Doe er ook maar bij
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Doe er ook maar bij
kan wel een tijdje duren voor ik het af krijg. ik denk overigens ook niet dat dat op de plek past die het dash van je 2cv in beslag neemt… waarom niet meteen een weergave voor op je voorruit creeëren? **beam me up scotty**
Kan niet, staat het voorruit te rechtop voor denk ik.
Schijt aan originaliteit.
Hey Mark,
FANTASTISCH project!! Echt een hele diepe buiging :34
Gelukkig heb ik in m’n stalling al een BX 19 Digit staan, die al is voorzien van zo’n o zo mooi digitaal dash.
Sinds gister ben ik de eigenaar van een 2CV, dus als je toch aan de slag gaat met een digitaal eendendashboard hou ik me ook aanbevolen
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik neem aan dat je gewoon schema’s hebt ontwikkeld tenzij je een wonderkind bent die alles uit het hoofd doet (want die bestaan natuurlijk ook )
Anyway, ik kan een poll openen met de vraag wie zoiets allemaal interessant vindt. Kunnen we met z’n allen ook nadenken op wat voor manier we allemaal aan ons eigen digitaal dash kunnen komen.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
deur63 schreef:door een mailtje kwam ik erachter dat er een forum over m’n dash was gestart.. en uit nieuwsgierigheid kwam ik eens kijken wat mensen allemaal zeggen over m’n dash… ik had eigenlijk wel de reactie “toch niet voor een BX?!?” verwacht, maar die is er nog niet gekomen.
Natuurlijk heb je hier wel liefhebbers die een BX nog kunnen waarderen. Supergaaf project!! Heb je echt iets unieks. Aangezien ik nog ene turbometer in mijn dash wil integreren lijkt het mij best leuk nu ik dit gezien heb om het met een LED meter op te lossen. Ik ben wel benieuwd of je referenties hebt naar schema’s om zoiets op te lossen. De sensor heeft een ohmse karakteristiek die omgekeerd evenredig is met de turbodruk. Ofwel: hoge weerstand bij weinig turbodruk en lage weerstand bij veel turbodruk.
Bij de meter denk ik gewoon aan een aantal ledjes in een rijtje.. bijv. 1 led voor elke 0.1 bar turbodruk en dan een meetbereik tot 1.5 bar (voorlopig niet meer dan 1 nodig hoor).
Groet,
Marten
Waar komt het blauwe ledje voor het grootlicht??
En heb je ook gedacht aan een dagteller?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
worb80 schreef:Hey Mark,
FANTASTISCH project!! Echt een hele diepe buiging :34
Gelukkig heb ik in m’n stalling al een BX 19 Digit staan, die al is voorzien van zo’n o zo mooi digitaal dash.
Sinds gister ben ik de eigenaar van een 2CV, dus als je toch aan de slag gaat met een digitaal eendendashboard hou ik me ook aanbevolen
Heej Wouter,
dankje voor de diepe buiging…
kan het zijn dat ik jou laatst op marktplaats tegenkwam? ik weet het niet meer precies, maar het was iemand genaamd wouter, en hij had zich een BX Digit aangeschaft, en wilde van een andere (oude) BX af… de desbetreffende wouter had een site met vanallerlei BXen erop… als jij het bent wil ik effies zeggen: prachtig dat er iemand is die zich volop bezig houdt met de oude BXen, over een paar jaartjes zijn ze belastingvrij, en om eerlijk toe te geven, ze zijn erg mooi.
Alcyone schreef:Ik neem aan dat je gewoon schema’s hebt ontwikkeld tenzij je een wonderkind bent die alles uit het hoofd doet (want die bestaan natuurlijk ook )
Anyway, ik kan een poll openen met de vraag wie zoiets allemaal interessant vindt. Kunnen we met z’n allen ook nadenken op wat voor manier we allemaal aan ons eigen digitaal dash kunnen komen.
nou, ik ben absoluut geen wonderkind, ik heb veel gedocumenteerd, maar ik heb geen uitgebreide schema’s gemaakt. Normaal weet je voor je met zo’n project begint precies wat je hoe wil gaan doen, en bij mij is dat niet het geval. Ik begin ergens, en dan loop je tegen een probleem op, en daar bedenk je weer een oplossing voor. De controle lampjes bijvoorbeeld, het zijn er 18 (dacht ik), dus ik dacht: 18 draadjes 1 op 1 doorverbinden, maar wat is het probleem waar ik tegenop liep: ik had geen plaats een connector neer te zetten…
maar, ik kan wel een schema in elkaar fabrieken, kan iedereen eens zien hoe ik het heb aangepakt… in de elektrotechniek zijn er HEEL veel wegen naar rome, dus ik weet zeker dat iedereen het anders zou hebben gedaan (waar ik niet mee wil zeggen dat mijn manier niet goed werkt, want het werkt prima).
worb80 schreef:Waar komt het blauwe ledje voor het grootlicht??
En heb je ook gedacht aan een dagteller?
eerste opmerking: goed opgemerkt
blauw ledje ben ik inderdaad nog mee aan het prutsen. ik heb alleen maar 3mm blauwe leds met een kleine uitstraalhoek, en dat geeft absuluut geen mooi egaal licht… en ze hadden niet van die vierkante gevallen in’t blauw… maar hij moet onder de 4 rode / 2 groene rechthoekige displays komen, op de normale plaats dus.
de dagteller is gecombineerd met de totaal teller (odometer noem ik em doorgaans). ‘t knoppie om de dagteller op 0 te zetten (zit er overigens wel al) krijgt meerdere funties:
- kort indrukken: switchen tussen totaal teller, dagteller A, dagteller B (2 dagtellers dus)
- lang ingedrukt: huidige weergave op 0 zetten (werkt uiteraard niet bij de totaal teller)
zoals reeds gezegd zijn nog 2 van die ic’s om de leds aan te sturen onderweg, 1 van die ic’s gaat de dagteller aansturen
mpostma schreef:deur63 schreef:door een mailtje kwam ik erachter dat er een forum over m’n dash was gestart.. en uit nieuwsgierigheid kwam ik eens kijken wat mensen allemaal zeggen over m’n dash… ik had eigenlijk wel de reactie “toch niet voor een BX?!?” verwacht, maar die is er nog niet gekomen.
Natuurlijk heb je hier wel liefhebbers die een BX nog kunnen waarderen. Supergaaf project!! Heb je echt iets unieks. Aangezien ik nog ene turbometer in mijn dash wil integreren lijkt het mij best leuk nu ik dit gezien heb om het met een LED meter op te lossen. Ik ben wel benieuwd of je referenties hebt naar schema’s om zoiets op te lossen. De sensor heeft een ohmse karakteristiek die omgekeerd evenredig is met de turbodruk. Ofwel: hoge weerstand bij weinig turbodruk en lage weerstand bij veel turbodruk.
Bij de meter denk ik gewoon aan een aantal ledjes in een rijtje.. bijv. 1 led voor elke 0.1 bar turbodruk en dan een meetbereik tot 1.5 bar (voorlopig niet meer dan 1 nodig hoor).
Groet,
Marten
ik heb een idee in m’n hoofd zitten.. een lm3915 zou je als basis daarvoor kunnen gebruiken. die worden normaal gebruikt als VU meter. hoe meer spanning je op de ingang zet, hoe meer leds er aan de uitgang aangaan. daar staat een schema ervan, ‘t moet wel dan nog enigzins gemodificeerd worden zodat het aan jouw eisen voldoet, maar ik denk dat dat wel te realiseren is.
even over je D12.. een tijd trug kwam ik je website tegen over de ombouw van je BX naar de D12… respect… ik heb dat vol aandacht door zitten lezen, na het doorlezen heb ik et nog eens gelezen, en voor de afwisseling nog eens… ‘k vond het echt ongelooflijk knap dat je dat heb gedaan. Ik zou het nooit kunnen… wat voor een opleiding heb je gedaan enzo?
deur63 schreef:worb80 schreef:Waar komt het blauwe ledje voor het grootlicht??
En heb je ook gedacht aan een dagteller?
eerste opmerking: goed opgemerkt
blauw ledje ben ik inderdaad nog mee aan het prutsen. ik heb alleen maar 3mm blauwe leds met een kleine uitstraalhoek, en dat geeft absuluut geen mooi egaal licht… en ze hadden niet van die vierkante gevallen in’t blauw… maar hij moet onder de 4 rode / 2 groene rechthoekige displays komen, op de normale plaats dus.
Als he echt niet lukt om een identiek blauw ledje te vinden, zou je kunnen overwegen om er een groen ledje in te zetten, identiek aan de andere 2 ledjes van de verlichting. Zo extreem vaak gebruik je je grootlicht natuurlijk niet, maar het zou wel goed zijn voor de compleetheid van je - nu al schitterende - dashboard om een blauw ledje te vinden.
deur63 schreef:
de dagteller is gecombineerd met de totaal teller (odometer noem ik em doorgaans). ‘t knoppie om de dagteller op 0 te zetten (zit er overigens wel al) krijgt meerdere funties:
- kort indrukken: switchen tussen totaal teller, dagteller A, dagteller B (2 dagtellers dus)
- lang ingedrukt: huidige weergave op 0 zetten (werkt uiteraard niet bij de totaal teller)
zoals reeds gezegd zijn nog 2 van die ic’s om de leds aan te sturen onderweg, 1 van die ic’s gaat de dagteller aansturen
Kijk, dat is nog eens een multifunctionele dagteller! Beter dan welke BX ooit heeft gehad!
Wederom een diepe buiging dus
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
deur63 schreef:worb80 schreef:Hey Mark,
FANTASTISCH project!! Echt een hele diepe buiging :34
Gelukkig heb ik in m’n stalling al een BX 19 Digit staan, die al is voorzien van zo’n o zo mooi digitaal dash.
Sinds gister ben ik de eigenaar van een 2CV, dus als je toch aan de slag gaat met een digitaal eendendashboard hou ik me ook aanbevolen
Heej Wouter,
dankje voor de diepe buiging…
kan het zijn dat ik jou laatst op marktplaats tegenkwam? ik weet het niet meer precies, maar het was iemand genaamd wouter, en hij had zich een BX Digit aangeschaft, en wilde van een andere (oude) BX af… de desbetreffende wouter had een site met vanallerlei BXen erop… als jij het bent wil ik effies zeggen: prachtig dat er iemand is die zich volop bezig houdt met de oude BXen, over een paar jaartjes zijn ze belastingvrij, en om eerlijk toe te geven, ze zijn erg mooi.
Yes, that’s me
Zie ook de foto’s van de 4 BX’en in mijn signature, en mijn site met meer foto’s.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
worb80 schreef:
Yes, that’s me
Zie ook de foto’s van de 4 BX’en in mijn signature, en mijn site met meer foto’s.
Ja, nou herinner ik het me weer je BXen zien er prachtig uit (strak in de lak enzo). maar waar begin je in hemelsnaam met zo’n restauratieproject? haal je em gewoon helemaal uit elkaar, en vervang je alles wat verroest / verweerd/ gebogen / gebroken / etc. is?
deur63 schreef:ik heb een idee in m’n hoofd zitten.. een lm3915 zou je als basis daarvoor kunnen gebruiken. die worden normaal gebruikt als VU meter. hoe meer spanning je op de ingang zet, hoe meer leds er aan de uitgang aangaan. daar staat een schema ervan, ‘t moet wel dan nog enigzins gemodificeerd worden zodat het aan jouw eisen voldoet, maar ik denk dat dat wel te realiseren is.
Dat schema ziet er heel bruikbaar uit. Met een extra weerstand in serie, een spanningsbronnetje en dan de verschilspanning over die extra meter meten, dan krijg ik volgens mij wel iets dat redelijk te ijken valt. Bedankt, ik hoop er nu nog een keer tijd voor te vinden om het te realiseren.
deur63 schreef:
even over je D12.. een tijd trug kwam ik je website tegen over de ombouw van je BX naar de D12… respect… ik heb dat vol aandacht door zitten lezen, na het doorlezen heb ik et nog eens gelezen, en voor de afwisseling nog eens… ‘k vond het echt ongelooflijk knap dat je dat heb gedaan. Ik zou het nooit kunnen… wat voor een opleiding heb je gedaan enzo?
HEhe.. Ik heb HTS elektro gedaan. AFstudeerrichting digitale techniek. De analoge techniek doe ik niks meer mee. Dit soort projecten zoals jij nu doet in de hobby matige sfeer doe ik eigenlijk nooit.
Aan auto’s sleutelen heb ik zelf geleerd. Vroeger met de fietsen en brommers prutsen maar pas echt “los” gegaan met de Citroens. Met vraagbaak, advies van forums en vooral veel doen kom je echt een heel eind.
Groet,
Marten