Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Het blijft zo’n lekker kletsonderwerp, waar je toch niet uitkomt. Ik zal me dan wat genuanceerder uitdrukken!
Je doet maar wat je niet laten kan, maar objectieve meetresultaten naast je neerleggen lijkt me niet slim
Bovendien kan een remweg (vanaf 100km/u) van een paar meter langer het verschil zijn tussen leven en dood…..
Dat klopt natuurlijk, maar zo redenerend doen we allemaal aan ware doodsverachting door met dit soort wagens op de snelweg te verschijnen. Er zijn tegenwoordig nog wel wat “objectieve tests”, botsproeven bijvoorbeeld, waarop een DS verschrikkelijk slecht zou scoren. De veiligheid van de wagen is nu eenmaal, zo langzamerhand, achterhaald… Een setje banden waarmee je een paar meter eerder stilstaat, dit overigens onder bepaalde geconditioneerde omstandigheden gemeten, doet daar niet veel aan af.
Wie daar een beetje rekening mee houdt met de rijstijl, komt veilig thuis. Wie over de weg gaat alsof het een C5 is neemt grote risico’s, ongeacht de gemonteerde banden.
En je zal het altijd zien: net na mijn vorige posting moest ik vol in de ankers voor een hard remmend begin van een file. Ik stond er van te kijken hoe strak mijn Dame op haar kennelijk inferieure SPAM het spoor bleef volgen en zonder blokkeren tot stilstand kwam. De nieuwe Vito achter me moest de berm in! (en deed dat gelukkig ook).
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hoi Ton,
Die Kumho’s waren best goed, maar zeker geen Michelin-kwaliteit (heb ik er nu weer op liggen). Duitsers meten meestal wel nauwkeurig hoor.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43266
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Enkele jaren geleden heb ik vele historische rally’s gereden, met eerst een standaart DS21 injectie, en later een DS 23 carbu met 150 pk. De banden waren, na vele experimenten, altijd michelins, Xvs. Het grootste verschil is inderdaad de remweg, met name op hogere snelheden scheelt dit enorm met de Vredesteins. Hard de hoek om? Geen marshall’s of hankooks…. geen grip, wel heel veel gegil! Op droog wegdek hebben we ook veel met XwX-en gereden, wederom michelin. Overigens, een set banden was in 10.000 km helemaal glad….
De meeste banden zullen het echt wel prima doen, voor het dagelijkse woon-werk verkeer voldoet iedere band eigenlijk wel. Maar, in een extreme situatie is de michelin verreweg suprieur aan al het andere!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
hoi,
Zonet APK gehad: auto is geslaagd, maar wel met aantekening dat beide achterbanden en LV op het randje zitten. Ik zit nu te denken aan 4 nieuwe banden, en misschien is het een domme vraag, maar kun je achter ook dezelfde maat als voor doen? Ik begrijp dat de maat voor 185/80/15 is, en achter meen ik 165/80/15. Klopt dit en is het dus mogelijk om rondom 185/80/15 te plaatsen? Of komt dat de wegligging enzo niet ten goede?
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
hoi m’thijs
M'thijs schreef:hoi,
Zonet APK gehad: auto is geslaagd, maar wel met aantekening dat beide achterbanden en LV op het randje zitten. Ik zit nu te denken aan 4 nieuwe banden, en misschien is het een domme vraag, maar kun je achter ook dezelfde maat als voor doen? Ik begrijp dat de maat voor 185/80/15 is, en achter meen ik 165/80/15. Klopt dit en is het dus mogelijk om rondom 185/80/15 te plaatsen? Of komt dat de wegligging enzo niet ten goede?
grote kans dat de 185-gers tegen je achterschermen aan zullen lopen. niet doen dus
groet
peter
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009
Hoi Peter,
Bedankt voorde tip, enne, volgens mij zijn onze auto’s als 2 druppels… leuk! Groetjes!
Is dat overigens altijd dat achter smallere banden moeten? En over maatvoering gesproken, kun je dan niet voor ook iets smaller doen of is dat (wederom) niet goed voor wegligging en veiligheid?
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 07-06-2006
- XM 2.1 TD Prestige
- ID/DS Dsuper
je kan wel 165 vooraan zetten. AL oogt dit niet zo mooi
KwaaaaaaaaaaaaaaK, de Puit is daar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
M'thijs schreef:hoi,
Zonet APK gehad: auto is geslaagd, maar wel met aantekening dat beide achterbanden en LV op het randje zitten. Ik zit nu te denken aan 4 nieuwe banden, en misschien is het een domme vraag, maar kun je achter ook dezelfde maat als voor doen? Ik begrijp dat de maat voor 185/80/15 is, en achter meen ik 165/80/15. Klopt dit en is het dus mogelijk om rondom 185/80/15 te plaatsen? Of komt dat de wegligging enzo niet ten goede?
Domme vragen bestaan niet, luie mensen wel: Kijk eerst eens ff in de oudere bandentopics. Daar heb ik al eens geschreven dat bredere banden voor en smallere achter het weggedrag verbeteren. De auto krijgt er een neutraler (minder onderstuurd) karakter door.
Heeft Citroen ooit bewust zo gedaan.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DriverD schreef:M'thijs schreef:hoi,
Zonet APK gehad: auto is geslaagd, maar wel met aantekening dat beide achterbanden en LV op het randje zitten. Ik zit nu te denken aan 4 nieuwe banden, en misschien is het een domme vraag, maar kun je achter ook dezelfde maat als voor doen? Ik begrijp dat de maat voor 185/80/15 is, en achter meen ik 165/80/15. Klopt dit en is het dus mogelijk om rondom 185/80/15 te plaatsen? Of komt dat de wegligging enzo niet ten goede?
Domme vragen bestaan niet, luie mensen wel: Kijk eerst eens ff in de oudere bandentopics. Daar heb ik al eens geschreven dat bredere banden voor en smallere achter het weggedrag verbeteren. De auto krijgt er een neutraler (minder onderstuurd) karakter door.
Heeft Citroen ooit bewust zo gedaan.
Behalve bij de injecties en bij de breaks. daar is rond om 185 geleverd en had je ietsiepietsie bredere achter schermen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
bogaard77 schreef:DriverD schreef:M'thijs schreef:hoi,
Zonet APK gehad: auto is geslaagd, maar wel met aantekening dat beide achterbanden en LV op het randje zitten. Ik zit nu te denken aan 4 nieuwe banden, en misschien is het een domme vraag, maar kun je achter ook dezelfde maat als voor doen? Ik begrijp dat de maat voor 185/80/15 is, en achter meen ik 165/80/15. Klopt dit en is het dus mogelijk om rondom 185/80/15 te plaatsen? Of komt dat de wegligging enzo niet ten goede?
Domme vragen bestaan niet, luie mensen wel: Kijk eerst eens ff in de oudere bandentopics. Daar heb ik al eens geschreven dat bredere banden voor en smallere achter het weggedrag verbeteren. De auto krijgt er een neutraler (minder onderstuurd) karakter door.
Heeft Citroen ooit bewust zo gedaan.Behalve bij de injecties en bij de breaks. daar is rond om 185 geleverd en had je ietsiepietsie bredere achter schermen.
En meer onderstuur in de bochten
Citroen!
ok dan. Maareuh: maak je me nu voor lui uit…. ech nie!
Zojuist via bandengids.nl e.e.a uitgezocht, enne, ik doe niet mee aan de discussie, kan simpelweg geen michelins betalen dus het worden goedkopere banden.
als ik rondom Hankooks leg (185/80/R15 en 165/80/R15) komt het totaal incl. balanceren en monteren op € 315,- Dat lijkt me niet duur.
Als ik hetzelfde doe met rondom Vredestein Sprint Classic komt het totaal op € 528,- Dat is toch bijna (grofweg) 2 x zo duur…. nou ja, ongeveer dan.
Conclusie: aangezien de vredesteins meer negatieve reacties opriepen dan de veel goedkopere Hankooks, ga die die er maar eens op laten leggen. Kan ik mooi hier verslag uitbrengen en doorsparen voor michelins, later, als ik groot en rijk ben! haha!
Groeten!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Prima plan thijs! beter een nieuwe goed gebalanceerde HANG COCK dan een ouwe XVS op een kromme velg!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
voor ik mijn bestelling afrond: kloppen de maten voor mijn DSuper5?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
M'thijs schreef:voor ik mijn bestelling afrond: kloppen de maten voor mijn DSuper5?
185x15 voor.(of 180x15) en 165x15 achter (of 155x15)
( oudere ds’en)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
dank u zeer! :headbang