Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik ben (al een tijdje) van plan om mijn dagelijkse wagen (Seat Corbie) te verruilen voor Citroën klassieker, en mijn voorkeur gaat daarbij uit naar een GS.
Nu heb ik een ‘72-er GS te koop zien staan, een half automaat. En daar heb ik wat vragen over.
Kan iemand mij uitleggen hoe zo’n half automaat werkt?
En heeft iemand aankoop-tips voor zo’n GS? Of weet iemand er toevallig nog een te koop staan?
En natuurlijk zijn ervaring’s verhalen altijd welkom!
Gr. Patrick
Edit by Lelijke Eend: topictitel aangepast
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Peteryed schreef:Hebben we het over een groene halfautomaat
Nee, maar graag hoor ik meer over die groene! Staat die in Friesland te koop?
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Alleen een beetje stoffig
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bij een halfautomaat hoef je niet te ontkoppelen. Alleen je gas loslaten en schakelen. Meestal moet je je rem intrappen vanuit stilstand om em in zn 1 te krijgen.
Rijdt heerlijk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Zie ook www.cats-citroen.net voor historie en aankooptips, bijv. even uit ‘t hoofd:
- roest, het is een jaren ‘70 ontwerp Citroën, dus alle modellen, t/m 1986 aan toe, rotten onder je stoel vandaan als je niets preventiefs doet!
- olielekkage is niet erg, maar de motor moet er wel uit om ‘t te verhelpen
- distributieriemen kosten een specialist ook een halve dag plus nog materiaal, afhankelijk van de vraagprijs voor de auto kan dit dus significant zijn (en moeten zeker iedere 60.000 km).
- zoals alle auto’s: check de schokdempers, in dit geval dus de bollen en andere hydraulieke componenten
Succes met zoeken. En bedenk eerst goed welk niveau wagen je wilt hebben voor welk budget. Goedkoop kopen en daarna opknappen is soms duurder dan in 1x een betere wagen kopen. En echt goedkoop rijdt een GS niet snel:
- vele hebben véél achterstallig onderhoud
- een oude GS rijdt niet zuiniger dan 1 : 12, een GSA kan 1 : 13 doen (met dure Super98)
Tijdelijk goedkoop kan: het eerste (studenten)jaar heeft mijn GSA 33.000km gereden, van 169.000 tot over de 200.000km. Voor 200 gulden aanschaf, 550 gulden APK (alleen al 2 voorbanden…), beurtje van paar honderd gulden, lekke tank gehad (150 gulden?), hydro-lekje (tientjeswerk) en dat was het wel. Maar daarna ben ik wat degelijker met de voiture omgegaan, en dan ben je dus een veelvoud van deze bedragen kwijt…
Trouwens wel apart en leuk, een Seatrijder die een GS wil. Maar als ik eerlijk ben, wordt ik ook huiverig. Een GS/A kan zeer betrouwbaar zijn tegen redelijke kosten (als je niet hoeft te restaureren), maar is géén “allemansvriend”. Er zijn al teveel mensen die een DS of GS “wel een leuke auto vonden”, maar dat eindigde dan vaak met 2 jaar ongebruikt in een schuur. En dan zonder APK, niet-rijdend wegens een (voor een kenner/knutselaar op zich klein) probleem met veel verlies moeten verkopen. Of erger, naar de sloop…
Maar hopelijk is mijn cynisme volledig onterecht en dan zou ik zeggen: vraag maar raak, hier of op yahoo-groups (GSNL)!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Als ie niet vaak genoeg in z’n GS rijdt schop ik hem wel
Schijt aan originaliteit.
roest, het is een jaren ‘70 ontwerp Citroën, dus alle modellen, t/m 1986 aan toe, rotten onder je stoel vandaan als je niets preventiefs doet!
heb zelf een 83 cx die niet onder mijn reet weg rot :cx :cx :cx :fijnsturen :fijnsturen :fijnsturen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Peteryed schreef:Ja bij garage Stoebo in Bolsward staat nog een halfautomaat met schuifdak. Er moet wel een nieuwe motorkap op maar verder wel een mooie auto.
Peter
Ik heb deze wagen vandaag bekeken, en ik moet zeggen, het is een lekker ding! Er moet wel het een en ander aan gebeuren, maar ik probeer met Stoebo een deal te maken dat hij “klaar” geleverd wordt.
Ik zal jullie op de hoogte houden.
En natuurlijk bedankt voor de reacties en tips tot zover!
Gr. Patrick
@LE,
Hier hoef je mij niet in te schoppen hoor! Ik denk dat mijn vrouw mij er eerder uit zal moeten schoppen om nog de nodige aandacht te krijgen.
@Rogier Verhoef
Ik reed aleen seat omdat ik daar redelijk goedkoop, veel kilometers in kon rijden. En dat is gelukt, tegen betrekkelijk lage onderhouds kosten hebt ik er bijna een ton bijgereden.
Verder heb ik weinig gevoel bij die wagen. Bij een GS (of wat voor oude Citroën dan ook) gaat mijn hart al jaren sneller kloppen.
“Mijn auto” is dan ook de 2cv en de Seat is “de auto”, als je begrijpt wat ik bedoel.
Goh, ik wist niet dat jouw vrouw ook zo leip was van oude Citro’s Koel man !
Schijt aan originaliteit.
Leuk om te constateren dat er binnenkort dus misschien weer een GS vertroeteld gaat worden hier op het forum! Ik hoop dat je er met de verkoper goed uitkomt en dat het een goed en prettig exemplaar is. Succes ermee!!
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 278
Geregistreerd: 10-06-2004
- C3 Pluriel C3 Pluriel
Eindelijk iemand die die GS bij Stoebo mee neemt, hij staat er al een hele poos te koop, hij moet gewoon rijden net als mijn GS.
Wilfred
———————————————————
http://www.yedema.dds.nl/
Zwakke punten
ik kon me nog herinneren dat er ooit in een CITROExpert in een voorbeschouwing van een Citromobile iets over de zwakke punten van de GS gezegd was. Zie hieronder. Misschien weinig nieuws, maar wel een leuke doorsnede. Uit nr. 3 van 2000. Beetje breed, maar anders niet leesbaar.
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
@ID66
Bedankt! Dit zijn leuke dingen.
Ik ben erg benieuwd wat voor voorstel ik krijg aangeboden ban Stoebo. Omdat de waarde van de wagen die ik inruil hoger is dan de prijs van de GS, heb ik hem gevraagt om uit te rekenen wat het totaal plaatje gaat kosten als hij al het laswerk gaat uitvoeren. Ook de inbouw van een LPG installatie zal hij doorberekenen.
Heeft iemand ervaring met Stoebo? Hij lijkt mij wel betrouwbaar overkomen. (maar welke autoverkoper probeert dat niet?)
Het lijkt mij ook echt een liefhebber, zelf rijd hij in een CX prestige. Wat zijn dat ook een bakken hé!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Even een update….
Vandaag ben ik nog even bij Stoebo geweest, komende week zal hij de GS op de brug zetten om een berekening van de werkzaamheden te maken. Hij zal mij bellen als dat klaar is. We zullen zien. Ik krijg er steeds meer zin in.
En natuurlijk zijn tips nog steeds welkom!
Gr. Patrick