een andere vraag:
ik heb te kampen met een hoger olie verbruik dan normaal (denk ik). Er is geen verlies onder de wagen, dus moet de olie echt verbruikt worden.
mijn garagehouder weet dit probleem aan de stugger wordende kleprubbers (?). ze zouden hun souplesse verliezen en dus hun afdichtend werk niet meer naar behoren doen.
mijn vraag is: heeft dit invloed op het motorvermogen, de prestaties?
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: veroudering kleprubbers…
bibberlam schreef:een andere vraag:
ik heb te kampen met een hoger olie verbruik dan normaal (denk ik). Er is geen verlies onder de wagen, dus moet de olie echt verbruikt worden.
mijn garagehouder weet dit probleem aan de stugger wordende kleprubbers (?). ze zouden hun souplesse verliezen en dus hun afdichtend werk niet meer naar behoren doen.
mijn vraag is: heeft dit invloed op het motorvermogen, de prestaties?
Vooralsnog heeft dit geen invloed, slechts als de wagen heftig olie gaat verbranden zal dit invloed krijgen. Het is overigens een tamelijk bekend probleem van deze motoren en ook wel zeer goed op te lossen door montage van nieuwe klepseals
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ik denk niet dat er bij mij sprake is van olieverbranding… of toch niet merkbaar.
ik vroeg dit maar, omdat ik denk te merken dat de wagen de laatste tijd minder goed trekt. Het is echter een feit dat een 2.0i in zo een zware wagen al sowieso niet zo goed uit de veren komt, en dan komt er nog eens de leeftijd van 17 jaar bovenop… vele kleine probleempjes kunnen al gauw één groot probleem vormen.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
17 jaar!
Heb je de eerste?
Aan zijn avatar te zien een type 1, dus 89-94.
Deze zogeheette klepseals gaan naar verloop van tijd vulcaniseren en dichten niet geheel meer af. Hij verbrand wel degelijk olie maar dit merk je niet zozeer, wel als je zuigerveren bijvoorbeeld gaar zijn! Je auto kan hier heel oud meer worden, reparatie bij gerage kost circa 300 Euro. Olieverbruik heeft geen invloed op vermogen/prestatie en brandstof verbruik. het word overigens wel steeds erger, wanneer je 1 liter olie op 500 KM verbruikt moet je toch echt wel aan een reparatie denken.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
ik denk ook niet dat de prestaties erg hard achteruit gaan door verleten klepseals (tenzij ze helemaal niet meer aanwezig zijn natuurlijk ) maar uit mijn ervaring gaat dat nog heeel lang door.
en een XM is zwaar inderdaad, maar moet best vooruit te branden zijn met zijn 2 liter hoor! althans ik had nooit wat te klagen en dat na ruim 2,5 ton! een racebak is het ook niet, maar je moet toch redelijk rap 170 kunnen rijden!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
olieverbruik
Nou ook ff een bijdrage van mij dan, olieverbruik kan door meerdere dingen veroorzaakt worden maar uitgeharde klepseals zijn daar zeker een van maar vergeet ook niet vastzittende of versleten olieschraapveren!
Uitgeharde klepseals heeft inderdaad nagenoeg geen effect op de prestaties, waar het weldegelijk vrij veel effect op heeft is het brandstofverbruik, dat kan tot wel 25% verhogen.
Weet je ongeveer wat het olieverbruik is daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar namelijk.
Groeten Gijs.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
@chevron: er gaat 1,5l olie per 4000 km door…
@ries: ja, het is idd één van de eerste xm’s: oktober 1989
in ieder geval al heel erg bedankt met de racties.
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Versleten klepseals merk je vooral als de auto stationair draait. als je na een minuutje of 5 stationair wegrijdt en je ziet DAN blauwe wolken zijn het bijna zeker je seals.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Een dikke liter op 3dkm vind ik geen drama voor een auto van die leeftijd.
Animal triste post coitum
ik kan daar inkomen, alleen verschoot ik wel een beetje. daarvoor reed ik met de auto’s van mijn ouders, en dat zijn modernere wagens. in die auto’s moet er maar om de (wat is het?) tienduizend km olie in.
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Valt best wel mee!
Het olieverbruik van jouw auto (zeker gezien de kilometerstand) valt inderdaad erg mee, volgens fabrieksopgave (nieuw dus) mag zo’n motor maximaal 1 liter op 1000km verbruiken, ik zeg niet dat ze dat normaal ook doen die van mij verbruikt echt geen druppel maar het kan in ieder geval zeker geen kwaad, je hebt een electronisch oliepeilsysteem dus gewoon goed in de gaten houden. Verder ben ik wel benieuwd of het van invloed is op het brandstofverbruik, heb je redelijk nouwkeurig bijgehouden wat het verbruik is dan ben ik daar ook erg benieuwd naar.
Groeten Gijs
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
ik kan mijn verbruik niet meer controleren
het probleem is dat mijn km-teller het laat afweten, waardoor ik in het ongewisse blijf van de afgelegde km’s met een volle tank.
(je moet er iets voor over hebben om met een 17 jarige dame te rijden)
Een nieuwe km-kabel of teller installeren is een fluitje van een cent en als je het van de sloop haalt, kost het ook nog eens geen drol.
Animal triste post coitum
dat is nu net het probleem: er zit ondertussen al de derde km-teller in, een nieuwe kabel ook… en allemaal doen ze het slecht.
het is behoorlijk off topic, maar de snelheidsmeter geeft bij een werkelijke 120km/h ong 100km/h aan… bij een werkelijke 50km/h is ong correct… er zit een gradueel verschil op de meting en de werkelijke snelheid. de opgemeten km’s zijn ook niet correct…
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
bibberlam schreef:dat is nu net het probleem: er zit ondertussen al de derde km-teller in, een nieuwe kabel ook… en allemaal doen ze het slecht.
het is behoorlijk off topic, maar de snelheidsmeter geeft bij een werkelijke 120km/h ong 100km/h aan… bij een werkelijke 50km/h is ong correct… er zit een gradueel verschil op de meting en de werkelijke snelheid. de opgemeten km’s zijn ook niet correct…
Ook off topic: dan ga ik denken aan een verkeerde wielomtrek, volgens mijn logica zou je te grote banden/velgen moeten hebben om een lagere snelheid op de teller dan de werkelijk gereden snelheid te krijgen. Wellicht heb je banden met te hoge wangen?