Jan,
Waarvoor ga je deze auto gebruiken? Ik blijf een auto met dieselmotor toch fijner rijden. Snelheid ervaar je ook anders dan met Benzine(Economischer? ). Een 25 TD met 138 Pk trekt de GTi met 125 pk er bv makkelijk uit..
Ijs schreef:Jan,
Waarvoor ga je deze auto gebruiken? Ik blijf een auto met dieselmotor toch fijner rijden. Snelheid ervaar je ook anders dan met Benzine(Economischer? ). Een 25 TD met 138 Pk trekt de GTi met 125 pk er bv makkelijk uit..
handbak bx 2.1 turbod12 versus bx 19 gti 122 pk onderstreept het ook wel. Verschil in karakter is enorm.
Een 19 TD achter een 4hp14 is misschien wel het meest aanbevelenswaardig. Wel op het randje van wat nog zou moeten kunnen qua koppel en wellicht iets teveel toeren, maar het extra koppel onderin is een stuk fijner.
mpostma schreef:
turbodiesel theoretisch 2850 tpm @ 120 km/h 120 / ((48/25 * 16/63 * 1/60 * pi * (14*2.54 + 2(0,185/60)) * 3,6)) ongeveer.
tri weet niet precies. Rond de 3600 tpm @ 120 km/hWees voorzichtig met die vraagbaak, de gegevens van de handbakken kloppen niet altijd helaas. Al ziet dit er nog wel plausibel uit. Voor de turbod. klopte het geloof ik niet.
Een TD12 achter een 4hp14 lijkt mij behoorlijk bruut. Kweet niet of dat lang goed gaat.
Ik kom er niet uit met jouw berekening, kun je op deze site eens uitrekenen wat het met 3000 tpm moet zijn? Kies dan even voor 185/65r14, dat heb ik tot nu toe ook gedaan. Zal wel uitkomen op ongeveer 126, schat ik?
Als ik dat vergelijk met de andere komt een 4HP14 dan absoluut niet slecht uit de bus, dat hoeft niet veel extra onrust of verbruik op te leveren.
Een TD12 wordt het zowiezo niet, dat gaat nooit lang goed. Een TCT om dezelfde reden niet EN het is niet pas te maken zonder grote aanpassingen.
De keus is eigenlijk al beperkt tot de D12 (83 pk) of de 2.0 16v (136 pk). Een diesel kan eruit, kwa kilometers. En ik ben meer dieselman, alleen wil ik geen(!) turbogat. Eigenlijk is dan de D12 het leukst, aan veel power raatk je toch snel genoeg gewend. Dan kun je beter gaan voor relaxed.
Tegenwerpingen?
Groeten,
Jan
Ter aanvulling:
3000 tpm
19 D
automaat: 124 km/u
berline: 112 km/u
break: 109 km/u
18 TD 131 km/u
16 TRI
berline: 105 km/u
break: 105 km/u
Chinco schreef:Ter aanvulling:
3000 tpm
19 D
automaat: 124 km/u
berline: 112 km/u
break: 109 km/u18 TD 125 km/u
16 TRI
berline: 105 km/u
break: 105 km/u
Goed, voor de standaard 18 TD kom ik uit op theoretisch
131 bij 3000 tmp bij 185/65 14, e = 3,9375 (63/16) en 5 = 0,521 (25/48
MIJN 21 TD doet dan 148 km.h met verder dezelfde gegevens.
EDIT:
Ik zou de 19 TD nog eens overwegen. Dan heb je veel minder last van turbogat (wellicht had je eens gereden met de break van ICE?) en wellicht nog net niet genoeg koppel (max 196) om de autom. bak gelijk aan splinters te draaien.
mpostma schreef:Goed, voor de standaard 18 TD kom ik uit op theoretisch
131 bij 3000 tmp bij 185/65 14, e = 3,9375 (63/16) en 5 = 0,521 (25/48
MIJN 21 TD doet dan 148 km.h met verder dezelfde gegevens.Ik zou de 19 TD nog eens overwegen. Dan heb je veel minder last van turbogat (wellicht had je eens gereden met de break van ICE?) en wellicht nog net niet genoeg koppel (max 196) om de autom. bak gelijk aan splinters te draaien.
Bedankt voor de gegevens. Scheelt toch meer dan ik dacht, maar het gat naar onder richting ongeblazen diesel is groter.
IPV een 19td kun je dan beter een HDI kopen, die zijn beter te vinden en meer verkocht. En goedkoper, kijk maar eens bij Bart Ebben rond. Vergeet niet dat ik dan wel een blok zoek met een erg lage kmstand, max anderhalve ton. Nee, die 19 TD wordt em niet.
Chinco schreef:
IPV een 19td kun je dan beter een HDI kopen, die zijn beter te vinden en meer verkocht. En goedkoper, kijk maar eens bij Bart Ebben rond. Vergeet niet dat ik dan wel een blok zoek met een erg lage kmstand, max anderhalve ton. Nee, die 19 TD wordt em niet.
Moet je nog wel een automaatbak hebben die op de HDI motor past. Vanwege de gewijzigde blokhoek bij HDI motoren kun je geen aut. bak nemen die op een XU geschroefd heeft gezeten. Ik weet niet of zulks leverbaar is geweest. Zo ja, dan heb je reeds aan een 90 pk HDI een heel fijn aandrijfaggegraat. Wel een hoop werk om te schroeven.
Even zoeken op de autoweek site: C5 HDI 110pk is geleverd met een automaatbak. De 90 pk versie kom ik niet tegen met automaat. Dan zou ik toch maar gaan zoeken op ebay naar een hendig getotallde duitser ofzo.
Kan iemand me helpen aan de bakverhoudingen en het baktype van de bak die achter de 21 D12 (ZONDER turbo) ligt?
Owja, ik kan het nergens echt vinden, maar zijn de bakverhoudingen van een 16, 19 en diesel automaat verschillend? Vraagbaak is niet echt betrouwbaar, wat dat betreft… Waar kun je uberhaupt meer info vinden over de ZF 4HP14?
Groeten,
Jan
McDean schreef:Erik Hannewijk schreef:Ijs schreef:Ermh durf het niet met zekerheid te zeggen maar ik weet toevallig dat de turbodiesel en 16v een groter diametere heeft wat betreft koppelingsplaten. Nu heeft een automaat een koppelvormer ipv koppelingsplaten maar ik neem aan dat ze dit niet voor niets hebben gedaan..
Aan een turbo diesel een automaat hangen gaat zo en zo (hebben we al ene keer gedaan) ,maar het is meer de vraag of de automaatbak het vermogen van een 16v aan kan denk ik.is het niet mogelijk om een automaat bak van een XM of Xantia te pakken??
dat kan zo.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Jan, al aan een motor uit de EW serie gedacht? Die 2.2 liter benzine 16v is natuurlijk een hele leuke motor, icm een zelflerende automaat. Gewoon een C5ph2 slopen voor de motor
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Het moeilijkste wordt een blok vinden dat aan mijn eisen voldoet. Het benzineverhaal gaan we maar vergeten, gister even met mijn vrouwtje overlegd met als resultaat dat we maar voor een diesel gaan.
Sja, dan blijft er ongeblazen niet veel over dan de D12. Andere ongeblazen opties zijn er volgens mij niet, de 2.5 uit de CX gaat echt niet passen, helaas.
Dus, als je ergens een d12 ziet staan met minder dan 150 dkm -> dan hoor ik het graag.
Groeten,
Jan
waarom wil je per cee ongebalzen?
Ik ken je mening in deze wel een beetje, maar na een ritje Thema dacht ik kentering hierin waargenomen te hebben
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:Jan, al aan een motor uit de EW serie gedacht? Die 2.2 liter benzine 16v is natuurlijk een hele leuke motor, icm een zelflerende automaat. Gewoon een C5ph2 slopen voor de motor
Ah, en dan een 1.7 turbodieselblok van een BX in die C5 lepelen?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Overigens, Jan , denk ik dat je het meest gelukkig wordt van een ES9J4.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Robin schreef:stoterstangen90 schreef:Jan, al aan een motor uit de EW serie gedacht? Die 2.2 liter benzine 16v is natuurlijk een hele leuke motor, icm een zelflerende automaat. Gewoon een C5ph2 slopen voor de motor
Ah, en dan een 1.7 turbodieselblok van een BX in die C5 lepelen?
Ach, om die C5 weer rollend te krijgen heb ik nog wel een 150 motortje liggen uit een 205je. Wil best vooruit hoor, met een dubbele weber