producten, maar niet helemaal op de schaal van een TA.

Cord (een super luxe merk van Auburn-Duesenberg) heeft in ongeveer 10jaar niet veel meer dan 3.000 auto’s gemaakt, waarvan veel een dikke 8-in-lijn, van de eerste L-29 dus slechts enkele honderden.

Alvis zo mogelijk nog veel minder (1928-1930). Voor DKW/Audi moet je denken aan enkele tienduizenden van diverse typen, varierend van 2-cilinder 2-takt tot 6-in-lijn.

Ter vergelijking Citroen haalde voor de oorlog 60.000 eenheden TA per jaar Shocked

Ik meen wel dat Cord een patent had voor een homokineet, wat de ontwikkeling van de TA behoorlijk in de weg heeft gezeten.

De Cord 810/812 is een van mijn favoriete auto’s, echt een waanzinnig ontwerp:

je ziet, net als de TA, geen treeplanken, lage instap; van 1937 copieren ze het TA-aandrijvingsconcept: bak voor de vooras, motor erachter. Daarvoor (zie L-29) is het diff-bak-motor.

Klapkoplampen, 8cil met compressor, 170pk Cool

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Double Chevron
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 16-05-2006

Gepost: 18 november 2006 02:10 PM
  [ # 21 ]

Wat die geëlektrificeerde wagen betreft, ik heb jammer genoeg nog steeds niet gevonden welk type dat is. Maar tijdens dat ikhet een enhet ander aan het opzoeken was is me wel opgevallen dat het verschil hem dikwijls in een klein hoekje zit. Zo was Citroën niet steeds de eerste, maar wel de eerste met serieproductie. enkele voorbeelden:

De TA was de eerste in SERIE GEPRODUCEERDE voorwielaangedreven auto.
Citroën was ook de eertse met een volledig aan de lopende band IN SERIE GEPRODUCEERDE wagen. (ik dacht dat dit Ford was, maar het verschil zit hem weer in het serie geproduceerde…).
Zo zal Citroën waarschijnlijk ook de eerste geweest zijn met een in SERIE GEPRODUCEERDE geëlektrificeerde wagen.
Wat die cillin blokken betreft, ik bedoel dus de eerste met een wagen die in serie geproduceert is met de motor op rubberblokken waardoor de trillingen van de motor niet meer over gaan op het chassis. Ik denk niet dat cillin de juiste schrijfwijze is Surprisedops:

Greetz

Always Smile Smile

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 18 november 2006 02:17 PM
  [ # 22 ]

citroen is trouwens ook de aller eerste die een auto maakte die kon lopen. zal eens kijken of ik een paar foto’s kan vinden hiervan. of dat iemand anders daar wat van heeft.

En een auto met voor gewoon wielen, en achter rupsbanden. en die werden ook gewoon in massa productie gemaakt voor bv het leger Wink

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
c5breakhdi
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1168
Geregistreerd: 28-03-2005

Gepost: 18 november 2006 02:26 PM
  [ # 23 ]
Autofan schreef:
stoterstangen90 schreef:

er staan in het lijstje ook ontwikkelingen die niet aan citroen kunnen worden toegeschreven. Voorwielaandrijving is bijv. geen citroen novum.

Maar wel voorwielaandrijving in serieproductie toch?

De eerste auto met voorwielaandrijving was van Auto Union, maar Citroën was wel de eerste die het in de serieproductie toepaste.

J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën

Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)

Profiel  
 
zx19d
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 14-03-2004

Gepost: 18 november 2006 02:46 PM
  [ # 24 ]

Niet de eerste wel innovatief;
C6:

standaard HUD
standaard daglicht
luchtrem/vleugel met remstand

Dat standaard daglicht hebbebn de Zweedse merken toch al weet ik hoe lang dus dat is ook niet echt innovatief meer

Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 18 november 2006 10:59 PM
  [ # 25 ]
c5breakhdi schreef:
Autofan schreef:
stoterstangen90 schreef:

er staan in het lijstje ook ontwikkelingen die niet aan citroen kunnen worden toegeschreven. Voorwielaandrijving is bijv. geen citroen novum.

Maar wel voorwielaandrijving in serieproductie toch?

De eerste auto met voorwielaandrijving was van Auto Union, maar Citroën was wel de eerste die het in de serieproductie toepaste.

Ook niet;

lees mijn post maar Wink

DKW ~1931, Cord ~1929, Alvis 1928…TA 1934

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 18 november 2006 11:01 PM
  [ # 26 ]
zx19d schreef:

Niet de eerste wel innovatief;
C6:

standaard HUD
standaard daglicht
luchtrem/vleugel met remstand

Dat standaard daglicht hebbebn de Zweedse merken toch al weet ik hoe lang dus dat is ook niet echt innovatief meer

da’s geen daglicht da’s dimlicht bij dag.

Daglicht wordt sinds 2005 toegestaan door de EU; de enige auto’s die dit heben zijn de A6 (standaard op de S6) en de 911 (standaard op de Turbo. Dus is de C6 wel de eerste die het standaard heeft, en zonder LEDs Idea

Op de C6 zitter er naast mistlampen nog twee pitten, dat zijn dedaglichten, doe ook maar een search naar DTRL of kijk hier:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=163427&postdays=0&postorder=asc&start=33

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 18 november 2006 11:08 PM
  [ # 27 ]
vortex schreef:

citroen is trouwens ook de aller eerste die een auto maakte die kon lopen. zal eens kijken of ik een paar foto’s kan vinden hiervan. of dat iemand anders daar wat van heeft.

En een auto met voor gewoon wielen, en achter rupsbanden. en die werden ook gewoon in massa productie gemaakt voor bv het leger Wink

Die rupsauto (auto chenille) is een uitvinding van meneer Kégresse, ook onder die naam door Citroen vermarkt.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 november 2006 11:45 PM
  [ # 28 ]

volgens mij is de CX 25 TRD Turbo 2 een tijdje de snelste diesel geweest Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 18 november 2006 11:51 PM
  [ # 29 ]
arjan_verkade schreef:

volgens mij is de CX 25 TRD Turbo 2 een tijdje de snelste diesel geweest Wink

dat klopt maar helaas niet erg lang Wink

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 november 2006 11:59 PM
  [ # 30 ]
citroenc2 schreef:
arjan_verkade schreef:

volgens mij is de CX 25 TRD Turbo 2 een tijdje de snelste diesel geweest Wink

dat klopt maar helaas niet erg lang Wink

ja toen kwam mercedes weer Wink

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook