arjan_verkade schreef:citroenc2 schreef:arjan_verkade schreef:volgens mij is de CX 25 TRD Turbo 2 een tijdje de snelste diesel geweest
dat klopt maar helaas niet erg lang
ja toen kwam mercedes weer
de TRD Turbo2 was (even) de snelste van 0-100, maar de BMW525tds had een hogere top.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
eviltwin schreef:arjan_verkade schreef:citroenc2 schreef:arjan_verkade schreef:volgens mij is de CX 25 TRD Turbo 2 een tijdje de snelste diesel geweest
dat klopt maar helaas niet erg lang
ja toen kwam mercedes weer
de TRD Turbo2 was (even) de snelste van 0-100, maar de BMW525tds had een hogere top.
uiteraard bedoelde ik ook met optrekken
en wat is nu belangrijker
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Waarschijnlijk heb ik er overheen gelezen,maar ik heb nog wat gemist in de opsomming:
Citroën was de eerste europese fabrikant die haar wagens van een startmotor voorzag!
Raar genoeg waren ze ook de laatste die de handmatige optie (aanslingeren) van haar wagens verwijderde…
Wat ik wel heb gelezen; rubberen motorophanging.
Ja,dit was een in-licentie-gebruikte manier om motortrillingen te isoleren,maar ze (Citroën) was daarmee wel de eerste europese fabrikant!
Hiervan is trouwens ook de bijnaam ‘Lelijke Eend’ weggekomen,voor hen die dat niet wisten…:
De wagens met ‘moteur flottant’ (dus motorophanging) hadden als herkenning een zwaantje achterop.
Uit hetzelfde tijdperk stamt ook de 2CV,maar de mensen vonden het maar een lelijk karretje met haar golfplaten-uiterlijk..
Dat in vergelijking met de TA en de Rosalie,die er veel sierlijker uitzagen.
De bijnaam ‘lelijke eend’ werd snel geboren..
Meedraaiende koplampen was al bekend,maar nog nooit gebruikt op serie-productie wagens.
Idem HP-vering,Citroën (Mages) heeft het alleen verbeterd en toegepast in serie.
‘Spirit of avant-garde’
arjan_verkade schreef:
citroenc2 schreef:
arjan_verkade schreef:
volgens mij is de CX 25 TRD Turbo 2 een tijdje de snelste diesel geweest
dat klopt maar helaas niet erg lang
ja toen kwam mercedes weer
de TRD Turbo2 was (even) de snelste van 0-100, maar de BMW525tds had een hogere top.
De BMW 525 TDS kwam pas in 1991 op de markt de CX was toen al uit produktie. De BMW 524 die gelijk leverbaar was was langzamer.
Bij de lancering had alleen de MB 300D Turbo een hogere top (202 km/h) deze had alleen een acceleratie die 0.4 sec langzaamer was
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
het gaat de hele tijd over de techniek [edit; wat ook de bedoeling is gezien de titel ops: ] maar A. Citroën was ook als eerste met de ‘nieuwe’ (en nog steeds toegepaste) manier van reclame maken!