ophanging versnellingsbak/motor
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2504

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 23 november 2006 09:10 PM

vandaag weer eens in m’n eigen auto gezeten, na 1000 km in een ford mondeo gereden te hebben. ik ramde zowat de versnellingspook door het dashboard, zo soepel als dat ging. toch vroeg ik me iets af: als ik accelereer en ik voel aan de versnellingspook, dan voel ik deze naar achter trekken, ik denk een millimeter of 3-4 aan de bovenkant van de pook. zodra ik het gas er af haal beweegt ie weer terug. is de versnellingsbak/motor zodanig losjes opgehangen dat dit gebeurd? is het standaard bij zx-en? ik had er nooit zo op gelet, maar nu ik opeens 2 van die enorm verschillende bakken onder handen heb gehad viel het me erg op, in een mondeo zit de pook namelijk rotsvast.

niet dat ik bang ben dat ik straks opeens over m’n versnellingsbak heen stuiter, maar toch even leuk om te weten of en waarom dat verschil zo groot is.

Profiel  

mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 23 november 2006 09:14 PM
  [ # 1 ]

wat voor maatregelen worden er dan bij zo’n mondeo genomen om de boel zo solide aan te laten voelen vraag ik mij dan af…

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 23 november 2006 09:18 PM
  [ # 2 ]
mkatgert schreef:

wat voor maatregelen worden er dan bij zo’n mondeo genomen om de boel zo solide aan te laten voelen vraag ik mij dan af…

Als deze met kabels werkt ipv stangen is het wel verklaarbaar. De stangen hebben wel last van de beweging tussen bak en koets. De kabels “neutraliseren” dat.  Sommige Citroens hebben trouwens ook versnellingsbakken die met kabels geschakeld worden. De Xantia 2.1 Turbo D bijv.

Profiel  

mkatgert
> 2000 berichten

Gepost: 23 november 2006 09:23 PM
  [ # 3 ]

ah, kan dat ook al met kabels tegenwoordig Wink

mijn kennis van verbinding tussen bak en pook stamt nog uit de tijd dat ik als 8-jarig jongetje het boek ‘Hoe werkt…’ bij de plaatselijke bibliotheek van begin tot einde heb uitgeplozen, en daarin kenden ze alleen het fenomeen stangverbinding Wink

Profiel  

Traindriver (verbannen)
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 527

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 10 januari 2007 04:22 AM
  [ # 4 ]
mkatgert schreef:

ehhh… mondeo en solide….

sorry… de enige km’s die ik met een ( bijna) nieuwe mondeo gemaakt heb eindigden op een transportje van de wegenwacht…..
mondeo ... solide…. haha

Nee, ZX rules!

Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia

Profiel  

mkatgert
> 2000 berichten

Gepost: 10 januari 2007 11:15 AM
  [ # 5 ]
rma_zxnl schreef:

ehhh… mondeo en solide….

sorry… de enige km’s die ik met een ( bijna) nieuwe mondeo gemaakt heb eindigden op een transportje van de wegenwacht…..
mondeo ... solide…. haha

Nee, ZX rules!

ik had het ook alleen over de versnellingsbak Wink

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook