met een binnenmeettaster met meetklok
moet 2 punts zijn, af te stellen op de micrometer of in ronde kalibers
heet ook bore gage
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
blooper1963 schreef:kunnen we ontoppic blijven aub??
Sorry hoor: beetje extra achtergrondinfo bij deze materie wordt blijkbaar niet gewaardeerd?
Die zwarte rook zal wel van te veel benzine komen. Blauwe rook is wel olie, maar kan ook veroorzaakt worden door slechte klepseals of klepsteelafdichtingen. Als het je zuigerveren zouden zijn, zou hij continu (zichtbaar) veel olie moeten gebruiken (zoals waterman al aangaf). Beetje condens bij koude motor lijkt me ook niks om je zorgen over te maken.
Als je de koppen eraf gaat (laten) halen om de kleppen te vervangen/slijpen/inspecteren, kun je de de ovaliteit van de cilinders wel van bovenaf (laten) meten.
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
mpostma schreef:
Als je de koppen eraf gaat (laten) halen om de kleppen te vervangen/slijpen/inspecteren, kun je de de ovaliteit van de cilinders wel van bovenaf (laten) meten.
en dat is bij een SM belangrijk, omdat er nog wel eens een cilindertje ovaal wil zijn!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
@ mpostma, laat je niet kisten, dat beetje achtergrondinfo wordt weldegelijk gewaardeerd, Blooper heeft gewoon veel te sterke koffie gedronken deze ochtend
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
I’ll Allow it!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
O.K., Blooper1963, we gaan het lijstje eens lang.
Je compressieverhouding is 1: 8.5, maar dat zegt niks over je compressieeinddruk als je die meet, want dan heb je nog de stromingsverschijnselen etc.
Je compressiemeting van rond de 9 is O.K., dus je hebt 3 cylinders die afwijken.
Wat controleer je eerste:
- De klepspeling ( ik zeg niet afstellen, maar controleren, dat kun je met voelermaten volgens het boek, afstellen is moeilijker, want dan moet je de nokkenassen loshalen).
- Als de speling bij de “goede cylinders” krap staat ( aan de ondergrens ), en bij de slechte te ruim ( aan de bovengrens of hogen) , dat zul je eerste de klepspeling moeten bijstellen voordat je iets kunt zeggen of de compressiemeting.
- Ja, olie op de zuigers ( in de cylinders) zegt iets: Als de nieuwe meting Hoger uitkomt dan zonder olie dan dan zijn je zuigerveren niet best meer: Dus olie op de zuigers spuiten ( warme olie, en verstuiven) en weer meten: Wat we willen weten: is er verschil met de meting zonder olie. Gaan alle cylinder een beetje omhoog? dan heb je waarschijnlijk klepproblemen, gaan de slechtste cylinders omhoog en de goede niet: dan heb je zuigerveerproblemen.
Waar komt je blauwe rook vandaar tijdens het starten: Olie in de verbrandingsruimte, komt meestal via de versleten kelpseals, maar kan ook duiden op versleten zuigerveren.
- Over die klepproblemen: het meest voorkomend bij een SM is ingebrandde kleppen: Weinig met de Sm rijden en olieverbruik lijdt tot koolvorming in de verbrandingsruimte: Als dat tussen de klep en de zetel komt wordt er lokaal geen warmte overgedragen en krijg je brandplekken op de zetels en de kleppen.
Wat ga je doen na al deze metingen: De informatie gebruiken.
Klepprobleem: Wat je minimaal moet doen: Koppen eraf, kleppen opnieuw inslijpen op de zittingen en de speling op de klepgeleiders nakijken. Altijd de klepseals op de inlaatkleppen vervangen: Kost weinig, en heeft veel resultaat.
Klepzetels vervangen is meestal niet nodig bij een SM: Er zitten al goed geharde zetels in, dat is bewezen door iedereen die op loodvrij of LPG rijdt met een SM zonder kleproblemen ( speling die sneller afneemt dan normaal).
Klepgeleiders vervangen? Na 100.000 mag dat zeker.
Kleppen zelf vervangen? Zeker de uitlaatkleppen als je nog natrium gevulde hebt.
Voor wat betreft de zuigers en veren: Je kan proberen eerste de zuigerveren te vervangen, dat helpt meestal wel. Als je de zaak echt goed wil aanpakken: Of: Nieuwe bussen erin met de bestaande zuigers en nieuwe zuigerveren, OF nieuwe overmaat zuiger in opgeboorde bussen.
- Onrondheid van de zuigerboringen: Kun je meten met een meetinstrument voor de zuigerboringen: Je meet tenminste onder, boven en in het midden van de boringen, en zowel dwars als langs de boringen. Vergelijk alle boringen, kijk op je zuigers of je klasse A, B of overmaatse van 87.2 mm hebt, en vergelijk je metingen met wat de boeken zeggen: Dat geeft je een goed idee over de staat van je bussen ( zonder de zuigers te demonteren). Als je dan een plan van aanpak maakt kun je ook de zuigers eruit halen en die nameten.
Volg je me nog: Dan kan je aan de slag.
Heb je nog meer vragen: O.K., laat maar weten.
Ben je het spoor bijster: lees nog eens opnieuw, en zoek dan een specialist op voor je motor-problemen.
groet,
Peter
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Citroensmgz schreef:O.K., Blooper1963, we gaan het lijstje eens lang.
Je compressieverhouding is 1: 8.5, maar dat zegt niks over je compressieeinddruk als je die meet, want dan heb je nog de stromingsverschijnselen etc.
Je compressiemeting van rond de 9 is O.K., dus je hebt 3 cylinders die afwijken.
Wat controleer je eerste:
- De klepspeling ( ik zeg niet afstellen, maar controleren, dat kun je met voelermaten volgens het boek, afstellen is moeilijker, want dan moet je de nokkenassen loshalen).
- Als de speling bij de “goede cylinders” krap staat ( aan de ondergrens ), en bij de slechte te ruim ( aan de bovengrens of hogen) , dat zul je eerste de klepspeling moeten bijstellen voordat je iets kunt zeggen of de compressiemeting.
- Ja, olie op de zuigers ( in de cylinders) zegt iets: Als de nieuwe meting Hoger uitkomt dan zonder olie dan dan zijn je zuigerveren niet best meer: Dus olie op de zuigers spuiten ( warme olie, en verstuiven) en weer meten: Wat we willen weten: is er verschil met de meting zonder olie. Gaan alle cylinder een beetje omhoog? dan heb je waarschijnlijk klepproblemen, gaan de slechtste cylinders omhoog en de goede niet: dan heb je zuigerveerproblemen.Waar komt je blauwe rook vandaar tijdens het starten: Olie in de verbrandingsruimte, komt meestal via de versleten kelpseals, maar kan ook duiden op versleten zuigerveren.
- Over die klepproblemen: het meest voorkomend bij een SM is ingebrandde kleppen: Weinig met de Sm rijden en olieverbruik lijdt tot koolvorming in de verbrandingsruimte: Als dat tussen de klep en de zetel komt wordt er lokaal geen warmte overgedragen en krijg je brandplekken op de zetels en de kleppen.
Wat ga je doen na al deze metingen: De informatie gebruiken.
Klepprobleem: Wat je minimaal moet doen: Koppen eraf, kleppen opnieuw inslijpen op de zittingen en de speling op de klepgeleiders nakijken. Altijd de klepseals op de inlaatkleppen vervangen: Kost weinig, en heeft veel resultaat.
Klepzetels vervangen is meestal niet nodig bij een SM: Er zitten al goed geharde zetels in, dat is bewezen door iedereen die op loodvrij of LPG rijdt met een SM zonder kleproblemen ( speling die sneller afneemt dan normaal).
Klepgeleiders vervangen? Na 100.000 mag dat zeker.
Kleppen zelf vervangen? Zeker de uitlaatkleppen als je nog natrium gevulde hebt.Voor wat betreft de zuigers en veren: Je kan proberen eerste de zuigerveren te vervangen, dat helpt meestal wel. Als je de zaak echt goed wil aanpakken: Of: Nieuwe bussen erin met de bestaande zuigers en nieuwe zuigerveren, OF nieuwe overmaat zuiger in opgeboorde bussen.
- Onrondheid van de zuigerboringen: Kun je meten met een meetinstrument voor de zuigerboringen: Je meet tenminste onder, boven en in het midden van de boringen, en zowel dwars als langs de boringen. Vergelijk alle boringen, kijk op je zuigers of je klasse A, B of overmaatse van 87.2 mm hebt, en vergelijk je metingen met wat de boeken zeggen: Dat geeft je een goed idee over de staat van je bussen ( zonder de zuigers te demonteren). Als je dan een plan van aanpak maakt kun je ook de zuigers eruit halen en die nameten.Volg je me nog: Dan kan je aan de slag.
Heb je nog meer vragen: O.K., laat maar weten.
Ben je het spoor bijster: lees nog eens opnieuw, en zoek dan een specialist op voor je motor-problemen.groet,
Peter
Helemaal NIETS meer aan toe te voegen, Perfect!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Vooral hulde voor de laatste zinsnede!
Ben je het spoor bijster: lees nog eens opnieuw, en zoek dan een specialist op voor je motor-problemen.