Hey forummers,
vanavond bij serge wat onderdelen gehaald. nog bedankt voor de gastvrijheid en het pintje serge!
nou viel mij op bij het opschakelen van de eerste en de tweede versnelling van mijn v6 het opschakelen gepaard gaat met een soort van aanslijtende fluit en is daarna weg ,dus puur bij het opschakelen..
nu had ik vanaf groningen ook lekker doorgereden met een gangetje van ongeveer 160/170 en rij ik de uitvoegstrook af, en op het einde moest ik even stoppen voor een vrachtauto. wil ik optrekken reageert ze niet de pook in de parkeerstand gezet en toen weer in de drive en ze deed het weer.
wel heb ik het idee dat ze veel soepeler schakelt als daarvoor of schakelt ze gewoon af en toe helemaal niet
nou is mijn vraag of ze overleden is en ik de diesel maar uit de verkoop moet halen of wordt ze hier nog wel wat ouder mee, wil het natuurlijk wel verhelpen maar komt nu natuurlijk zo als altijd belabberd uit
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Hoi Roy,
Heb ik ook last van gehad bij mijn XM. Ik heb met dit gefluit een tijd doorgereden aangezien ik dacht dat het aan de HD leiding lag.(acteraf een beetje dom omdat fluiten met lucht gepaard gaat en niet met vloeistof) Op een gegeven moment wil ik wegrijden en is de slang waardoor de ATF naar de ATF koeler loopt eraf gesprongen (waar de leiding aan de holle “bout” gekneld zit) met als gevolg dat de olie er uit spoot en de bak naar de knoppen was vanwege drooglopen. Dit alles duur een paar tellen. de auto trekt dan idd niet meer op omdat de “plaatjes"in de bak geen olie meer krijgen. (Ik denk nu maar even hardop: kan het zijn dat er bv lucht door de koeler gaat ipv vloetsof, aangezien lucht veel meer uitzet dan vloestof zou dit de de druk in de leiding te hoog hebben gemaakt en de leiding hebben laten springen) Voor de zekerheid zou ik als ik jou was maar de ATF eens nakijken en evt vervangen. Ik weet niet of er filters in de bak zitten die evt verstopt zijn.
Succes.
Life is short !!!
Drive fast !!!
11/2 maand geleden heb ik de atf laten verversen en vervangen, zal idd vandaag eerst even naar het bakolie kijken die slangen weet je ook ongeveer waar die zitten??
wel zweet ze wat bakolie heb ik het idee ,ze zal tocj niet alles eruit hebben gezweet
in ieder geval alvast bedankt voor je reactie
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Re: automaat deed raar…
xm'metje schreef:nog bedankt voor de gastvrijheid en het pintje serge!
Ja, was leuk ff gebabbelt te hebben! Succes met je bak!
Animal triste post coitum
heb vanmiddag dus even het oliepeil van de bak gepeild en dit was dus wel in orde.. maar normaal schakelen ho maar.. zelfs schakelt ze af en toe twee keer vlot achter elkaar zodat ze direkt in de hoogste versnelling zit waardoor ze supertraag wordt zonder de kickdown te gebruiken.
ik moet morgen nog naar leeuwarden en heerenveen, hoop maar dat het goed gaat
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
niemand ervaring mee of enig idee wat het is? of is ze nu gewoon dood?
laat maandag de diesel keuren en ga daar eerst weer in rijden, de v6 blijft zeker en zal zeker gemaakt worden
maar wat moet ik hier eigenlijk mee… tweedehandse bak, reviseren ( duur ) schakelbak inbouwen en wat voor kosten zou ik dan moeten rekenen en of is het zelf te doen ( heb geen brug )
oftewel een boel vragen dus tips of wat dan ook zijn van harte welkom !
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Wat ik destijds heb gedaan is via marktplaats een sloper gekocht om de bak te gebruiken. gewoon geduldig wachten tot je er een ziet voor een redelijke prijs. Een V6 moet je als automaat rijden vind ik. een losse bak kopen is vaak duur en revisie is niet te betalen.
Bedankt trouwens voor je tip mbt tot de lederen stoelen.
gr Sante
Life is short !!!
Drive fast !!!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
klinkt alsof je brein niet helemaal meer fris is. Is eventueel los te vervangen omdat hij onder de accubak zit. Informeer eens bij Autrans of een andere automaten-revisiebedrijf.
Gereviseerde bak kost tussen de 1500 en 2000 euro, plus 2 dagen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
bedankt voor de tips ! brein is dit ook een computer of iets dergelijks of zo dan? zal het zeggen aan de dokter
tweedehands is natuurlijk ook een optie maar dan moet je natuurlijk ook afwachten wat je krijgt , ben bezig met nog een v6 automaat waarschijnlijk voor onderdelen maar deze heeft ook een dikke 3 ton op de teller
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Dit is o.a. 1 van de redenen dat ik geen automaat wilde maar een handbak
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik lees dat je de bakolie al vervangen hebt. Ik heb namelijk een keer gehoord dat nieuwe bakolie de bak teveel reinigd van binnen met het gevolg dat het brein verstopt raakt. Maar wat hier van waar is weet ik niet.
Het lijkt me niet erg verstandig om er een bk in te hangen die 3 ton gelopen heeft. Of het moet aantoonbaar zijn dat ie niet al te lang geleden gereviseerd is geweest.
Een automaatbak zonder brug lijkt me niet handig te vervangen , gaat een boel tijd in zitten. Voor de garage trouwens ook wel , ondanks een brug.
Succes ermee Roy
dank voor het medeleven! ga even verder uitpluizen wat dat brein betreft !
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Een hydraulische automaat a la de 4HP18 heeft geen CPU…...Dus loskoppelen werkt niet. Het brein wordt door de bak-olie gevoed en stuurd aan de hand van de stand van het gaspedaal en de wagensnelheid, de juiste versnelling. Alles is “voorgeprogrammeerd” door de verschillende sterktes van de veren die erin zitten.
Voor de werking van een automaat, moet je maar eens op http://www.howstuffworks.com kijken
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Hmmm, automaat kun je afboeken. Hoeveel heeft ie al gelopen ? Zo rond de 200K gaat de gemiddelde V6 of TurboD bak kaduuk.
Ik heb ook een turbodiesel gehad met hetzelfde probleem. Dat zou een nieuwe bak worden… Heb ik dus niet gedaan. 1500 euro voor de bak en 2 dagen werk…
Een tweedehands bak kun je kopen voor pakweg 250-400 euro. Maar de spoeling wordt wat dunner voor bakken met een mooie kilometerstand. Ombouw naar handbak kan, maar is ook kostbaar.
Domme vragen bestaan niet.
bedankt in ieder geval allemaal voor het meedenken ,ik zal me er binnenkort in gaan verdiepen . gemaakt worden wordt ze zeker !
eerst maar eens over winteren in de turbodiesel
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
denk dat ik haar niet ga laten maken gewoon weg omdat ik er op het moment geen tijd en geld voor heb..
ook al zou ik het investeren moet ik er eerst een hele poos in gaan rijden omdat ik er een boel centen in heb zitten en daar ben ik net wat te wispelturig voor wat dat betreft
waarschijnlijk ga ik haar gebruiken voor een andere xm of in onderdelen ...ben er nog niet helemaal uit het blijft zonde…
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl