Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Fredje schreef:Het lukt Citroen al niet om bij de gewone Benzine motoren
storingen er uit te halen .Laat ze eerst eens proberen de gewone dingen “normaal” op te lossen.
Daar bedoel ik dus mee :
Dat een vrij nieuwe auto toch een paar jaar storings-vrij moet kunnen rijden.
‘n beetje Coulance kan geen kwaad, en je houd ook je Klanten.Als je ziet dat dit onderwerp al 20.000 x bekeken is kan je nagaan hoeveel problemen er hiermee zijn.
Dat is misschien jouw persoonijke ervaring, maar dat valt in de echte praktijk toch wel mee hoor..
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
brt schreef:Inderdaad. Betrouwbaar in zijn onbetrouwbaarheid. Zolang je weet waar je aan toe bent. Ook ik accepteer(de!!) de dagelijkse meldingen van uitlaatgas storing ed., af en toe onregelmatig lopen en af en toe afslaan. Dat werd een paar maanden geleden echter totaal anders. Nooit meer stationair lopen, midden op kruisingen stilstaan. Op benzine weinig problemen, op gas (AG G3) wel. Naar de garage, reset, motorspoeling en de aankondiging dat kleppen,kop en zo meer van dat alles vervangen moesten worden. Dat kon mij niet overtuigen. Na overleg met de monteur en -uiteraard- de lessen uit dit forum toch maar naar de gas-specialist voor een analyse: verdamper rot, injectoren verstopt. Dit alles is vervangen (incl software) en sindsdien probleemloos zoeven. Voor mij een paar bijzonderheden: er zit nu een filter tussen verdamper en injectoren (die minstens ieder jaar moet worden vervangen) en een ander type injector die volgens de specialist robuuster waren.
Nog navraag gedaan waarom die uitlaatgasstoring zo veelvuldig te zien is. Volgens de monteur: dat is een haperende (onvoldoende) gastoevoer. Als de monteur het hier bij het rechte eind heeft dan is het verdraaid moeilijk storing zoeken rond kleppen, sondes, kathalysatoren en wat je er verder bij kan denken. Oldenhage heeft dus wel een punt. Computer uitlezen (lees gevolg van ee storing) kan iedereen en kan je behoorlijk afleiden in het zoeken naar de oorzaak van de storing. Als tweede argument voor de storingen, die in de winter toch hardnekkiger zijn dan in de zomer) had de monteur over de samenstelling van LPG (leuke ingang: http://www.shell.be). In de winter wordt er meer propaan toegevoegd (als ik het goed heb onthouden althans) en daar hebben motoren/injectoren wat meer moeite mee. Vandaar ondermeer ook de andere type injectoren.By the way: koken doe je op AARDgas en niet op LPG.
brt
Bij was dus zo’n beetje het zelfde aan de hand de verdampers en de injectoren en natuurlijk het filter wat niet gemonteerd was had ik ook nog last van een LPG installatie waar de toevoer van de brandstof allemaal verkkerd waren gemonteerd op de motor.
Ben nu alweer een week of 10 een tevreden rijder, maar op benzine rijdt hij minder dan op LPG.
Citroen zou meer kunnen samenwerken met LPG leveranciers daar kunnen ze ook hun voordeel uithalen lijkt mij. Niet alleen problemen oplossen maar ook auto’s aanbieden op een milieuvriendelijke brandstof. Misschien krijgen ze er nog wel subsidie voor?????
Je kunt hier wel lezen dat er eigenlijk wel behoeft is aan auto’s op LPG. De wegenbelasting is niet veel duurder dan die van benzine en de brandstof en is veel goedkoper. Diesel is veel duurder in wegenbelasting en als brandstof.
Citroen kan met een goede LPG installatie een redelijk voordelige milieuvriendelijke auto op de markt hebben denk ik.
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Roeland schreef:brt schreef:Inderdaad.
By the way: koken doe je op AARDgas en niet op LPG.brt
Bij was dus zo’n beetje het zelfde aan de hand de verdampers ......
Citroen kan met een goede LPG installatie een redelijk voordelige milieuvriendelijke auto op de markt hebben denk ik.
Ik denk dat ze zich bij Citroën niet erg zullen haasten. Nederland is het laatste land waar er nog min of meer een LPG markt is en zelfs die markt krimpt. Waarom zouden ze ook, de nieuwe generatie diesels met zelfreinigende FAP filters is EVEN milieuvriendelijk als een LPG / benzine auto. Dus dat argument van vervuilende diesels houdt geen steek meer (althans vwb de nieuwe generatie diesels mat FAP filters).
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
CITROENIST TOT IN DE KIST schreef:
Ik denk dat ze zich bij Citroën niet erg zullen haasten. Nederland is het laatste land waar er nog min of meer een LPG markt is en zelfs die markt krimpt. Waarom zouden ze ook, de nieuwe generatie diesels met zelfreinigende FAP filters is EVEN milieuvriendelijk als een LPG / benzine auto. Dus dat argument van vervuilende diesels houdt geen steek meer (althans vwb de nieuwe generatie diesels mat FAP filters).
Het feit dat diesels schoner zijn geworden is onomstreden, toch blijkt LPG nog steeds een goed alternatief te zijn. Ik heb onlangs een artikel gelezen waarin stond dat de verkrijgbaarheid van LPG in Europa steeds beter aan het worden is. Van een krimpende LPG-markt was daarin geen sprake. In combinatie met het feit dat het LPG naast een “schone” brandstof ook nog eens een “schonere” te winnen brandstof is, lijkt mij een goede reden om er toch iets mee te doen.
Echter denk ik ook dat ze zich iet zullen haasten helaas…
Fredje schreef:En als je ziet dat dit onderwerp al 20.000 x bekeken is kan je nagaan hoeveel problemen er hiermee zijn.
.
Dat is best wel een interessante conclusie.
patje74 schreef:CITROENIST TOT IN DE KIST schreef:
Ik denk dat ze zich bij Citroën niet erg zullen haasten.
Fredje schreef:En als je ziet dat dit onderwerp al 20.000 x bekeken is kan je nagaan hoeveel problemen er hiermee zijn.
.Dat is best wel een interessante conclusie. lol
————————————————————————————————————————————
Wat ik zo jammer vind is dat “alle” storingen aan GAS worden toegeschrevenMAAR IK RIJD HELEMAAL NIET OP GAS !!!
maar zit wel al 2 jaar met deze problematiek.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
En biodiesel dan!! zit ook in de lift!! en deze is sinds deze week(theoretisch)dan,leverbaar in België!
Even wat uit leg over de problememmet LPG.
Alle gas leveranciers hebben te snel een snieuwe schone gas instalatie ontwikkeld (om aan de wettelijke eisen te voldoen).
Hierdoor waren onder ander de injectoren niet goed uit ontwikkeld en leveren problemen.
Deze problemen zorgen er dat de brandstof toevoer niet juist is. als de problemen klein zijn (een beetje lpg lekken injectors als ze gesloten zijn of juiste een beetje te weinig inspuiten als ze verstopt zijn), levert een te arm of te rijk mensel op. De origenele motor besturing merkt dit en gaat bijregelen zodat de uitlaatgas normen weer gehaalt worden.
Deze bij regeling wordt opgeslagen met als gevolg dat hij ook niet meer goed loopt op benzine. Dit is weer in orde te brengen, qua benzine, door de computer te resetten (accu pool tijdje loshalen).
Als de uitlaat storing regelmatig op treed dan moet je er toch echt wat aan laten doen want anders gaat je katalisator kapot.
Storingen aan LPG kunnen zijn verstuver versleten verdamper geeft niet meer de juiste druk en bij vloeistof injectie kan de lpg pomp (vialle)kapot gaan.
Ik de problemen zijn alleen bij de eerste genatie gas instalatie met injectoren wanneer de verbeteringen toegepast zijn zijn weet ik niet.
C5 break 1.8 ligne prestige LPG
Dit werkt toch echt niet met een C5, accu los = datum&zijruiten; resetten that’s it
fengels schreef:(..)Dit is weer in orde te brengen, qua benzine, door de computer te resetten (accu pool tijdje loshalen).
(..)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:Dit werkt toch echt niet met een C5, accu los = datum&zijruiten; resetten that’s it
fengels schreef:(..)Dit is weer in orde te brengen, qua benzine, door de computer te resetten (accu pool tijdje loshalen).
(..)
Okee , ga ik effe proberen accu polen los ,
maar wat wordt bedoeld met “zijruiten resetten ?”
Fredje schreef:eviltwin schreef:Dit werkt toch echt niet met een C5, accu los = datum&zijruiten; resetten that’s it
fengels schreef:(..)Dit is weer in orde te brengen, qua benzine, door de computer te resetten (accu pool tijdje loshalen).
(..)Okee , ga ik effe proberen accu polen los ,
maar wat wordt bedoeld met “zijruiten resetten ?”
wat ik zei is dat je met de accu los helemaal niks reset, behalve de datum en de zijruiten. Daarna moet je dus je ruiten opnieuw inleren en de datum, maar de BSI/BMI-computer is niet gereset. Niet doen dus.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
De storing ligt echter niet alleen aan LPG. Ik heb al een jaar deze storing en rij gewoon op benzine.
Overigens heb ik de storing in de zomer niet (van Maart t/m vandaag zonder wat voor storing dan ook gereden). Nu is het weer koud en vochtig (ook bij vrieskou is er niets aan de hand) en ‘hup’ de storing is er weer.
De auto rijdt goed, dus ik zie niet in wat die storing nou voor invloed heeft. Maw, ik doe net of mijn neus bloed en rij gewoon door. Nadeel is wel dat ALS er een keer echt wat is, ik dit dus niet in de gaten heb.
Zelfde uitlaatgasstoring bij de Audi A4 2.4 V6 zijn door de dealer verholpen en ook niet meer terug gekomen, helaas kan ik niet het zelfde zeggen van Citroën.
C5 3.0 V6 Exclusive
Citroën history:
XM 2.0 Ambiance
BX 1.6 TGI
BX 1.4 TE
Visa 1.1 RE
eviltwin schreef:
[knip knip]wat ik zei is dat je met de accu los helemaal niks reset, behalve de datum en de zijruiten. Daarna moet je dus je ruiten opnieuw inleren en de datum, maar de BSI/BMI-computer is niet gereset. Niet doen dus.
Zo, dus Citroen Assistance klets uit zijn/haar nek, evenals de monteurs van Citroen dealers?
Interessant.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
plugge schreef:eviltwin schreef:
[knip knip]wat ik zei is dat je met de accu los helemaal niks reset, behalve de datum en de zijruiten. Daarna moet je dus je ruiten opnieuw inleren en de datum, maar de BSI/BMI-computer is niet gereset. Niet doen dus.
Zo, dus Citroen Assistance klets uit zijn/haar nek, evenals de monteurs van Citroen dealers?
Interessant.
Ja!
Een kenveld van een computer is niet te resetten door de accupool er af te halen! En daar gaat het in deze problematiek om.
Citroen Assistance is niets meer dan een hok vol studenten, die voor vele merken pech hulp regelen. Zij kunnen geen degelijk technisch advies geven omdat ze daar niet voor geleerd hebben. En de monteurs bij mijn collega´s die roepen dat de accupool er maar even af moet die zouden beter moeten weten.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
de monteurs bij mijn collega´s die roepen dat de accupool er maar even af moet die zouden beter moeten weten.
is dat zo oldenhage? hoeveel problemen zijn er op te lossen dmv de accupool er af te halen/minutenregeling? de motormanagement even buiten beschouwing gelaten dan.
ik denk dat de accupool ons al vaak uit de problemen heeft geholpen de laatste paar jaar, vooral na bepaalde update’s
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
plugge schreef:eviltwin schreef:
[knip knip]wat ik zei is dat je met de accu los helemaal niks reset, behalve de datum en de zijruiten. Daarna moet je dus je ruiten opnieuw inleren en de datum, maar de BSI/BMI-computer is niet gereset. Niet doen dus.
Zo, dus Citroen Assistance klets uit zijn/haar nek, evenals de monteurs van Citroen dealers?
Interessant.
Neeeeeeeeee…... Ze vergissen zich wel eens. En diegene die meent dat je een injectiecomputer kunt resetten dmv het loshalen van een accupool vergist zich. ‘n Jaar of zes.
Gr Martijn