Ik las op citroenvisaclub.nl het trieste bericht dat er weer 1 LNA minder is. Een ongeluk: http://www.citroenvisaclub.nl/impressies29/impressies_29.htm
Daar hebben ze het over De (vermoedelijke) oorzaak: Bij nadere inspectie bleek bij de stuurkogel een verkeerde bout te zijn gebruikt. Er zat namelijk geen bout met een borgring, maar een gewone bout, die ook nog eens een maatje te klein bleek te zijn. Al die jaren heeft dat zo gezeten en het is dus misschien wel een wonder te noemen dat het “nu pas” gebeurd is. Al met al ben ik nog in leven, en dat is het belangrijkst! Het had namelijk een stuk slechter af kunnen lopen.”
Dat vet gedrukte is dus van belang.. hoe kun je dat zelf controleren, of is dat onmogelijk? En waar kan je dat vinden, de stuurkogel. En wat is de functie ervan?
gelukkig nog goed afgelopen
toch wel kut steek je jaren zoveel energie in de wagen gaat hij kapot door een montagefout
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: LNA ongeluk eens als voorbeeld nemen
? Dat is een Axel hoor.
Maar waarschijnlijk door een beunhaas (lees: zelf klussen aan je auto of malafide garage) gebeurd. Want normaal zit er van fabriekswege een goede bout natuurlijk. Daarom ook NOOIT zomaar een willekeurige bout ergens in douwen. Je hebt bouten en bouten (en moeren).
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Heb je dit ook gelezen?
Overigens is de bout waar Peter over sprak bij nader inzien wel degelijk een origineel onderdeel geweest. Axels zitten op sommige punten nu eenmaal gewoon wat simpel in elkaar.
Toch zonde van de Axel, die zijn pas echt zeldzaam!
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
patje74 schreef:Heb je dit ook gelezen?
Overigens is de bout waar Peter over sprak bij nader inzien wel degelijk een origineel onderdeel geweest. Axels zitten op sommige punten nu eenmaal gewoon wat simpel in elkaar.
Ha, dan wijten we het maar aan de fabriek in Roemië denk ik. Lekker hoor.
werd de twaalf TRS daar ook gebouwd?
verkocht niet iig.
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: LNA ongeluk eens als voorbeeld nemen
Visa Ventje schreef:.. hoe kun je dat zelf controleren, of is dat onmogelijk? En waar kan je dat vinden, de stuurkogel. En wat is de functie ervan?
Je stuurkogel zit in/bij je wiel aan de naaf vast. het zorgt ervoor dat de stuurstang( die uit je stuurhuis komt) kan draaien als het wiel draait als je stuurt. Als die los schiet kan je niet meer sturen en zal je auto alle kanten opgaan!
Controleer de bout en moet of het een hardstalen originele bout is met alleen schroefdraad aan het eind en een moer met een borgring erin. een zogenaamde NYLOCK of Locknut!.
Indien niet zeker: Ga naar de betere ijzer zaak en koo een juiste bout en moer!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: LNA ongeluk eens als voorbeeld nemen
Ik heb de indruk dat het hier niet de stuurkogel betreft, maar een bout door de koppeling in de stuurkolom.
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: LNA ongeluk eens als voorbeeld nemen
Handjes schreef:Ik heb de indruk dat het hier niet de stuurkogel betreft, maar een bout door de koppeling in de stuurkolom.
AUW!! dan ga je echt nat!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Re: LNA ongeluk eens als voorbeeld nemen
Na een hobbel in een bocht [1, zie het kaartje hieronder] stuurt en remt de Axel niet meer
Dit staat er ook bij in de gelinkte tekst. Hoezo niet meer remmen? Overignes zouden dit wel APK checkpunten “moeten” zijn. Toen ik mijn GS voor de RDW keuring aanboodt werd een juist gerestaureerde kever bijv. afgekeurd omdat ze verkeerde (te korte) bouten voor de stuurinrichting hadden gebruikt. Hierdoor werd de werking van de nylonstop moeren teniet gedaan.
Meja, ook APK blijft mensenwerk.