1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

BX automaatbak: welk blok erachter?
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746

Gepost: 20 november 2006 02:20 PM

Ok, dank je. Ik hou het even in mijn achterhoofd, ik twijfel nog uit een dieselblokje of een leuk benzineblok. Weet iemand of het bovengenoemde blok de automaat van een bx heel laat?

Edit by ijs
Topic gesplitst, Chinco zou graag wat meer weten over automaakbakken icm met turbodiesels en 16v’s…

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3240

Gepost: 20 november 2006 01:05 AM
  [ # 1 ]

Ermh durf het niet met zekerheid te zeggen maar ik weet toevallig dat de turbodiesel en 16v een groter diametere heeft wat betreft koppelingsplaten. Nu heeft een automaat een koppelvormer ipv koppelingsplaten maar ik neem aan dat ze dit niet voor niets hebben gedaan.. Wink

Profiel  

Erik Hannewijk
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 140

Gepost: 20 november 2006 08:45 AM
  [ # 2 ]
Ijs schreef:

Ermh durf het niet met zekerheid te zeggen maar ik weet toevallig dat de turbodiesel en 16v een groter diametere heeft wat betreft koppelingsplaten. Nu heeft een automaat een koppelvormer ipv koppelingsplaten maar ik neem aan dat ze dit niet voor niets hebben gedaan.. Wink

Aan een turbo diesel een automaat hangen gaat zo en zo (hebben we al ene keer gedaan) ,maar het is meer de vraag of de automaatbak het vermogen van een 16v aan kan denk ik.

mzzls
Erik Hannewijk

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 20 november 2006 11:59 AM
  [ # 3 ]

Ja in versnellingsbak verhouding zal niet bepaald ideaal zijn Rolling Eyes

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 20 november 2006 12:10 PM
  [ # 4 ]
Erik Hannewijk schreef:
Ijs schreef:

Aan een turbo diesel een automaat hangen gaat zo en zo (hebben we al ene keer gedaan) ,maar het is meer de vraag of de automaatbak het vermogen van een 16v aan kan denk ik.

is het niet mogelijk om een automaat bak van een XM of Xantia te pakken??  Rolling Eyes

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten

Gepost: 20 november 2006 02:21 PM
  [ # 5 ]

Op verzoek even topic gesplitst, hier graag verder wb automaatbakken.

Ontopic
Je hebt als het goed is 3 automaatbakken? 1 van de TZD, 16 en GTi

een Dieselbak is waarschijnlijk te lang, zelfs een 16v zal het er moeilijk mee hebben. Ik weet niet of er (veel?) verschil zit in die van de 16tzi automaat of Gti automaat..  Rolling Eyes

Een HDi bak is overigens veel sterker maar dan zit je weer met de verhouding, Er staat hier op de sloop nog een TZD automaat trouwens.

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 20 november 2006 02:29 PM
  [ # 6 ]

bak van een xantia 2.0 16v??  Rolling Eyes

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 20 november 2006 02:29 PM
  [ # 7 ]
McDean schreef:

kan je beter het blok ook mee pakken is veel betrouwbaarder

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten

Gepost: 20 november 2006 02:30 PM
  [ # 8 ]

Misschien dan de hele auto.. Laughing

Profiel  

Chinco
> 700 berichten

Gepost: 20 november 2006 03:34 PM
  [ # 9 ]

Dat is 1 van de blokken die ik in optie heb. De vraag is alleen of een motor met 130+ pk’s de automaatbak heel laat.
Ik heb de automaatbak van Mike Bijlsma gekocht. Dat is een BX-automaat met net geen ton op de teller.
De bedoeling is dus om een ZF 4HP14 (de bak uit een BX) aan een niet-standaard motor te hangen. Liefst een diesel, maar de BX turbodiesel is stomweg te tam onder het turbobereik om nog vooruit te komen met die koppelomvormer ertussen. De D12 zou dan een mooi alternatief zijn, die heeft wel het koppel al vanaf stationair. Maar dat schiet denk ik nog niet hard genoeg op.
De D12 Turbo is me teveel aanpaswerk en ik denk dat ie de bak helemaal aan snot trekt.
Na een jaar benzine rijden ben ik behoorlijk verslaaf geraakt aan vermogen. Dus een leuk benzineblokje met 130+ pk is ook een overweging… Met een GTI gaat het goed, dus ben ik niet zo bang voor 136 pk van de Xantia 2.0 16v. Maar de RFS met 167 pk wordt anders, denk ik…
Zo schrijvend kom ik op de volgende blokken uit:
D12
1.9 16v (160 pk)
2.0 16V (136 pk)
2.0 16v (167 pk)

Weet iemand nog een sterker turboloos dieselblok?

Groeten,
Jan

citroenc2 schreef:
McDean schreef:

kan je beter het blok ook mee pakken is veel betrouwbaarder

Profiel  

Gepost: 20 november 2006 03:50 PM
  [ # 10 ]

Als je het doet doe het ineens tegoed Wink
Ik ga voor de 136pk 2.0i 16v.
Waarom?
Motor die enorm veel koppel heeft.
Heb ermee gereden en kan me het zo al voorstellen hoe het met een automaat is…(combinatie tussen een lekkere koppel benzinemotor en het constant koppel dat een automaat levert…)

160pk BX blok is te hoogtoerig
2.0i 16v met 167pk is ook hoogtoerig (dachtik?) uiteraard als je een echte bom wil kan het allemaal…

Met het 1.6TRI blok hou je em natuurlijk orgineel maar als je er dan toch al iets anders aan het inschroeven ben… Laughing

1.9D automaat is te traag
1.9TurboD automaat moet lekker rijden.

2.1 D automaat is ook wel leuk in de zin van koppelding maar echt vliegen zal het zeker niet doen…

Een bak stukrijden doe je niet zomaar…
Als je natuurlijk stoplichtsprintjes gaat doen met een RFS eraan,tja… Wink

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 20 november 2006 04:47 PM
  [ # 11 ]

Interessant topic, hoewel ik een “schijthekel” heb aan automaten.

Let op dat de HDI blokken een andere blokhoek hebben en dat je dus wel een automaat erbij moet nemen met bijpassend bakhuis. Anders past het niet zonder meer op het onderblok. BE4 bakken die op een HDI of EW blok zijn geschroefd hebben ook anders gevormde koppelingshuizen (al zijn de tandwielen/assen en diffs verder uitwisselbaar met oudere BE3 bakhuizen die geschikt zijn om op XU blokken te plaatsen).

Wat ik heb begrepen uit enkele eerdere topics is dat de diesel en benzine automaten zeer lange hoogste versnellingen hebben die bij benzine en diesel niet afwijkend zijn. Forumlid Nico wijnhoven rijdt rond in een turbodiesel automaat. Het enige dat afwijkt bij een turbodiesel t.o.v. diesel met HANDbak is het vliegwiel en de koppeling, maar de passing op de krukas is hetzelfde, dus dat is geen probleem. Ofwel, je schroeft het vliegwiel waar de koppelomvormer op gemonteerd wordt van de automaat, zo op de turbodiesel krukas.  Een turbodiesel heef iets meer koppel dan een vuile GTI en beduidend meer koppel dan een schone GTI. ik zou dus wel uitkijken met een turbodiesel voor een 4HP14. Maar wellicht valt het mee zolang je maar met losse auto rijdt en geen caravans de alpen over gaat sleuren. Bij Nico is het nog niet kapot voor zover ik weet. Het zal uiteraard minder hufterproof blijken, maar dat spreekt voor zich. Je kan de schakelpunten trouwens aanpassen, heb ik begrepen, al heb ik bij het rijden in een benzine automaat wel gemerkt dat die ook al zeer vroeg over kan schakelen.

Qua eindreductie is de standaard 4HP14 uit een BX D of GTI te kort voor een turbodiesel. Deze maakt ong. 3100 tpm bij 120 en da’s wel veel voor een turbodiesel.

Wellicht is een 4HP16 uit een XM turbo D12 aut. een optie voor je. Kweet niet hoe de aandrijfassen gaan passen (is wel wat op te vinden natuurlijk)  en of deze bak nog voor het subframe past (dit was bijv. een issue met de 205 v6 met xm handbak) maar deze automaat zal het koppel ruimschoots aankunnen. Enig nadeel is dat je de eindreductie lastiger kan aanpassen (of het zou mogelijk moeten zijn ergens te winkelen voor een ander diff). Je moet namelijk nog wel corrigeren voor de bandenmaat. Meja, wellicht valt het mee als je de echte cijfers hoort. Stel dat die XM automaat 2600 tpm draait bij 120 dan is het wel te overzien in een BX. Draait ie door de lagere bandjes ong. 10% extra toeren.

Een compleet HDI 110 pk aandrijfaggegraat met automaat of semi aut. zou wellicht een optie kunnen zijn, maar lijkt me wel een kostbare zaak om in te kopen (wellicht een getotallde C5 uit Duitsland) en gezien je fysieke beperkingen met je arm ga je er nog een hell-of-a-job aankrijgen om het erin te schroeven.

Verdere toevoeging. Ik zou idd geen hoogtoerige vermogens 16 kleppers achter een automaat zetten. Neem of de 2.0 16v uit de Xantia en anders geowon een 8 klepper van de XM of BX als basis.

Een 2.0 VTS motor (167 pk) heeft al best aardig koppel onderin, maar het echte vuurwerk zit toch echt bovenin. Ik denk niet dat je veel zou missen als je het liet bij een 136 pk 2.0 16v.

Profiel  

Chinco
> 700 berichten

Gepost: 20 november 2006 05:21 PM
  [ # 12 ]

Uitgerekend aan de hand van de verhoudingen in de vraagbaak kom ik op de volgende gegevens voor diesels:
automaat:      3000 tpm -  124 km/u
hand - berline:  3000 tpm -  114 km/u
hand - break:  3000 tpm -  110 km/u

Als dit kopt lijkt het me geen probleem om de D12 erachter te hangen. Weet iemand wat de snelheden bij 3000 tpm in de vijf zijn van bijvoorbeeld de turbodiesel en mijn huidige TRI? Puur theoretisch, niet afgelezen. Wink

Groeten,
Jan

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 20 november 2006 05:32 PM
  [ # 13 ]
Chinco schreef:

Uitgerekend aan de hand van de verhoudingen in de vraagbaak kom ik op de volgende gegevens voor diesels:
automaat         hand - berline     hand - break
3000 tpm         3000 tpm         3000 tpm
124 km/u         114 tpm           110 km/u

Als dit kopt lijkt het me geen probleem om de D12 erachter te hangen. Weet iemand wat de snelheden bij 3000 tpm in de vijf zijn van bijvoorbeeld de turbodiesel en mijn huidige TRI? Puur theoretisch, niet afgelezen. Wink

Groeten,
Jan

turbodiesel theoretisch 2850 tpm @ 120 km/h 120 / ((48/25 * 16/63 * 1/60 * pi * (14*2.54 + 2(0,185/60)) * 3,6)) ongeveer.
tri weet niet precies. Rond de 3600 tpm @ 120 km/h

Wees voorzichtig met die vraagbaak, de gegevens van de handbakken kloppen niet altijd helaas. Al ziet dit er nog wel plausibel uit. Voor de turbod. klopte het geloof ik niet.

Een TD12 achter een 4hp14 lijkt mij behoorlijk bruut. Kweet niet of dat lang goed gaat.

Profiel  

2d
Administrator
Totaal aantal Berichten: 7774

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 20 november 2006 05:58 PM
  [ # 14 ]

een tweeliter achtkleppen Tubo CT blok? Niet te veel vermogen, wel veel koppel bij weinig toeren..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1162

Gepost: 20 november 2006 06:25 PM
  [ # 15 ]
mpostma schreef:
Chinco schreef:

automaat         hand - berline     hand - break
3000 tpm         3000 tpm         3000 tpm
124 km/u         114 tpm           110 km/u

Groeten,
Jan

turbodiesel theoretisch 2850 tpm @ 120 km/h 120 / ((48/25 * 16/63 * 1/60 * pi * (14*2.54 + 2(0,185/60)) * 3,6)) ongeveer.
tri weet niet precies. Rond de 3600 tpm @ 120 km/h

Wees voorzichtig met die vraagbaak, de gegevens van de handbakken kloppen niet altijd helaas. Al ziet dit er nog wel plausibel uit. Voor de turbod. klopte het geloof ik niet.

Een TD12 achter een 4hp14 lijkt mij behoorlijk bruut. Kweet niet of dat lang goed gaat.

- Een BX turboD deed 41,68 km/u per 1000 toeren in 5e, dus bij 3000 toeren rij je 125.
- Een 16 TRi S6~105pk is een beetje onduidelijk. Voor zover ik weet heeft ie in berline uitvoering de bakverhoudingen van een 16V i.c.m. een ietwat kleinere afrolomtrek van de standaard 165/70/14, dus iets minder dan 32,22 km/u; hou het op 32km/u per 1000 toeren. Dat is dus 96 km/u bij 3000 toeren.
- De break 16 TRi 105 kan een normale 1.6 overbrenging hebben, dan zou dat 34,07km/u zijn bij 1000 toeren in 5e, is dus 102 km/u bij 3000 toeren.

Overigens: volgens mij scheelde een BX D aut bijna niets met een BX D manueel qua overbrenging in de hoogste versnelling, allebei rond de 36km/u per 1000 toeren.

Ik zou nooit meer dan 180Nm aan de 4HP14 hangen. Van fabriekswege is de vuile BX GTI met 174Nm het hoogste koppel dat een 4HP14 te verteren heeft gehad. 17TD kan dus net aan, en door de koppelomvormer(-slip) zou het turbogat een beetje geëffend moeten worden (toch?). Aan de andere kant is de enige 4HP14 die af fabriek mooi aan een 17TD past qua overbrenging die uit een 19 TRS. Die trok iets van 40km/u per 1000 toeren.
Op benzine is een 2.0 8v of 2.0 16v 135pk mooi zat. Ik meende trouwens gelezen te hebben bij het BX-sportief-forum dat een RFS met 167 pk vanwege het inlaattraject niet makkelijk in een BX past.

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook