1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Gebroken kopbouten
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 20 november 2006 01:30 AM

Helaas zijn er vandaag 3 kopbouten geknapt bij het verwijderen van de kop.  Evil or Very Mad  Een geluk bij een ongeluk is, dat er bij alledrie nog ongeveer 2cm bout uit het blok steekt. Ik heb geprobeert ze heet te stoken en los te draaien, maar zonder effect. Nu wil ik dinsdagavond proberen om ze los te krijgen door er een moer op te lassen en nogmaals heet te stoken. Een andere oplossing zie ik niet.

Iemand een beter idee?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 20 november 2006 01:44 AM
  [ # 1 ]

Probeer de bouten schoksgewijs los te halen. En als ze een heel klein stukje meedraaien: weer terug draaien om zo ruimte te maken. En natuurlijk kruipolie, liters !

En wellicht kan je vast een paar helicoils bestellen Surprisedops:

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
gkn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 25-06-2005

Gepost: 20 november 2006 02:36 AM
  [ # 2 ]

kopbouten

Troost je, meestal breken er wel een paar. Het zijn altijd de bouten aan de uitlaatkant. En altijd hou je een stomp over. Gelukkig maar, want daarop kun je een moer vastmaken.

Heetstoken heeft geen zin. Met lassen wordt de zaak heet genoeg.
Dus: las een M10 moer op een stomp en draai die gelijk los met een steeksleutel. Niet koelen met kruipolie! Dat doe je pas zodra er beweging is.

Suk6!

Profiel  
 
langevelsloo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005

- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gepost: 20 november 2006 10:00 AM
  [ # 3 ]

Wat ben je aan het doen? Ik bedoel: ben je bezig met een revisie van het een of ander?

Groet, Rob

DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 20 november 2006 02:02 PM
  [ # 4 ]

Ik ben bezig met de restauratie van de complete dame; chassis, motor, plaatwerk, interieur, kortom het hele feest. Het conserveren en bijwerken van het volledige chassis en de bodemplaat + het reviseren en/of vervangen van alle techniek hoop ik klaar te hebben als het zonnetje in april/mei volgend jaar weer gaat schijnen. Het plaatwerk is dan modulair tijdens de zomer aan de beurt en volgend jaar rond deze tijd verwacht ik het interieur opnieuw te bekleden.

Maargoed, in dit geval wordt de kop (hopenlijk) gereviseerd en de cylinderbussen/zuigers geinspecteerd. Dat laatste ziet er bijzonder goed uit, maar over die kop heb ik m’n twijfels. Er zit namelijk in 3 van de 4 bougiegaten een flinke scheur in de wand naar een klep toe en ik heb geen idee of dit te repareren valt, of dat het een enkeltje prullebak wordt   Confused

Animal triste post coitum

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 november 2006 02:29 PM
  [ # 5 ]

dat kopje kan je beter vervangen door een goede…Alles kan natuurlijk gelast worden maar wat is wijsheid….
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 20 november 2006 07:01 PM
  [ # 6 ]

Ik had een gebroken kopbout, die heeft een smid er uit komen branden. Met een las-toorts het blok warm stoken rond de bout en dan met de vise-grip. Kwam er zo uit.
Met zo’n klein campingbrandertje is het hopeloos.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 20 november 2006 07:58 PM
  [ # 7 ]
bogaard77 schreef:

dat kopje kan je beter vervangen door een goede…Alles kan natuurlijk gelast worden maar wat is wijsheid….
Cool


Tja, dat weet ik dus niet. De compressiemetingen waren bij alle 4 zeer goed..


@vikingo; vertel een iets precieser waar en hoe die smit rond die bout heeft lopen stoken (zijkant van het blok?), als je wilt.

Ik heb helaas geen autogeen, alleen electrode en TIG.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Bram-id19B
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 10-12-2004

Gepost: 20 november 2006 08:04 PM
  [ # 8 ]

Bij mij gingen de afgebroken bouten eruit nadat ik ze een dag in de kruipolie had staan. Voor het losdraaien een paar flinke tikken op de stompjes om ze los te schrikken, grote moordenaar erop en losdraaien maar….....

Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 21 november 2006 10:19 AM
  [ # 9 ]
Serge schreef:
bogaard77 schreef:

dat kopje kan je beter vervangen door een goede…Alles kan natuurlijk gelast worden maar wat is wijsheid….
Cool


Tja, dat weet ik dus niet. De compressiemetingen waren bij alle 4 zeer goed..


@vikingo; vertel een iets precieser waar en hoe die smit rond die bout heeft lopen stoken (zijkant van het blok?), als je wilt.

Ik heb helaas geen autogeen, alleen electrode en TIG.

Hij deed het met een soort snijbrander. Aan de uitlaat bouten is er een uitstulping in het blok waar de draad voor de bout in zit. deze verdikking goed warmstoken, niet te veel op het vlakke gedeelte (bovenkant) van het blok..
Dan de vise grip en draaien maar.
hij heeft wel een 2 a 3tal minuten staan heetstoken..

groeten

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 21 november 2006 12:38 PM
  [ # 10 ]
vikingo schreef:

Hij deed het met een soort snijbrander. Aan de uitlaat bouten is er een uitstulping in het blok waar de draad voor de bout in zit. deze verdikking goed warmstoken, niet te veel op het vlakke gedeelte (bovenkant) van het blok..
Dan de vise grip en draaien maar.
hij heeft wel een 2 a 3tal minuten staan heetstoken..

groeten


Duidelijk. Eens kijken of ik een snijbrander of autogeen ergens kan lenen. Dat in combi met een opgelaste moer zou toch moeten lukken.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 november 2006 04:07 PM
  [ # 11 ]
Serge schreef:
vikingo schreef:

Hij deed het met een soort snijbrander. Aan de uitlaat bouten is er een uitstulping in het blok waar de draad voor de bout in zit. deze verdikking goed warmstoken, niet te veel op het vlakke gedeelte (bovenkant) van het blok..
Dan de vise grip en draaien maar.
hij heeft wel een 2 a 3tal minuten staan heetstoken..

groeten


Duidelijk. Eens kijken of ik een snijbrander of autogeen ergens kan lenen. Dat in combi met een opgelaste moer zou toch moeten lukken.

Wel voorzichtig zijn met het zeer plaatselijk verhitten van gietijzer! Ik zou eerst de moerlas optie proberen!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 21 november 2006 04:13 PM
  [ # 12 ]

Maar het heetstoken van de bouten zelf heeft sowieso geen zin: dan worden ze groter (lees dikker) en zitten ze dus nog vaster…...

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 november 2006 04:18 PM
  [ # 13 ]

Doordat je er een moer op last wordt de moer en het blok heet. De roest die tussen de twee zit zal dan breken en dan draait ie los! gagarandeerd. Soms moet je er wel drie of vier keer een nieuwe moer oplassen daarentegen…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 21 november 2006 06:12 PM
  [ # 14 ]

Ook al gedacht om een gleuf erin te dremelen/flexen en dan alsnog eruit te schroeven ..

Profiel  
 
Bram-id19B
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 10-12-2004

Gepost: 21 november 2006 06:13 PM
  [ # 15 ]

Je moet zeker zeer voorzichtig zijn met het plaatselijk heetstoken van gietijzer, met een beetje pech knapt de hele boel uit elkaar, zeker niet roodgloeiend stoken en vooral breed uitwaaieren….....ik zou zeggen niet doen als je hier geen ervaring mee hebt

Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook