1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
veel oliegebruik..hoe kan dit?
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 23 november 2006 02:03 AM

De Zx 1.6i was in orde en gebruikte geen olie..(160.000 km) Toen ben ik ermee op vakamntie gegaan met een caravan naar zuid-duitsland. Toen viel het me al op dat ie opeens wel 1 liter op de 500 km luste.. Sad  Nu weer zonder caravan, nog steeds 1 liter op de 500km. Er is geen rook/stank uit de uitlaat… Hoe kan dit, waar blijft die olie? Er is ook geen koelvloeistofverbruik.. De motor loopt verder als een zonnetje. De olie is ook verder schoon onder de dop, en de motor lekt niet.

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 23 november 2006 02:05 AM
  [ # 1 ]

Klepseals versleten denk ik.

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 23 november 2006 11:31 AM
  [ # 2 ]

Is dat van de klepseals geen geleidelijk proces? Deze motor verbruikte eerst geen olie, en nu opeens dus veel.

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 23 november 2006 11:32 AM
  [ # 3 ]

Is dat van de klepseals geen geleidelijk proces? Deze motor verbruikte eerst geen olie, en nu opeens dus veel.

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 23 november 2006 02:12 PM
  [ # 4 ]

alles kan ineens stuk gaan, zeker als je ineens veel vergt van je autootje terwijl hij dat niet gewend is. Maar als hij niet walmt en rookt dan zal er denk ik toch iets anders aan de hand zijn. je ziet hem ook niet toevallig ergens lekken? zijn er buiten het olieverbruik nog andere opvallende zaken die zich ineens voordoen?

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 23 november 2006 05:24 PM
  [ # 5 ]
Danos schreef:

Mijn ZX 1.6i gebruikt ook veel olie, iedere 800km kan er weer een litertje in (nou rijdt ik dit ook in 1,5e week). En daarbij rookt, walmt en stinkt hij ook enorm. Wat is hier aan de hand, en wat moet hier aan gebeuren, en wat gaat dit kosten Laughing .

Wat topicstarters probleem betreft, lijkt lekkage toch de meest voor de hand liggende, waar gaat het anders naar toe? Of koop je soms lege flesjes olie Wink

bij jou zullen het inderdaad de klepseals wel zijn, een zeer veel voorkomend probleem bij de 1600 motoren. op zich kun je er nog tijden mee doorrijden, maar op een gegeven moment heb je zoveel olie verstookt dat je de reparatie kosten al voorbij gestreefd bent, zeker als je per week een flesje er in mag mikken. ik geloof dat het gemiddeld ongeveer 300 euro kost om je seals te laten vervangen. zelf doen is een stuk goedkoper natuurlijk!

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Maarten Deen
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 286
Geregistreerd: 16-07-2004

Gepost: 23 november 2006 07:23 PM
  [ # 6 ]

Klepseals kan heel snel gaan. Bij mij is het dan wel in 3000 km gegaan (van niets naar 1 liter op 500 km), maar ik kan me indenken dat als je de motor tijdelijk zwaarder belast dat dat net de druppel kan zijn.

Ook bij mij was er geen sprake van rook of geur van verbrande olie uit de uitlaat, maar toch waren de kleprubbers volledig verhard.

Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?

Profiel  
 
markwerkman
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006

- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Gepost: 23 november 2006 10:45 PM
  [ # 7 ]

is dit simpel te doen?
mijn zx gebruikt ook ongeveer 1 liter op 5 a 600 kilometer, nu is dit niet zo vreemd na ongeveer 332.000 kilometers (nee dit is geen diesel)

Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt   ballon

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 23 november 2006 10:50 PM
  [ # 8 ]

Als 1 er over begint lijken er meer Zx’en er last van te hebben Laughing

Het is redelijk makkelijk zelf te doen , en anders uitbesteden voor zo’n 2 tot 300 euro.

Kan snel uit want goede olie is ook duur Exclamation

Profiel  
 
markwerkman
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006

- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Gepost: 23 november 2006 11:04 PM
  [ # 9 ]

ik heb even in de hayens gekeken maar kan niks vinden?/ over de kleprubbers.
wie heeft er een tip voor of weet hoe het moet

Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt   ballon

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 23 november 2006 11:11 PM
  [ # 10 ]

Beknopte versie :

Demonteren : kleppendeksel , distributie , nokkenas , bougie’s.

Nu moet je een “bougie ” ( hoe noem je zo’n ding?) erin draaien waar je de luchtslang van de compressor op kan , die kun je ook gebruiken om te kijken of je een lekke kop of lekke kleppen hebt.
Dit alles moet je wel doen nadat je de zuiger in de B.D.P. gezet hebt.

Omdat er nu luchtdruk ( compressie) op de kleppen staat kun je de klepveren demoneren zonder dat ze naar beneden vallen.

Nieuwe klephoedjes monteren en je kunt het in omgekeerde volgorde weer monteren.

Dit doe je bij alle cilinders natuurlijk.

Profiel  
 
markwerkman
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006

- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Gepost: 23 november 2006 11:46 PM
  [ # 11 ]

oke een beknopte versie, maar ik denk dat ik dit dan maar aan een profesional over laat

Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt   ballon

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 november 2006 03:26 AM
  [ # 12 ]
citro-power schreef:

Omdat er nu luchtdruk ( compressie) op de kleppen staat kun je de klepveren demoneren zonder dat ze naar beneden vallen.

Hoe/waarmij kun je de klepschotels het beste eraf halen?

Ik heb dit wel vaker gedaan, maar dan bij een gedemonteerde kop en m.b.v. een klepveertang.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 24 november 2006 09:42 AM
  [ # 13 ]

Klepseal/-hoedjes slijtage is goed te zien bij afremmen op de motor:
Rij de snelweg op en laat eens (op snelheid) gewoon efkes gaslos.
Een seconde of twee is voldoende..(doe dit wel waar je de ruimte hebt en er niet iemand vlak achter je zit).
Geef vervolgens weer gas en kijk daarbij in je achteruitkijkspiegel -> rookwolk?
Als je het niet vertrouwd kun je afspreken dat er iemand achter je aanrijdt om dit te controleren.

Wanneer je van zo’n luchtdrukplug gebruikmaakt (die je in je bougiegat draait),kun je de klepschotels gewoon verwijderen zonder kleptang: de luchtdruk drukt de klep tegen de kop.
Succes!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 24 november 2006 10:04 AM
  [ # 14 ]
ZX1.4i schreef:
citro-power schreef:

Omdat er nu luchtdruk ( compressie) op de kleppen staat kun je de klepveren demoneren zonder dat ze naar beneden vallen.

Hoe/waarmij kun je de klepschotels het beste eraf halen?

Ik heb dit wel vaker gedaan, maar dan bij een gedemonteerde kop en m.b.v. een klepveertang.

Je hebt verschillende klepveertangen. Zo heb je er 1 die je om de kop heen spant als je hem gedemonteerd hebt , maar ook andere die je kunt inspannen boven op de kop als ie nog gemonteerd is.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 24 november 2006 10:06 AM
  [ # 15 ]
Pascal schreef:

Wanneer je van zo’n luchtdrukplug gebruikmaakt (die je in je bougiegat draait),kun je de klepschotels gewoon verwijderen zonder kleptang: de luchtdruk drukt de klep tegen de kop.
Succes!

De luchtdruk drukt inderdaad de klep wel tegen de kop maar je moet de klepveerspanning toch nog wel indrukken met een klepveertang Confused:

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook