1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

automaat xm doet raar :-((
xm'metje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2764

Gepost: 18 november 2006 01:37 AM

Hey forummers,

vanavond bij serge wat onderdelen gehaald. nog bedankt voor de gastvrijheid en het pintje serge! Wink

nou viel mij op bij het opschakelen van de eerste en de tweede versnelling van mijn v6 het opschakelen gepaard gaat met een soort van aanslijtende fluit en is daarna weg ,dus puur bij het opschakelen..

nu had ik vanaf groningen ook lekker doorgereden met een gangetje van ongeveer 160/170 en rij ik de uitvoegstrook af, en op het einde moest ik even stoppen voor een vrachtauto. wil ik optrekken reageert ze niet Rolling Eyes  de pook in de parkeerstand gezet en toen weer in de drive en ze deed het weer.

wel heb ik het idee dat ze veel soepeler schakelt als daarvoor of schakelt ze gewoon af en toe helemaal niet Rolling Eyes

nou is mijn vraag of ze overleden is en ik de diesel maar uit de verkoop moet halen of wordt ze hier nog wel wat ouder mee, wil het natuurlijk wel verhelpen maar komt nu natuurlijk zo als altijd belabberd uit Rolling Eyes

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  

santman1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 89

Gepost: 18 november 2006 03:47 AM
  [ # 1 ]

Hoi Roy,

Heb ik ook last van gehad bij mijn XM. Ik heb met dit gefluit een tijd doorgereden aangezien ik dacht dat het aan de HD leiding lag.(acteraf een beetje dom omdat fluiten met lucht gepaard gaat en niet met vloeistof) Op een gegeven moment wil ik wegrijden en is de slang waardoor de ATF naar de ATF koeler loopt eraf gesprongen (waar de leiding aan de holle “bout” gekneld zit) met als gevolg dat de olie er uit spoot en de bak naar de knoppen was vanwege drooglopen. Dit alles duur een paar tellen. de auto trekt dan idd niet meer op omdat de “plaatjes"in de bak geen olie meer krijgen. (Ik denk nu maar even hardop: kan het zijn dat er bv lucht door de koeler gaat ipv vloetsof, aangezien lucht veel meer uitzet dan vloestof zou dit de de druk in de leiding te hoog hebben gemaakt en de leiding hebben laten springen) Voor de zekerheid zou ik als ik jou was maar de ATF eens nakijken en evt vervangen. Ik weet niet of er filters in de bak zitten die evt verstopt zijn.
Succes.

Life is short !!!
Drive fast !!!

Profiel  

xm'metje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 18 november 2006 10:12 AM
  [ # 2 ]

11/2 maand geleden heb ik de atf laten verversen en vervangen, zal idd vandaag eerst even naar het bakolie kijken die slangen weet je ook ongeveer waar die zitten??

wel zweet ze wat bakolie heb ik het idee ,ze zal tocj niet alles eruit hebben gezweet Confused

in ieder geval alvast bedankt voor je reactie Wink

Groet Roy

Profiel  

Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3215

Gepost: 18 november 2006 12:56 PM
  [ # 3 ]

Re: automaat deed raar…

xm'metje schreef:

nog bedankt voor de gastvrijheid en het pintje serge! Wink

Ja, was leuk ff gebabbelt te hebben! Succes met je bak!

Animal triste post coitum

Profiel  

xm'metje
> 2000 berichten

Gepost: 18 november 2006 05:04 PM
  [ # 4 ]

heb vanmiddag dus even het oliepeil van de bak gepeild en dit was dus wel in orde.. maar normaal schakelen ho maar.. Crying or Very sad  zelfs schakelt ze af en toe twee keer vlot achter elkaar zodat ze direkt in de hoogste versnelling zit waardoor ze supertraag wordt zonder de kickdown te gebruiken.
ik moet morgen nog naar leeuwarden en heerenveen, hoop maar dat het goed gaat Confused

Groet Roy

Profiel  

xm'metje
> 2000 berichten

Gepost: 18 november 2006 08:49 PM
  [ # 5 ]

niemand ervaring mee of enig idee wat het is? of is ze nu gewoon dood?

laat maandag de diesel keuren en ga daar eerst weer in rijden, de v6 blijft zeker en zal zeker gemaakt worden

maar wat moet ik hier eigenlijk mee… tweedehandse bak, reviseren ( duur ) schakelbak inbouwen en wat voor kosten zou ik dan moeten rekenen en of is het zelf te doen ( heb geen brug ) Rolling Eyes

oftewel een boel vragen dus tips of wat dan ook zijn van harte welkom !

Groet Roy

Profiel  

santman1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 89

Gepost: 19 november 2006 03:20 AM
  [ # 6 ]

Wat ik destijds heb gedaan is via marktplaats een sloper gekocht om de bak te gebruiken. gewoon geduldig wachten tot je er een ziet voor een redelijke prijs. Een V6 moet je als automaat rijden vind ik. een losse bak kopen is vaak duur en revisie is niet te betalen.
Bedankt trouwens voor je tip mbt tot de lederen stoelen.

gr Sante

Life is short !!!
Drive fast !!!

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 19 november 2006 12:07 PM
  [ # 7 ]

klinkt alsof je brein niet helemaal meer fris is. Is eventueel los te vervangen omdat hij onder de accubak zit. Informeer eens bij Autrans of een andere automaten-revisiebedrijf.

Gereviseerde bak kost tussen de 1500 en 2000 euro, plus 2 dagen

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

xm'metje
> 2000 berichten

Gepost: 19 november 2006 12:17 PM
  [ # 8 ]

bedankt voor de tips ! brein is dit ook een computer of iets dergelijks of zo dan? zal het zeggen aan de dokter Wink

tweedehands is natuurlijk ook een optie maar dan moet je natuurlijk ook afwachten wat je krijgt , ben bezig met nog een v6 automaat waarschijnlijk voor onderdelen maar deze heeft ook een dikke 3 ton op de teller Rolling Eyes

Groet Roy

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4303

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 19 november 2006 02:46 PM
  [ # 9 ]

Dit is o.a. 1 van de redenen dat ik geen automaat wilde maar een handbak Wink

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4303

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 19 november 2006 03:05 PM
  [ # 10 ]

Ik lees dat je de bakolie al vervangen hebt. Ik heb namelijk een keer gehoord dat nieuwe bakolie de bak teveel reinigd van binnen met het gevolg dat het brein verstopt raakt. Maar wat hier van waar is weet ik niet.

Het lijkt me niet erg verstandig om er een bk in te hangen die 3 ton gelopen heeft. Of het moet aantoonbaar zijn dat ie niet al te lang geleden gereviseerd is geweest.

Een automaatbak zonder brug lijkt me niet handig te vervangen , gaat een boel tijd in zitten. Voor de garage trouwens ook wel , ondanks een brug.

Succes ermee Roy

Profiel  

xm'metje
> 2000 berichten

Gepost: 19 november 2006 03:35 PM
  [ # 11 ]

dank voor het medeleven! ga even verder uitpluizen wat dat brein betreft !

Groet Roy

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 19 november 2006 09:38 PM
  [ # 12 ]

Een hydraulische automaat a la de 4HP18 heeft geen CPU…...Dus loskoppelen werkt niet. Het brein wordt door de bak-olie gevoed en stuurd aan de hand van de stand van het gaspedaal en de wagensnelheid, de juiste versnelling. Alles is “voorgeprogrammeerd” door de verschillende sterktes van de veren die erin zitten.

Voor de werking van een automaat, moet je maar eens op http://www.howstuffworks.com kijken

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 820

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 19 november 2006 11:51 PM
  [ # 13 ]

Hmmm, automaat kun je afboeken. Hoeveel heeft ie al gelopen ? Zo rond de 200K gaat de gemiddelde V6 of TurboD bak kaduuk.

Ik heb ook een turbodiesel gehad met hetzelfde probleem. Dat zou een nieuwe bak worden… Heb ik dus niet gedaan. 1500 euro voor de bak en 2 dagen werk…

Een tweedehands bak kun je kopen voor pakweg 250-400 euro. Maar de spoeling wordt wat dunner voor bakken met een mooie kilometerstand. Ombouw naar handbak kan, maar is ook kostbaar.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  

xm'metje
> 2000 berichten

Gepost: 20 november 2006 12:15 AM
  [ # 14 ]

bedankt in ieder geval allemaal voor het meedenken ,ik zal me er binnenkort in gaan verdiepen . gemaakt worden wordt ze zeker !

eerst maar eens over winteren in de turbodiesel

Groet Roy

Profiel  

xm'metje
> 2000 berichten

Gepost: 22 november 2006 07:42 PM
  [ # 15 ]

denk dat ik haar niet ga laten maken Crying or Very sad  gewoon weg omdat ik er op het moment geen tijd en geld voor heb..

ook al zou ik het investeren moet ik er eerst een hele poos in gaan rijden omdat ik er een boel centen in heb zitten en daar ben ik net wat te wispelturig voor wat dat betreft Rolling Eyes

waarschijnlijk ga ik haar gebruiken voor een andere xm of in onderdelen ...ben er nog niet helemaal uit het blijft zonde… Sad

Groet Roy

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook