Nou, ik kom er dus gister achter dat mijn remlichten het niet doen. Zekeringen en lampjes OK, dus zal het de schakelaar wel zijn. Maar denk je dat ik die schakelaar er onder uitkrijg? Sleutel 14 is te groot, sleutel 13 is te klein, punttang heeft geen grip en de waterpomptang krijg ik er niet tussen ivm. koppelingspedaal en stuurstang.
Iemand suggesties? Alternatief is om de schakelaar aan de bovenkant kapot te breken met een tang en hem dan via de bovenkant er uit te trekken, maar dat wil ik als ‘last resort’ bewaren…
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin, wacht nou effe met breken!! Indien je een trekhaak zou hebben zou ik eerst eens de wirwar van kabels achter je linker achterlicht blok controleren!
Dat zou je zowiezo effe kunnen doen. Ik spreek uit ervaring, we hadden dit bij onze vorige bx…..het bleek in de stekkerverbindingen bij de achterlichten te zitten.
Is het dit niet, kun je altijd nog gaan breken
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:Robin, wacht nou effe met breken!! Indien je een trekhaak zou hebben zou ik eerst eens de wirwar van kabels achter je linker achterlicht blok controleren!
Dat zou je zowiezo effe kunnen doen. Ik spreek uit ervaring, we hadden dit bij onze vorige bx…..het bleek in de stekkerverbindingen bij de achterlichten te zitten.
Is het dit niet, kun je altijd nog gaan breken
Jep, connectoren achter het blok heb ik al gecheckt, zag er allemaal goed uit. de lampen zijn ook allemaal nog heel. Ik zal het zometeen nog een keer aan wat betere inspectie onderwerpen. Hoe groot is de kans dat de schakelaar daadwerkelijk kapot gaat?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
het schijnt dat die inderdaad wel eens kapot kan gaan, heb ik van horen zeggen/lezen op diverse fora…
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:het schijnt dat die inderdaad wel eens kapot kan gaan, heb ik van horen zeggen/lezen op diverse fora…
Hmm. Nou, dan duik ik zo nog even de spaghetti achter het achterlichtenblok in (heb inderdaad trekhaak), en als ik daar niets zie dan zal het toch de schakelaar zijn denk ik!
Ik bedenk met trouwens net dat ik het ook kan testen door de twee connectoren op het schakelaartje door te verbinden.. hmmm
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Nou, connectoren even doorverbonden, en RA doet het remlicht het in ieder geval wel, ik verdenk dus nog steeds de schakelaar… Iemand suggesties om hem niet lomp los te krijgen?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:Nou, connectoren even doorverbonden, en RA doet het remlicht het in ieder geval wel, ik verdenk dus nog steeds de schakelaar… Iemand suggesties om hem niet lomp los te krijgen?
Als, na doorverbinden, 1 remlamp wel brandt bij het intrappen van het rempedaal, dan ligt het niet aan de schakelaar.
Eric Vertogen schreef:Robin schreef:Nou, connectoren even doorverbonden, en RA doet het remlicht het in ieder geval wel, ik verdenk dus nog steeds de schakelaar… Iemand suggesties om hem niet lomp los te krijgen?
Als, na doorverbinden, 1 remlamp wel brandt bij het intrappen van het rempedaal, dan ligt het niet aan de schakelaar.
En dit is omdat….?
(probeer het systeem te begrijpen)
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Eric Vertogen schreef:
Als, na doorverbinden, 1 remlamp wel brandt bij het intrappen van het rempedaal, dan ligt het niet aan de schakelaar.
Volgens mij wil dit zeggen: remschakelaar en een remlicht kapot!!
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Robin schreef:Eric Vertogen schreef:Robin schreef:Nou, connectoren even doorverbonden, en RA doet het remlicht het in ieder geval wel, ik verdenk dus nog steeds de schakelaar… Iemand suggesties om hem niet lomp los te krijgen?
Als, na doorverbinden, 1 remlamp wel brandt bij het intrappen van het rempedaal, dan ligt het niet aan de schakelaar.
En dit is omdat….?
(probeer het systeem te begrijpen)
Omdat er maar één schakelaar is om 2 remlichten te laten branden. Brandt er één lamp, werkt dus de schakelaar anders zou er geen enkele lamp gaan branden.
Het werkt net als de verlichting thuis. Heb je daar een knop die 2 lampen laat branden en er brandt ineens nog maar één lamp, dan is de knop nog goed.
Het probleem zal waarschijnlijk ergens in de aansluiting van de linkerachterlamp zitten. Controleer dit eens goed.
Robin spreekt over het feit dat na doorverbinden een lamp brandt! Dus zonder doorverbinden van de draden van de remlichtschakelaar brandt er niets.
Hieruit volgt: remlichtschakelaar en een remlicht kaduuk.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
JanS schreef:Hieruit volgt: remlichtschakelaar en een remlicht kaduuk.
Morgen bij daglicht en droog weer ga ik kijken of de linkerlamp inderdaad ook kaduuk is.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
@Robin, deze dingen willen idd nog wel eens kapot gaan, vervangen kost je de kop niet.
Je kan die schakelaar toch gewoon uit de behuizing halen, door hem heen en weer te bewegen, of ben ik nou gek. Het is een soort t rip principe, als de stekker los is dan druk je hem er aan de onderzijde uit.
O nee, sleutel 18 volgens technische fiches, zijn 2 moeren.
Op de sloop zijn nog zat te vinden, en ja hij gaat wel eens vaker stuk.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4670.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
JanS schreef:Eric Vertogen schreef:
Als, na doorverbinden, 1 remlamp wel brandt bij het intrappen van het rempedaal, dan ligt het niet aan de schakelaar.
Volgens mij wil dit zeggen: remschakelaar en een remlicht kapot!!
Hier sluit ik me volledig bij aan. Iets anders zou zeer verwonderlijk zijn.
Eveneens ben ik tevens ook.
marx-7 schreef:het schijnt dat die inderdaad wel eens kapot kan gaan, heb ik van horen zeggen/lezen op diverse fora…
Klopt, bij 5 BX-en heb ik het al 2 keer gehad. Met een beetje draaien van de schakelaar kan je de moer wel lossen. Het is een rotplek om bij te komen, maar met een beetje moed, beleid en trouw moet het toch echt wel lukken.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.