koek in het water, roest in de bak en een kleur-vraagje
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 22 november 2006 02:23 PM

Ff een paar vraagjes:

-Er zit flink wat koek, kalk, roest etc. in het koelwatercircuit van het blok. Is er een middel waarmee dit verantwoord opgelost kan worden?

-Ik heb de bovenplaat van de versnellingsbak gehaald om ‘m goed schoon te kunnen maken (en omdat ik nieuwsgierig was). Het eerste wat mij opviel, was dat er geen pakking tussen die plaat en de bak zit. Hoort dit zo? Ten tweede viel mij op, dat alles in de bak behalve de tandingen zelf een roestbruin laagje had. De bakolie is 4 maanden en ± 4dkm oud, dus daar zou het niet aan mogen liggen lijkt mij. Is dit normaal? Is dit abnormaal? Is er misschien een verband tussen de afwezigheid van de pakking en de roestkleur..?

-Tot slot; weet iemand de kleurcode van de kleur groen die origineel gebruikt is op het blok, stuurhuis etc.? (misschien te krijgen bij Chyparse?)

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 22 november 2006 02:55 PM
  [ # 1 ]

Vaak wil spoelen met azijn of Viakal helpen: nachtje laten intrekken en systeem weer aftappen.
Verder altijd met koelvloeistof rijden.

Bakonderdelen worden bruin door telang met oude olie rond blijven kachelen.
Waarschijnlijk nam een oude eigenaar het niet zo nauw met onderhoud,of is er lang maar weinig mee gereden…dat zie je wel vaker met frans import.
Pakking weet ik niet zeker,maar als je het niet vertrouwd zou je wat vloeibaar middel kunnen toepassen.

Citrotech pf Chyparse kan je wel vertellen welke kleur groen op de LHM-componenten wordt toegepast.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 november 2006 03:08 PM
  [ # 2 ]

Re: koek in het water, roest in de bak en een kleur-vraagje

Serge schreef:

Ff een paar vraagjes:

-Er zit flink wat koek, kalk, roest etc. in het koelwatercircuit van het blok. Is er een middel waarmee dit verantwoord opgelost kan worden?

-Ik heb de bovenplaat van de versnellingsbak gehaald om ‘m goed schoon te kunnen maken (en omdat ik nieuwsgierig was). Het eerste wat mij opviel, was dat er geen pakking tussen die plaat en de bak zit. Hoort dit zo? Ten tweede viel mij op, dat alles in de bak behalve de tandingen zelf een roestbruin laagje had. De bakolie is 4 maanden en ± 4dkm oud, dus daar zou het niet aan mogen liggen lijkt mij. Is dit normaal? Is dit abnormaal? Is er misschien een verband tussen de afwezigheid van de pakking en de roestkleur..?

-Tot slot; weet iemand de kleurcode van de kleur groen die origineel gebruikt is op het blok, stuurhuis etc.? (misschien te krijgen bij Chyparse?)

er hoort GEEN pakking tussen het bovendeksel en de onderbak. Het beste kun je de bak vullen met nieuwe olie, bij voorkeur Castrol Syntrax.
na een paar duizend km weer verversen, en GEEN aditiefjes in de bak gooien, dat vinden de synchros niet fijn….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 november 2006 03:15 PM
  [ # 3 ]

Ik heb wel eens gelezen dat volkswagen “uhlmen grun” er heel erg op lijkt ...

Beetje vloeibare pakking kan geen kwaad..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 22 november 2006 07:35 PM
  [ # 4 ]

Mooi, dan ga ik eens een azijnkuurtje beginnen.

@Joris; weet je zeker dat het “uhlmen grun” is? Het levert in google niks op en allerlei variaties op de schrijfwijze evenmin. ‘Uhlmen’ zegt verder ook niks wat op een kleur zou moeten slaan; het is een dorpje in de buurt van Koblenz…

Qua pakking ben ik een beetje verward. Waterman lijkt behoorlijk stellig dat er vooral geen pakking tussen moet en wat Joris betreft maakt het niet zoveel uit…    Neutral

Animal triste post coitum

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 22 november 2006 07:42 PM
  [ # 5 ]
Serge schreef:

Qua pakking ben ik een beetje verward. Waterman lijkt behoorlijk stellig dat er vooral geen pakking tussen moet en wat Joris betreft maakt het niet zoveel uit…    Neutral

Waterman zegt: er hoort geen pakking tussen (lees ik als papieren of vaste pakking).

joris zegt: er mag wel wat vloeibare pakking tussen.

het is niet echt met elkaar in tegenspraak. Net als bij BX/XM versnellinsbakken: daar hoort ook geen pakking tussen, toch smeren we het wel dicht met vloeibare pakking.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 22 november 2006 07:52 PM
  [ # 6 ]

en tenslotte de groene kleur

‘67-‘75 AC502 Vert (alle hydraulische onderdelen)

‘56-‘75 AC501 Vert (motorblok, versnellingsbak)

is gewoon in spuitbus te krijgen bij o.a. Halford en andere automaterialen handel.  Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 22 november 2006 08:14 PM
  [ # 7 ]
mpostma schreef:

Waterman zegt: er hoort geen pakking tussen (lees ik als papieren of vaste pakking).

joris zegt: er mag wel wat vloeibare pakking tussen.

het is niet echt met elkaar in tegenspraak. Net als bij BX/XM versnellinsbakken: daar hoort ook geen pakking tussen, toch smeren we het wel dicht met vloeibare pakking.

Wellicht dan een kwestie van interpretatie. Ik voel me nu iig gesterkt om ‘m bij montage straks toch ff dicht te smeren. Bedankt!

En citroen23 ook bedankt voor de kleurcodes! Ik had er niet bij stil gestaan dat het 2 verschillende soorten groen zijn, maar idd het blok is veel donkerder groen dan de rest.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook