2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Ik heb nu ook een XM V6 Exclusive serie1 handgeschakeld!
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 november 2006 06:54 PM
  [ # 16 ]
Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 18 november 2006 10:24 PM
  [ # 17 ]
eviltwin schreef:
Lucas Unger schreef:

Zo’n tweespaaks stuur is inderdaad van het tussenmodel. Gelijk met de introductie van dit stuur is de lichtschakelaar een schuifschakelaar op de richtingaanwijzerstengel geworden. Voorheen was dit een vrij grote draaiknop onder de richtingaanwijzerstengel.

Het tussenmodel is gevoerd van modeljaar 1993 tot modeljaar 1995 oftewel van organummers 5624 t/m 6383

Groet,

L

Die schuifschakelaar voor de koplampen zat al op de allereerste Ambiance modellen, onze V6en hebben nooit iets anders gehad Idea

Dat is vreemd, ik zal het nog eens nazoeken.

Groet,

L

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 18 november 2006 10:30 PM
  [ # 18 ]

Dat is vreemd, ik zal het nog eens nazoeken.

Heel vreemd, ik heb een originele Ambiance met aparte draaiknop voor het licht..

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 18 november 2006 10:37 PM
  [ # 19 ]

Er is in ieder geval geen enkel verband tussen het uitrustingsniveau en de positie van de lichtschakelaar. In de tijd dat de lichtschakelaar een aparte draaiknop was bestond ook de mogelijkheid voor radiobediening OF bediening van de cruise control op het stuur. Toen de lichtschakelaar is verhuisd naar de linker richtingaanwijzerstengel is de cruise control veranderd in een extra stengel uit het gat waar voorheen de draaiknop voor het licht zat.

Groet,

L

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 18 november 2006 10:43 PM
  [ # 20 ]
Lucas Unger schreef:

Er is in ieder geval geen enkel verband tussen het uitrustingsniveau en de positie van de lichtschakelaar. In de tijd dat de lichtschakelaar een aparte draaiknop was bestond ook de mogelijkheid voor radiobediening OF bediening van de cruise control op het stuur. Toen de lichtschakelaar is verhuisd naar de linker richtingaanwijzerstengel is de cruise control veranderd in een extra stengel uit het gat waar voorheen de draaiknop voor het licht zat.

Groet,

L

Nou dat klopt dan nog steeds niet met mijn ervaring. De 2 Ambiances in het register onder mijn naam (YZ-09-YH, en XZ-91-YS) hadden beide geen cruise control of radio-bediening op het stuur maar wel een schuifschakelaar.

Ik had eerlijk gezgd nog nooit zo’n draaischakelaar gezien tot ik vorig jaar de foto’s zag van een ander forumlid. Shocked  ik dacht nog wat ziet dat er raar uit Rolling Eyes

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 19 november 2006 01:54 AM
  [ # 21 ]

Blijven toch boeiende auto’s, die Citroëns. Ik heb nog even in de fiches gekeken en daar staat dat de losse draaiknop is toegepast op alle modellen t/m Orga nr. 5655, dat is 2 Mei 1992. Er staat echter ook in dat vanaf organummer 5592 het tweespaaks stuur is gemonteerd, dat zou 29 Februari 1992 zijn. Volgens mij klopt dat niet helemaal.

Groet,

L

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 19 november 2006 02:35 AM
  [ # 22 ]

Uit de XM folder van augustus 1989, knop 20

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 19 november 2006 12:50 PM
  [ # 23 ]
Lucas Unger schreef:

Blijven toch boeiende auto’s, die Citroëns. Ik heb nog even in de fiches gekeken en daar staat dat de losse draaiknop is toegepast op alle modellen t/m Orga nr. 5655, dat is 2 Mei 1992. Er staat echter ook in dat vanaf organummer 5592 het tweespaaks stuur is gemonteerd, dat zou 29 Februari 1992 zijn. Volgens mij klopt dat niet helemaal.

Groet,

L

Mijn vorige XM kwam uit januari ‘92 en had een 1 spaaks stuurwiel en ronde dikke schakelaar voor de verlichting. M’n huidige komt uit november ‘92 en heeft de lichtschakelaar in de raw zitten + een 2 spaaks stuurwiel. In ieder geval leek het stuurwiel nog nooit van z’n plaats geweest te zijn, tot ie afgelopen vrijdag plaats moest maken voor een 1 spaak van leder. Over de raw met schakelaar kan ik niet met 100% zekerheid zeggen of ie origineel. Niks wijst er iig op dat het niet zo is.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 19 november 2006 01:01 PM
  [ # 24 ]

De kabelboom achter het dashboard is voor het type met de draaiknop anders dan voor de schuifschakelaar dus dat ombouwen lijkt me vrij zinloos en onwaarschijnlijk. Je zult in jouw XM waarschijnlijk de originele configuratie hebben gehad.

Groet,

L

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 19 november 2006 01:11 PM
  [ # 25 ]

Precies. En daarbij komt, dat itt de schakelaar in de raw die ronde dikke schakelaar van zeer degelijke kwaliteit is. Dus het zaakie ombouwen ivm een defecte schakelaar is ook vrijwel uitgesloten.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 19 november 2006 09:12 PM
  [ # 26 ]

Allen bedankt voor de positieve reacties Very Happy  Ik kon niet eerder beantwoorden omdat ik het druk heb met mijn studie en zaterdags verdien ik wat bij in een Citroën garage. Met de veiligheidsdag nog de hele dag bezig geweest, mijn XM heb ik al eerder zelf gecheckt.

Op de foto`s was mijn XM al aan het zakken, maar de rijhoogte aanpassing was noodzakelijk ten eerste voor het oog en ten tweede voor het comfort. Er was teveel demping en de overschakeling naar de sportstand trad sneller in dan nu. Verder werkt de Diravi ook een stuk lichter en sneller doordat de stuurstangen rechter staan en minder wrijving ondervinden. Er is meer tegendruk voelbaar en komt sneller in de middenstand terug.

De voorraadbol zat op 30bar ipv 62bar en de remaccu zat op 0bar, die was in de 13 jaar nog nooit vervangen Shocked . Er waren wel beitel sporen op de bol, maar die zat erg vast en dus nooit getest/vervangen geweest. Ik moest de drie leidingen losmaken van het blokje en de bol met blokje demonteren om vervolgens in de werkbank de bol van het blokje te kunnen draaien. De vriend waarvan ik de XM gekocht heb was erbij en herkende de remaccu montage van zijn CX GTI Turbo2 en zei dat ik het geheel wel moest demonteren en hij heeft me perfect geholpen.
Nu slaat de HD pomp veel minder in en er is meer remdruk voelbaar in het rempedaal.

Verder wat betreft mijn XM is het inderdaad het tussenmodel met het tweespakig stuurwiel en de lichtschakelaar in raw bediening. Er komt wel een met leer bekleed eenspakig stuurwiel voor in de plaats, omdat het puur Citroën is Cool en dan kan ik ook de knoppen op het dashboard zien Wink .
Mijn orgnr :6055, dus al het goede van de serie1 (design) en de vele technische verbeteringen van serie2 Very Happy .

Binnenkort ga ik mijn tellerkabel (de wijzer trilt als een gek) en de koppelingskabel (bediening gaat zwaar) vervangen en zal de stoelverwarmingsknoppen bestellen. De bedrading en stekkers zijn voorbereid, met leren bekleding is het nu al koud als je s`ochtends instap. Verder ook een mooi gezicht als bijna alle dummie knoppen zijn vervangen Very Happy .

Ik hou jullie wel op de hoogte als ik weer wat aan mijn XM heb geklust.

Zweefse en groeten,
Citrophile

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook