De Zx 1.6i was in orde en gebruikte geen olie..(160.000 km) Toen ben ik ermee op vakamntie gegaan met een caravan naar zuid-duitsland. Toen viel het me al op dat ie opeens wel 1 liter op de 500 km luste.. Nu weer zonder caravan, nog steeds 1 liter op de 500km. Er is geen rook/stank uit de uitlaat… Hoe kan dit, waar blijft die olie? Er is ook geen koelvloeistofverbruik.. De motor loopt verder als een zonnetje. De olie is ook verder schoon onder de dop, en de motor lekt niet.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Klepseals versleten denk ik.
Is dat van de klepseals geen geleidelijk proces? Deze motor verbruikte eerst geen olie, en nu opeens dus veel.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Is dat van de klepseals geen geleidelijk proces? Deze motor verbruikte eerst geen olie, en nu opeens dus veel.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
alles kan ineens stuk gaan, zeker als je ineens veel vergt van je autootje terwijl hij dat niet gewend is. Maar als hij niet walmt en rookt dan zal er denk ik toch iets anders aan de hand zijn. je ziet hem ook niet toevallig ergens lekken? zijn er buiten het olieverbruik nog andere opvallende zaken die zich ineens voordoen?
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Danos schreef:Mijn ZX 1.6i gebruikt ook veel olie, iedere 800km kan er weer een litertje in (nou rijdt ik dit ook in 1,5e week). En daarbij rookt, walmt en stinkt hij ook enorm. Wat is hier aan de hand, en wat moet hier aan gebeuren, en wat gaat dit kosten .
Wat topicstarters probleem betreft, lijkt lekkage toch de meest voor de hand liggende, waar gaat het anders naar toe? Of koop je soms lege flesjes olie
bij jou zullen het inderdaad de klepseals wel zijn, een zeer veel voorkomend probleem bij de 1600 motoren. op zich kun je er nog tijden mee doorrijden, maar op een gegeven moment heb je zoveel olie verstookt dat je de reparatie kosten al voorbij gestreefd bent, zeker als je per week een flesje er in mag mikken. ik geloof dat het gemiddeld ongeveer 300 euro kost om je seals te laten vervangen. zelf doen is een stuk goedkoper natuurlijk!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Klepseals kan heel snel gaan. Bij mij is het dan wel in 3000 km gegaan (van niets naar 1 liter op 500 km), maar ik kan me indenken dat als je de motor tijdelijk zwaarder belast dat dat net de druppel kan zijn.
Ook bij mij was er geen sprake van rook of geur van verbrande olie uit de uitlaat, maar toch waren de kleprubbers volledig verhard.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
is dit simpel te doen?
mijn zx gebruikt ook ongeveer 1 liter op 5 a 600 kilometer, nu is dit niet zo vreemd na ongeveer 332.000 kilometers (nee dit is geen diesel)
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Als 1 er over begint lijken er meer Zx’en er last van te hebben
Het is redelijk makkelijk zelf te doen , en anders uitbesteden voor zo’n 2 tot 300 euro.
Kan snel uit want goede olie is ook duur
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
ik heb even in de hayens gekeken maar kan niks vinden?/ over de kleprubbers.
wie heeft er een tip voor of weet hoe het moet
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Beknopte versie :
Demonteren : kleppendeksel , distributie , nokkenas , bougie’s.
Nu moet je een “bougie ” ( hoe noem je zo’n ding?) erin draaien waar je de luchtslang van de compressor op kan , die kun je ook gebruiken om te kijken of je een lekke kop of lekke kleppen hebt.
Dit alles moet je wel doen nadat je de zuiger in de B.D.P. gezet hebt.
Omdat er nu luchtdruk ( compressie) op de kleppen staat kun je de klepveren demoneren zonder dat ze naar beneden vallen.
Nieuwe klephoedjes monteren en je kunt het in omgekeerde volgorde weer monteren.
Dit doe je bij alle cilinders natuurlijk.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
oke een beknopte versie, maar ik denk dat ik dit dan maar aan een profesional over laat
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
citro-power schreef:Omdat er nu luchtdruk ( compressie) op de kleppen staat kun je de klepveren demoneren zonder dat ze naar beneden vallen.
Hoe/waarmij kun je de klepschotels het beste eraf halen?
Ik heb dit wel vaker gedaan, maar dan bij een gedemonteerde kop en m.b.v. een klepveertang.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Klepseal/-hoedjes slijtage is goed te zien bij afremmen op de motor:
Rij de snelweg op en laat eens (op snelheid) gewoon efkes gaslos.
Een seconde of twee is voldoende..(doe dit wel waar je de ruimte hebt en er niet iemand vlak achter je zit).
Geef vervolgens weer gas en kijk daarbij in je achteruitkijkspiegel -> rookwolk?
Als je het niet vertrouwd kun je afspreken dat er iemand achter je aanrijdt om dit te controleren.
Wanneer je van zo’n luchtdrukplug gebruikmaakt (die je in je bougiegat draait),kun je de klepschotels gewoon verwijderen zonder kleptang: de luchtdruk drukt de klep tegen de kop.
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
ZX1.4i schreef:citro-power schreef:Omdat er nu luchtdruk ( compressie) op de kleppen staat kun je de klepveren demoneren zonder dat ze naar beneden vallen.
Hoe/waarmij kun je de klepschotels het beste eraf halen?
Ik heb dit wel vaker gedaan, maar dan bij een gedemonteerde kop en m.b.v. een klepveertang.
Je hebt verschillende klepveertangen. Zo heb je er 1 die je om de kop heen spant als je hem gedemonteerd hebt , maar ook andere die je kunt inspannen boven op de kop als ie nog gemonteerd is.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Pascal schreef:
Wanneer je van zo’n luchtdrukplug gebruikmaakt (die je in je bougiegat draait),kun je de klepschotels gewoon verwijderen zonder kleptang: de luchtdruk drukt de klep tegen de kop.
Succes!
De luchtdruk drukt inderdaad de klep wel tegen de kop maar je moet de klepveerspanning toch nog wel indrukken met een klepveertang :