Helaas is mijn brandstofpomp van mijn DS23IE van 1973 gaan lekken, en er moet denkelijk een nieuew worden gekocht. Weet iemand waar ik deze kan krijgen (behalve dan bij Chyparse, beetje duur!). Volgens mij hebben diverse Volvo’s, BMW en Mercedes dezelfde, of niet? Weet iemand het partnumber van deze pomp?
Alvast bedankt,
Hilko Schmitt
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Haal em er eerst eens onderuit en kijk of er niks los zit! Vaak zijn het de leidingen er naartoe die lekken…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hoi Hilko,
Nu lekker in Italia?
De DS IE heeft het Bosch D-jetronic systeem, er waren ook Volvo’s, Mercedessen, BMW-s met dat systeem. Zelfs een universele brandstofpomp (wel voor een benzine-injectie-auto) zou kunnen voldoen, de druk wordt immers toch nog afgeregeld door de drukregelaar…
Groeten van je ouwe leraar
Citroen!
Ciao DAGO,
Jawel, vanuit het mooie Turijn vanaf juli dit jaar! Kan slechter….
Dat van die BMW, Mercedes en Volvo wist ik dus al, ik heb zelfs al twee Volvo injectoren in mijn auto….. voor de helft van de prijs of minder! Maar die pomp is echt lek, lekt langs de connector, vreemd maar waar. Heb ‘m er al uit gehad. Ik moet eens zoeken naar een andere dus. Die injectoren heb ik destijds in Amreika gekocht, wellicht deze ook, met een goed partnumber. Heb inmiddels wel een mooie online catalogus van Bosch gevonden, en enkele vervangende pompen gezien, maar nog steeds erg duur (€400).
Grazie a tutti,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
In het verleden ben ik wel eens bij Davidauto (http://www.davidauto.it) in Dressano (bij Milano) geweest. Hebben die niks?
Heb ook in de onderdelenboeken van de DS gekeken voor je. Stond geen Bosch-nummer bij
Heb je dat boekje “Electronische Injectie” wat Citroen uitgaf? Is ook niet slecht.
Succes met de IVECO’s
Citroen!
In een beschrijving van het injectiesysteem van een DS 21 IE vond ik de volgende nummers voor de brandstofpomp:
Bosch nr. 0580960007
Citroen nr DX 173.900 A
Ik weet niet zeker of de 21IE en de 23IE dezelfde brandstofpomp hebben.
Dirk Sassen (http://www.ds-sassen.de) verkoopt een vervangend type brandstofpomp voor 289 euro. Veel geld, maar nog altijd stukken minder dan de prijs van een originele!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bogaard77 schreef:Haal em er eerst eens onderuit en kijk of er niks los zit! Vaak zijn het de leidingen er naartoe die lekken…
Hilco, heb je het al onderzocht?
Welke injectoren gebruik je van een volvo? Zijn die volledig identiek?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ciao Bogaard77,
Jazeker, de leidingen zijn allemaal in orde. Nogmaals, vreemd genoeg lekt de brandstof langs de connector (ik bedoel daar waar de stroomvoorziening aangesloten wordt). De rest is droog.
Die injectoren zijn vrijwel identiek, op cosmetisch oogpunt na. De top van de injector, waar de nozzle zit, is uitgevoerd in kunstof, daar waar het bij de orginele staal was, dacht ik (ik heb ze helaas niet voor me liggen, liggen in mijn auto die nog steeds in Nederland is!). Verder identiek. Ik heb die van de Volvo 140 of 160 of P1800 gevonden, je moet zorgen dat de gebruikte motor de B20E is. Die heeft exact hetzelfde injectiesysteem. Ik kocht ze via internet in USA, voor een prachtprijs van $70 per stuk, waar nog wel wat transportkosten bijkomen natuurlijk. Maar veel minder in elk geval! Zie ook: http://market.autopartsfair.com/search.html?offset=0&make_id=64&model_id=1240&year_id=0&part_type_id=30&part_id=2312
Groeten,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hilko Schmitt schreef:Ciao Bogaard77,
Jazeker, de leidingen zijn allemaal in orde. Nogmaals, vreemd genoeg lekt de brandstof langs de connector (ik bedoel daar waar de stroomvoorziening aangesloten wordt). De rest is droog.
Groeten,
Hilko
Hmmm toch maar effe uitelkaar halen. de pomp wordt intern gekoeld door de benzine. Het draaiend gedeelte draait ook in de benzine. Mischien zit er gewoon een boutje los..
Ik ga die injectoren eens checken!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hilco, hoe weet je dat die injectoren het zelfde zijn? Zijn de bosch nummers identiek? De porsche 914 is ook een D-jetronic 4 cylinder maar die heeft andere injectoren…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Even vooruitlopend op het antwoord van Hilko:
Voor de DS21 IE is het Bosch nummer van de injector 0 280 150 003, voor de Volvo is het Bosch nummer 0 280 150 036.
De flow is voor beide injectoren hetzelfde (380 cm3/min). Ook de fuel pressure is gelijk (3 bar).
Sommige DS rijders vervangen hun originele injectoren door Bosch nummer 0 280 150 043 (BMW 3.0L). Ook deze hebben dezelfde flow en pressure.
De injectoren van de Porsche 914 hebben andere karakteristieken (340 cm3/min en 2.7 bar).
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
thanx Ubogaart. alleen is de fuelpressure zeker maar 2 bar…Dat weet ik dan weer…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ubogaart heeft helemaal gelijk: dat is precies de injector die ik heb gekozen. Ik heb de keuze gemaakt aan de hand van een prachtig pdf-je van Bosch, maar ik weet niet hoe die hier te attachen.
Je denkt dat uit elkaar halen zin heeft? Probleem is dat ik in Italie woon, en in December toevallig een paar dagen in Nederland moet zijn. Ik zou liever dat ding monteren en meteen weer rijden natuurlijk! Ik heb al zo weinig rijtijd….. Maar die prijzen maken me inderdaad niet gelukkig!
Die vervangernde pomp van Sassen in Duitsland is trouwens veel te duur: ik had em al gezien in USA voor $130.00 ofzo. Maar toch bedankt!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
lekke pomp
Even googlen naar Bosch fuel pump voor DS (Bosch nr 0580 464 085) en alternatieven geeft:
http://home.hetnet.nl/~jozef-porsche924/info924/drukpompen.html
http://www.100pro-ersatzteile.de/shop/productdetail.jsp?code=030_0 580 464 085&affiliation=moto&printview=1
http://www.classicmotors.ru/index.shtml?id=214&page=252
Voor 100 - 130 euro een nieuwe moderne dus!
Info van Bosch Vehicle Component Applications:
DS 21 10.69 - 08.72 4 cyl. 2.1L
D-Jetronic
Injector Valve 0 280 150 043
Fuel Pump 0 580 464 085
Pressure Sensor 0 280 100 011
Pressure Regulator 0 280 160 007
Control Unit 0 280 000 042 > 6/71
0 280 000 022 7/71 >
Fuel Filter F2001
Coolant Temp. Sensor 0 280 130 014
Thermo-Time Switch 0 280 130 218
Air Temperature Sensor 0 280 130 006
Cold Start Valve 0 280 170 011
Auxiliary Air Valve 0 280 140 014
Throttle Valve Sensor 0 280 120 018
Injector Trigger Points 1 230 090 005
DS 23 09.72 - 07.75 4 cyl. 2.3L
D-Jetronic
Injector Valve 0 280 150 043
Fuel Pump 0 580 464 085
Pressure Sensor 0 280 100 048
Pressure Regulator 0 280 160 007
Control Unit 0 280 000 047
Fuel Filter F2001
Coolant Temp. Sensor 0 280 130 014
Air Temperature Sensor 0 280 130 006
Cold Start Valve 0 280 170 012
Auxiliary Air Valve 0 280 140 030
Throttle Valve Sensor 0 280 120 018
Injector Trigger Points 1 230 090 005
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Ook ik heb een lekke brandstofpomp en heb net een nieuwe pomp opgehaald.(Bosch 0 580 464 085)
Nu lijken de oude pomp en de nieuwe pomp verschillend te zijn!
De oude pomp heeft 3 aansluitingen voor de brandstofleiding en de nieuwe 2.
Wie weet hoe dat zit?
DS; "Objet de Culte"
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lucas de Haan schreef:Ook ik heb een lekke brandstofpomp en heb net een nieuwe pomp opgehaald.(Bosch 0 580 464 085)
Nu lijken de oude pomp en de nieuwe pomp verschillend te zijn!
De oude pomp heeft 3 aansluitingen voor de brandstofleiding en de nieuwe 2.Wie weet hoe dat zit?
het lijkt erop dat je een verkeerde pomp hebt, zou van een CX kunnen zijn. De DS ie pomp heeft namelijk een retour aansluiting.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste