1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Het nut van de antizink bol.
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 20 november 2006 08:21 PM

Ik gok dat deze vraag al een keer gesteld is maar ik kan het niet vinden op het forum, vandaar de vraag.

Onze Xantia is zoals elke nieuwerwetse bollenauto uitgevoerd met een antizinkbol, wat is daar het nut nou van? Oke, de wagen blijft op hoogte als ze uitgeschakeld staat maar daar is alles ook mee gezed, visiek dan. Als je instapt zakt ze weer lekker omlaag om vervolgens weer op te moeten stijgen als de motor draait.

Waarschijnlijk kijk ik er wat te simpel tegen aan en zit er een mooie verklaring aan vast. Wie kan me die geven?

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 20 november 2006 08:23 PM
  [ # 1 ]

niet meer wachten voor je weg kunt rijden? Very Happy
na de traction verloor citroën zijn aandeel in auto’s voor de georganiseerde misdaad omdat de auto’s niet meer geschikt waren als vluchtauto.

edit: van het xantiaforum:

de antizinkbol zorgt er voor dat het achterste systeem op druk blijft waardoor de hoogte gehandhaafd wordt. Daarmee heb je ook snel weer remdruk beschikbaar voor je achterremmen

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 20 november 2006 09:11 PM
  [ # 2 ]

Naar mijn bescheiden kennis was het er om te doen dat de wagen na een paar dagen stilstand niet op de grond zou liggen zoals DS en Cx doen .

Dit alleen maar om potentiele Xantia kopers niet af te schrikken van het rare beeld als hij alleen vooraan of achteraan doorgezakt is .

Normaal mag hij alleen inzakken zodra de motor loopt , anders is er iets mis met je systeem .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 20 november 2006 09:27 PM
  [ # 3 ]

En naar mijn bescheiden mening werkt de anti-inzakbol als een buffertje.

Als het goed is zakt je auto niet meer doordat kleppen worden afgesloten door de druk van een veer.

Als je de auto start gaan deze kleppen open waardoor het systeem weer 1 geheel wordt.
Daar is de druk wel verminderd en dat moet deze bol dan compenseren.

Bij een goed werkend systeem moet de boel wel een aantal weken op hoogte blijven.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 20 november 2006 09:29 PM
  [ # 4 ]

MIjn Xantia heeft drie weken hoog gestaan, daarna had ik haar weer nodig.

 

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 20 november 2006 09:51 PM
  [ # 5 ]

Is het niet zo dat de remdruk blijft bestaan door de anti-zinkbol, ook als de motor uit is?

Jeroen

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 20 november 2006 10:26 PM
  [ # 6 ]

Neen, dat is de voorraadbol Laughing

 

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 20 november 2006 10:33 PM
  [ # 7 ]
wbogaerts schreef:

Normaal mag hij alleen inzakken zodra de motor loopt , anders is er iets mis met je systeem…

Ook niet als je instapt? Ze blijft wel mooi op hoogte als ze lang stil staat maar zogouw ik instap is het omlaag met die handel.

Mechuccio schreef:

niet meer wachten voor je weg kunt rijden? Very Happy
na de traction verloor citroën zijn aandeel in auto’s voor de georganiseerde misdaad omdat de auto’s niet meer geschikt waren als vluchtauto.

Wij moeten dus wel wachten met wegrijden. Vluchtgedrag is gelukkig niet zo aanwezig bij ons Very Happy

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 20 november 2006 10:37 PM
  [ # 8 ]
René van Maren schreef:

Neen, dat is de voorraadbol Laughing

Misschien wel…...
Onze oprit loopt aan de achterkant af. Bij een koude start (‘s ochtends) kon ik volgens mij met de BX-en remmen wat ik wilde, ze rolde gewoon naar beneden. De Xantia remt gewoon. Dus gewoon starten met je voet even op de rem. Ik heb dit altijd geweten aan de anti-zinkbol. De BX heeft immers toch ook een voorraadbol.

Jeroen

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 20 november 2006 10:42 PM
  [ # 9 ]
toniclight schreef:

Bij een koude start (‘s ochtends) kon ik volgens mij met de BX-en remmen wat ik wilde, ze rolde gewoon naar beneden. De Xantia remt gewoon. Dus gewoon starten met je voet even op de rem. Ik heb dit altijd geweten aan de anti-zinkbol. De BX heeft immers toch ook een voorraadbol.

Jeroen

Die van ons remt niet als ik ‘s ochtends de rem in trap. De bollen zijn begin dit jaar allemaal gevuld.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 20 november 2006 10:46 PM
  [ # 10 ]

Even iets verduidelijken ; het inzakken wordt geblokeerd door de anti-inzak KLEP , zowel voor als achter kan dit ( weet het niet zeker voor de Xantia )

Deze klep sluit de veerpoten af van de hoogteregelaar omdat daar gewoonlijk het meeste druk verloren gaat .

Als je de wagen start komt er verse druk op de klep , deze gaat open , en dan VALT de wagen even totdat hij terug voldoende druk heeft opgebouwd .

Op de achterste klep is een extra veerbol bijgekoppeld om problemen met de remdruk te voorkomen ( een soort extra reserve )

Dat is wat ik zo uit het hoofd nog weet .

Heb het vroeger ergens op een website weten staan , maar sinds de laatste computercrach ben ik dit adres kwijt greraakt Crying or Very sad


Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 20 november 2006 11:12 PM
  [ # 11 ]

Op de achterste klep is een extra veerbol bijgekoppeld om problemen met de remdruk te voorkomen ( een soort extra reserve )

Die extra veerbol is “de anti-zinkbol”. Dat bevestigt mijn ervaring m.b.t. het remvermogen bij een koude start.

Die van ons remt niet als ik ‘s ochtends de rem in trap. De bollen zijn begin dit jaar allemaal gevuld.

Kan zijn dat de anti-zink kleppen niet goed sluiten door vuil e.d.

Edit:
(lees net in de opening dat je auto wel op hoogte blijft dus dan zullen de kleppen wel goed functioneren)

zowel voor als achter kan dit ( weet het niet zeker voor de Xantia )

De Xantia heeft ze ook voor.

Jeroen

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 20 november 2006 11:26 PM
  [ # 12 ]

Het afsluiten gebeurd inderdaad door een klep, zowel voor als achter. De bol is ervoor om te zorgen dat er langer druk op de klep staat dan er systeemdruk is. Zodra de systeemdruk wegvalt sluit de druk van de bol de klep.
Dit is achter nodig omdat je met een last-onafhankelijke remwerking zit, de druk uit de poten wordt gebruikt om de remmen extra kracht mee te geven.
Voor wordt de klep gewoon dichtgedaan zodra er geen druk meer is van het systeem, dat kan omdat dat 1-richtingsverkeer is en achter 2-richtingsverkeer.

Groeten,
Jan

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 21 november 2006 10:53 AM
  [ # 13 ]

de anti inzink bol is ‘toevallig’ gelijktijdig met de nieuwe (zwakkere) hydrauliekpomp geintroduceerd.

Ik zou zeggen: zet je xantia eens in de laagste stand. zet de motor uit, zet je hendel in de rijstand, start de motor en kijk hoelang het duurt voor de auto op hoogte is (en vergelijk dat met een ouder type xantia die geen anti inzink bol heeft en nog de oude pomp + debietregelaar voor de stuurbekrachtiging)

Dan snap je in 1 klap waarom die anti inzink bol geintroduceerd is. Of je moet het fijn vinden om een 40-60 seconden te wachten elke keer als je weg wilt met je troen Twisted Evil

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 21 november 2006 11:52 PM
  [ # 14 ]

Nou ja dat is juist het punt. Wij doen er net zo lang over als een oudere Citroen om omhoog te komen. Mijn BX-en kwamen net zo snel omhoog als deze Xantia zoniet sneller.

Als de auto dus geparkeerd staat blijft ze mooi op hoogte. Maar als we instappen zakt ze helemaal naar de grond en moet de wagen dus gewoon stijgen vanaf “ground zero” totaan de eerste verdieping om het zo maar even te zeggen, voor én achter.

Zou het dan betekenen dat er iets mis is in het systeem?

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 22 november 2006 12:16 AM
  [ # 15 ]
mathijs schreef:

Nou ja dat is juist het punt. Wij doen er net zo lang over als een oudere Citroen om omhoog te komen. Mijn BX-en kwamen net zo snel omhoog als deze Xantia zoniet sneller.
Als de auto dus geparkeerd staat blijft ze mooi op hoogte. Maar als we instappen zakt ze helemaal naar de grond en moet de wagen dus gewoon stijgen vanaf “ground zero” totaan de eerste verdieping om het zo maar even te zeggen, voor én achter.
Zou het dan betekenen dat er iets mis is in het systeem?

Hoe stevig is jouw postuur? Als ik instap met mijn 150 kg zakt ie ook een eind van heb ik jou daar. Als Marleen (mijn vrouw) instapt met 65 kg merkt de wagen bijna niks…
Maar, punt is en blijft: Xantia komt langzamer omhoog dan BX. Of beter: 6+2 pomp komt langzamer omhoog dan de oude pomp met drukverdeler voor de sb.
En: Anti-sink staat OPZICH los van de 6+2 pomp, technisch. Maar gelijk met de introductie van de 6+2 zijn ze ook direct anti-sink gaan gebruiken (logisch, toch?).

Groeten,
Jan

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook