Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ik gok dat deze vraag al een keer gesteld is maar ik kan het niet vinden op het forum, vandaar de vraag.
Onze Xantia is zoals elke nieuwerwetse bollenauto uitgevoerd met een antizinkbol, wat is daar het nut nou van? Oke, de wagen blijft op hoogte als ze uitgeschakeld staat maar daar is alles ook mee gezed, visiek dan. Als je instapt zakt ze weer lekker omlaag om vervolgens weer op te moeten stijgen als de motor draait.
Waarschijnlijk kijk ik er wat te simpel tegen aan en zit er een mooie verklaring aan vast. Wie kan me die geven?
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
niet meer wachten voor je weg kunt rijden?
na de traction verloor citroën zijn aandeel in auto’s voor de georganiseerde misdaad omdat de auto’s niet meer geschikt waren als vluchtauto.
edit: van het xantiaforum:
de antizinkbol zorgt er voor dat het achterste systeem op druk blijft waardoor de hoogte gehandhaafd wordt. Daarmee heb je ook snel weer remdruk beschikbaar voor je achterremmen
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Naar mijn bescheiden kennis was het er om te doen dat de wagen na een paar dagen stilstand niet op de grond zou liggen zoals DS en Cx doen .
Dit alleen maar om potentiele Xantia kopers niet af te schrikken van het rare beeld als hij alleen vooraan of achteraan doorgezakt is .
Normaal mag hij alleen inzakken zodra de motor loopt , anders is er iets mis met je systeem .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
En naar mijn bescheiden mening werkt de anti-inzakbol als een buffertje.
Als het goed is zakt je auto niet meer doordat kleppen worden afgesloten door de druk van een veer.
Als je de auto start gaan deze kleppen open waardoor het systeem weer 1 geheel wordt.
Daar is de druk wel verminderd en dat moet deze bol dan compenseren.
Bij een goed werkend systeem moet de boel wel een aantal weken op hoogte blijven.
MIjn Xantia heeft drie weken hoog gestaan, daarna had ik haar weer nodig.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Is het niet zo dat de remdruk blijft bestaan door de anti-zinkbol, ook als de motor uit is?
Jeroen
Neen, dat is de voorraadbol
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
wbogaerts schreef:
Normaal mag hij alleen inzakken zodra de motor loopt , anders is er iets mis met je systeem…
Ook niet als je instapt? Ze blijft wel mooi op hoogte als ze lang stil staat maar zogouw ik instap is het omlaag met die handel.
Mechuccio schreef:niet meer wachten voor je weg kunt rijden?
na de traction verloor citroën zijn aandeel in auto’s voor de georganiseerde misdaad omdat de auto’s niet meer geschikt waren als vluchtauto.
Wij moeten dus wel wachten met wegrijden. Vluchtgedrag is gelukkig niet zo aanwezig bij ons
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
René van Maren schreef:Neen, dat is de voorraadbol
Misschien wel…...
Onze oprit loopt aan de achterkant af. Bij een koude start (‘s ochtends) kon ik volgens mij met de BX-en remmen wat ik wilde, ze rolde gewoon naar beneden. De Xantia remt gewoon. Dus gewoon starten met je voet even op de rem. Ik heb dit altijd geweten aan de anti-zinkbol. De BX heeft immers toch ook een voorraadbol.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
toniclight schreef:Bij een koude start (‘s ochtends) kon ik volgens mij met de BX-en remmen wat ik wilde, ze rolde gewoon naar beneden. De Xantia remt gewoon. Dus gewoon starten met je voet even op de rem. Ik heb dit altijd geweten aan de anti-zinkbol. De BX heeft immers toch ook een voorraadbol.
Jeroen
Die van ons remt niet als ik ‘s ochtends de rem in trap. De bollen zijn begin dit jaar allemaal gevuld.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Even iets verduidelijken ; het inzakken wordt geblokeerd door de anti-inzak KLEP , zowel voor als achter kan dit ( weet het niet zeker voor de Xantia )
Deze klep sluit de veerpoten af van de hoogteregelaar omdat daar gewoonlijk het meeste druk verloren gaat .
Als je de wagen start komt er verse druk op de klep , deze gaat open , en dan VALT de wagen even totdat hij terug voldoende druk heeft opgebouwd .
Op de achterste klep is een extra veerbol bijgekoppeld om problemen met de remdruk te voorkomen ( een soort extra reserve )
Dat is wat ik zo uit het hoofd nog weet .
Heb het vroeger ergens op een website weten staan , maar sinds de laatste computercrach ben ik dit adres kwijt greraakt
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Op de achterste klep is een extra veerbol bijgekoppeld om problemen met de remdruk te voorkomen ( een soort extra reserve )
Die extra veerbol is “de anti-zinkbol”. Dat bevestigt mijn ervaring m.b.t. het remvermogen bij een koude start.
Die van ons remt niet als ik ‘s ochtends de rem in trap. De bollen zijn begin dit jaar allemaal gevuld.
Kan zijn dat de anti-zink kleppen niet goed sluiten door vuil e.d.
Edit:
(lees net in de opening dat je auto wel op hoogte blijft dus dan zullen de kleppen wel goed functioneren)
zowel voor als achter kan dit ( weet het niet zeker voor de Xantia )
De Xantia heeft ze ook voor.
Jeroen
Het afsluiten gebeurd inderdaad door een klep, zowel voor als achter. De bol is ervoor om te zorgen dat er langer druk op de klep staat dan er systeemdruk is. Zodra de systeemdruk wegvalt sluit de druk van de bol de klep.
Dit is achter nodig omdat je met een last-onafhankelijke remwerking zit, de druk uit de poten wordt gebruikt om de remmen extra kracht mee te geven.
Voor wordt de klep gewoon dichtgedaan zodra er geen druk meer is van het systeem, dat kan omdat dat 1-richtingsverkeer is en achter 2-richtingsverkeer.
Groeten,
Jan
de anti inzink bol is ‘toevallig’ gelijktijdig met de nieuwe (zwakkere) hydrauliekpomp geintroduceerd.
Ik zou zeggen: zet je xantia eens in de laagste stand. zet de motor uit, zet je hendel in de rijstand, start de motor en kijk hoelang het duurt voor de auto op hoogte is (en vergelijk dat met een ouder type xantia die geen anti inzink bol heeft en nog de oude pomp + debietregelaar voor de stuurbekrachtiging)
Dan snap je in 1 klap waarom die anti inzink bol geintroduceerd is. Of je moet het fijn vinden om een 40-60 seconden te wachten elke keer als je weg wilt met je troen
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Nou ja dat is juist het punt. Wij doen er net zo lang over als een oudere Citroen om omhoog te komen. Mijn BX-en kwamen net zo snel omhoog als deze Xantia zoniet sneller.
Als de auto dus geparkeerd staat blijft ze mooi op hoogte. Maar als we instappen zakt ze helemaal naar de grond en moet de wagen dus gewoon stijgen vanaf “ground zero” totaan de eerste verdieping om het zo maar even te zeggen, voor én achter.
Zou het dan betekenen dat er iets mis is in het systeem?
My other car is a broomstick.
mathijs schreef:Nou ja dat is juist het punt. Wij doen er net zo lang over als een oudere Citroen om omhoog te komen. Mijn BX-en kwamen net zo snel omhoog als deze Xantia zoniet sneller.
Als de auto dus geparkeerd staat blijft ze mooi op hoogte. Maar als we instappen zakt ze helemaal naar de grond en moet de wagen dus gewoon stijgen vanaf “ground zero” totaan de eerste verdieping om het zo maar even te zeggen, voor én achter.
Zou het dan betekenen dat er iets mis is in het systeem?
Hoe stevig is jouw postuur? Als ik instap met mijn 150 kg zakt ie ook een eind van heb ik jou daar. Als Marleen (mijn vrouw) instapt met 65 kg merkt de wagen bijna niks…
Maar, punt is en blijft: Xantia komt langzamer omhoog dan BX. Of beter: 6+2 pomp komt langzamer omhoog dan de oude pomp met drukverdeler voor de sb.
En: Anti-sink staat OPZICH los van de 6+2 pomp, technisch. Maar gelijk met de introductie van de 6+2 zijn ze ook direct anti-sink gaan gebruiken (logisch, toch?).
Groeten,
Jan