eviltwin schreef:
-Eerste auto met voorwielaandrijving
Nope, de Carnot stoom auto (18e eeuw) had al voorwielaandrijving, maar goed ook DKW/Audi/Horch, en Cord waren Citroen voor, de TA is wel bijzonder om andere redenen.
-Automatisch inparkeer systeem, concept
is al in productie (Toyota, meen ik)
Ja klopt Toyota heeft dat in haar Prius, alleen Citroën had dat als eerste in ee prototype. Niet als eerst in productie, maar dat is het zelfde als in de TA, alleen dat in het ‘voordeel’ van Citroën:
eviltwin schreef:
-Eerste auto met voorwielaandrijving
Nope, de Carnot stoom auto (18e eeuw) had al voorwielaandrijving, maar goed ook DKW/Audi/Horch, en Cord waren Citroen voor, de TA is wel bijzonder om andere redenen.
Niet echt, de Cord L-29, Alvis en diverse DKW/Horch/Audi typen waren wel gewoon te koop, lang voor de Traction Avant. (meer dan vijf jaar in het geval van de Alvis)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:Niet echt, de Cord L-29, Alvis en diverse DKW/Horch/Audi typen waren wel gewoon te koop, lang voor de Traction Avant. (meer dan vijf jaar in het geval van de Alvis)
Ah oke, ik dacht dat dat een soort van prototypen waren
Citroen had voor de CX de eerste ge-automatiseerde fabriek ter wereld. Hele delen van het productieproces kwam ineens geen mens meer aan te pas!
Groeten,
Jan
PjotrBlom schreef:eviltwin schreef:Niet echt, de Cord L-29, Alvis en diverse DKW/Horch/Audi typen waren wel gewoon te koop, lang voor de Traction Avant. (meer dan vijf jaar in het geval van de Alvis)
Ah oke, ik dacht dat dat een soort van prototypen waren
Nee het waren gewone serie producten, maar niet helemaal op de schaal van een TA.
Cord (een super luxe merk van Auburn-Duesenberg) heeft in ongeveer 10jaar niet veel meer dan 3.000 auto’s gemaakt, waarvan veel een dikke 8-in-lijn, van de eerste L-29 dus slechts enkele honderden.
Alvis zo mogelijk nog veel minder (1928-1930). Voor DKW/Audi moet je denken aan enkele tienduizenden van diverse typen, varierend van 2-cilinder 2-takt tot 6-in-lijn.
Ter vergelijking Citroen haalde voor de oorlog 60.000 eenheden TA per jaar
Ik meen wel dat Cord een patent had voor een homokineet, wat de ontwikkeling van de TA behoorlijk in de weg heeft gezeten.
De Cord 810/812 is een van mijn favoriete auto’s, echt een waanzinnig ontwerp:
je ziet, net als de TA, geen treeplanken, lage instap; van 1937 copieren ze het TA-aandrijvingsconcept: bak voor de vooras, motor erachter. Daarvoor (zie L-29) is het diff-bak-motor.
Klapkoplampen, 8cil met compressor, 170pk
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Wat die geëlektrificeerde wagen betreft, ik heb jammer genoeg nog steeds niet gevonden welk type dat is. Maar tijdens dat ikhet een enhet ander aan het opzoeken was is me wel opgevallen dat het verschil hem dikwijls in een klein hoekje zit. Zo was Citroën niet steeds de eerste, maar wel de eerste met serieproductie. enkele voorbeelden:
De TA was de eerste in SERIE GEPRODUCEERDE voorwielaangedreven auto.
Citroën was ook de eertse met een volledig aan de lopende band IN SERIE GEPRODUCEERDE wagen. (ik dacht dat dit Ford was, maar het verschil zit hem weer in het serie geproduceerde…).
Zo zal Citroën waarschijnlijk ook de eerste geweest zijn met een in SERIE GEPRODUCEERDE geëlektrificeerde wagen.
Wat die cillin blokken betreft, ik bedoel dus de eerste met een wagen die in serie geproduceert is met de motor op rubberblokken waardoor de trillingen van de motor niet meer over gaan op het chassis. Ik denk niet dat cillin de juiste schrijfwijze is ops:
Greetz
Always Smile
citroen is trouwens ook de aller eerste die een auto maakte die kon lopen. zal eens kijken of ik een paar foto’s kan vinden hiervan. of dat iemand anders daar wat van heeft.
En een auto met voor gewoon wielen, en achter rupsbanden. en die werden ook gewoon in massa productie gemaakt voor bv het leger
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Autofan schreef:stoterstangen90 schreef:er staan in het lijstje ook ontwikkelingen die niet aan citroen kunnen worden toegeschreven. Voorwielaandrijving is bijv. geen citroen novum.
Maar wel voorwielaandrijving in serieproductie toch?
De eerste auto met voorwielaandrijving was van Auto Union, maar Citroën was wel de eerste die het in de serieproductie toepaste.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Niet de eerste wel innovatief;
C6:standaard HUD
standaard daglicht
luchtrem/vleugel met remstand
Dat standaard daglicht hebbebn de Zweedse merken toch al weet ik hoe lang dus dat is ook niet echt innovatief meer
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
c5breakhdi schreef:Autofan schreef:stoterstangen90 schreef:er staan in het lijstje ook ontwikkelingen die niet aan citroen kunnen worden toegeschreven. Voorwielaandrijving is bijv. geen citroen novum.
Maar wel voorwielaandrijving in serieproductie toch?
De eerste auto met voorwielaandrijving was van Auto Union, maar Citroën was wel de eerste die het in de serieproductie toepaste.
Ook niet;
lees mijn post maar
DKW ~1931, Cord ~1929, Alvis 1928…TA 1934
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
zx19d schreef:Niet de eerste wel innovatief;
C6:standaard HUD
standaard daglicht
luchtrem/vleugel met remstandDat standaard daglicht hebbebn de Zweedse merken toch al weet ik hoe lang dus dat is ook niet echt innovatief meer
da’s geen daglicht da’s dimlicht bij dag.
Daglicht wordt sinds 2005 toegestaan door de EU; de enige auto’s die dit heben zijn de A6 (standaard op de S6) en de 911 (standaard op de Turbo. Dus is de C6 wel de eerste die het standaard heeft, en zonder LEDs
Op de C6 zitter er naast mistlampen nog twee pitten, dat zijn dedaglichten, doe ook maar een search naar DTRL of kijk hier:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=163427&postdays=0&postorder=asc&start=33
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
vortex schreef:citroen is trouwens ook de aller eerste die een auto maakte die kon lopen. zal eens kijken of ik een paar foto’s kan vinden hiervan. of dat iemand anders daar wat van heeft.
En een auto met voor gewoon wielen, en achter rupsbanden. en die werden ook gewoon in massa productie gemaakt voor bv het leger
Die rupsauto (auto chenille) is een uitvinding van meneer Kégresse, ook onder die naam door Citroen vermarkt.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
volgens mij is de CX 25 TRD Turbo 2 een tijdje de snelste diesel geweest
arjan_verkade schreef:volgens mij is de CX 25 TRD Turbo 2 een tijdje de snelste diesel geweest
dat klopt maar helaas niet erg lang
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
citroenc2 schreef:arjan_verkade schreef:volgens mij is de CX 25 TRD Turbo 2 een tijdje de snelste diesel geweest
dat klopt maar helaas niet erg lang
ja toen kwam mercedes weer