1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Afslaan 1.4 deauville bij stationair +aanslaan drukregelaar
The_Ghost
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 31-10-2006

Gepost: 23 november 2006 09:15 PM

Het grote vervolg verhaal gaat door….
Na wat vragen en onduidelijkheden heeft een nieuw probleem de kop opgestoken. Laten we even zeggen dat de remservo die volgens de garage stuk zou zijn, redelijk in orde is; we hebben niet echt reden om aan te nemen dat ie inderdaad stuk is.

Wat is momenteel het probleem:

De drukregelaar tikt redelijk vaak. Pakweg elke 4 seconden. Nou zou dit voor zover ik heb kunnen vinden veroorzaakt worden door een intern lek in het HP systeem. Extern hebben we iig na het laten vervangen van de octopus geen lek.
Het echte probleem steekt de kop op als de auto stationair draait. Elke keer als de drukregelaar tikt hoor je het motortoerental iets teruglopen. Logisch, er wordt even wat vermogen gebruikt om wat druk te maken. Na een aantal malen klikken echter houdt de motor er mee op. Als het toerental met het gaspedaal een beetje hoger gehouden wordt slaat ie niet af. Op het moment dat ze afgeslagen is wil ze vaak ook niet direct starten. Het lijkt dat op dat moment de drukregelaar nog open staat en de motor niet de startsnelheid bereikt. Na een poosje, ergens tegen een minuut wil ze pas weer starten.

Nou ben ik wat aan het spelen geweest op de parkeerplaats. Als ze afgeslagen is en ze wil niet starten helpt het om de hoogte verstelling even naar beneden te zetten en weer terug (net of je even de druk van het systeem haalt en de regelaar weer sluit)
Het stationair toerental lijkt; zo op het gehoor goed.
Bij een snelheid van zo’n 40 a 50 lijkt het alsof je kunt voelen dat de drukregelaar aangaat en de auto iets inhoudt.

Een aantal gedachten doken op:

Het afslaan deed denken aan zaken als:
- luchtfilter (nog geen jaartje oud, ff afgezogen; ziet er goed uit)
- te laag stationair toerental (zo op het gehoor lijkt ie mij goed)
- Verstopt brandstoffilter (mwah, zou ze dan nog 140 willen? ik denk het niet)

- Een lager in de HD pomp (hmmm die draait toch altijd, dus dat lijkt haast niet)
- Een verstopt filter van de aanvoerleiding? (nog niet goed kunnen controleren, maar het lijkt me sterk..)
- defecte drukregelaar?

Nu is de vraag: Hoe ga ik testen/bekijken/ondervinden wat er aan de hand is.
Ikzelf verdenk de HD pomp, maar hoe kan ik dit testen?
Als ik het systeem drukloos maak en de v-riem erafhaal moet ik em dan met de hand rond kunnen draaien? Moet dit superlicht gaan of mag ik wel wat weerstand voelen?

Zou de pomp in orde zijn, maar de drukregelaar defect?

Ik sta voor een klein raadseltje; en een uitdaging, momenteel is het vervelend en frustrerend om in de auto te rijden, maar ik zit er ook niet op te wachten haar maar weg te doen….
Ik hoor graag van mensen met meer ervaring met het HP systeem. Mocht je denken: Dat kunnen we best wel es fixen, schroom niet om contact op te nemen Razz , ik leer graag van een meer ervaren BX klusser.

Gorgelt u ook al met LHM?

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 23 november 2006 09:20 PM
  [ # 1 ]

Het snel tikken en dus vaak aanslaan van de HD-pomp duidt vaak op interne lekkage van één van de hydraulische componenten. Controleer van elk de lekstroom. Dit kan dus ook de remservo zijn.
Ergens op dit forum staat de informatie welke retourleiding welke lekstroom geeft. Gebruik de zoekfunctie.

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 23 november 2006 09:24 PM
  [ # 2 ]

Eerst even een algemene vraag…een deauville heeft die stuurbekrachtiging? Volgens mij niet als ik me niet vergis….

Dan ga ik daar even op door. Als ik naar mijn eigen bx kijk die geen stuurbekrachtiging heeft tikt de pomp maar heel af en toe. Zeker nadat ik de voorraadbol opnieuw op druk heb laten brengen. Daarom denk ik dat dit de eerste verdachte is…..je voorraadbol is zo goed als plat.

Dan het feit dat de pomp zwaar draait en veel motor vermogen vraagt. Dit is niet goed. Dat het toerental iets omlaag gaat is normaal, er wordt tenslotte vermogen gevraagd. Ik vrees dat je hd-pomp aan zijn laatste levensfase bezig is…
Wat je nog eventueel zou kunnen proberen is alle leidingen eens goed te spoelen met nieuwe LHM en eens flink te gymnastieken met hem zodat er hier en daar wat vuil los komt.

Succes
Marc

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 23 november 2006 10:39 PM
  [ # 3 ]

Wat Marc zegt, ook ik verdenk de voorraad bol. Vervang of vul deze eerst eens Wink

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 23 november 2006 11:15 PM
  [ # 4 ]
Ijs schreef:

Wat Marc zegt, ook ik verdenk de voorraad bol. Vervang of vul deze eerst eens Wink

Zelfs zonder voorraadbol hoort de drukregelaar nogsteeds niet vaak te tikken.

Vuile LHM is een oorzaak van zeer veel ellende. Mogelijk loopt de motor gewoon al stationair slecht icm vuile LHM.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
The_Ghost
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 31-10-2006

Gepost: 24 november 2006 02:23 PM
  [ # 5 ]

Nou, dat is iig helder:

zo helder als de stroom LHM die uit de remservo retour komt… (op het moment dat ze op steunen een 2 minuutjes gedraaid had en al weer een minuut stilstond.

Er komt een fikse stroom uit de retourleiding. conclusie: servo stuk.
Nu komt de vraag: zou ie zo stuk kunnen zijn dat die flow zo hoog wordt dat de pomp dusdanig aan de motor gaat ‘hangen’ dat die er mee ophoud stationair?

en de volgende: de voorremmen zijn gewoon niet gangbaar. Met de hand krijg ik de voorwielen met veel moeite rond. Zou dit ook kunnen komen door de remservo? ik draai zometeen wel even de schroef los om het systeem drukloos te maken en dan zal ik het nog es proberen..
maar alvast: zou het kunnen?
[edit] Nou zo juist nog even gekeken; auto op bokjes, hoogte verstelling op zijn laagst gezet, de schroef op de drukregelaar even los gedraaid… De voorwielen lopen nog net zo beroerd… De blokken en schijven zijn een jaar geleden vervangen door de k#$@-fit; kan ik concluderen dat die gewoon aan het prutsen zijn geweest? of zou ik de oorzaak toch ergens in het HP systeem moeten zoeken?[/edit]


ow btw: wat vuile LHM betreft: Bij de rekening van het vervangen van de octopus staat ook 6 liter LHM… weet niet waar ze het gelaten hebben, maar ik zou zeggen dat die niet zo heel vuil meer kan zijn…

Gorgelt u ook al met LHM?

Profiel  
 
The_Ghost
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 31-10-2006

Gepost: 26 november 2006 11:59 AM
  [ # 6 ]

Om aan dit verhaal voorlopig maar even een einde te breien:

Op het punt gestaan het hele systeem te spoelen door het remsysteem; toen toch maar besloten om misschien de hele rommel in eens te laten doen bij chyparse. Hen even gebeld. Remservo vervangen deden ze niet (we zijn geen garage) Wel een doorverwezen naar Blotenburg in Stroe. Kwaliteitswerk voor een eerlijke prijs. Ik heb hem gebeld, het afslaan had ie nog nooit meegemaakt. Een remservo van de sloop wil hij er wel inzetten voor 5 a 6 tientjes. En dan zouden we dan altijd nog kunnen zien of we ook meteen de HD pomp moeten doen.

Toen ben ik es aan het rekenen geslagen; als de remservo en de hd-pomp vervangen moeten ben ik aan hem zo’n 120 euro’s kwijt + op en neer naar stroe, duurt lang enzovoort. Dat geld geef ik dan eigenlijk veel liever uit aan een dagje kuuroord chyparse.
Ik heb inmiddels een remservo (uit een cannes met 140K) en een HD pomp (uit een toulose met 216K, of volgens de ARN sticker: bx19tzi Razz )

Ik hoop dat iemand zin heeft om me binnenkort te helpen om dit klusje eens aan te pakken.
zie: Hulp nodig bij een grote klus? vraag het hier!

Gorgelt u ook al met LHM?

Profiel  
 
The_Ghost
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 31-10-2006

Gepost: 01 december 2006 07:14 PM
  [ # 7 ]

Zo, het is weer weekend dus nog even fijn aan het klussen geweest; De blinkend opgepoetste remservo van de sloop zit erin en daar wordt het systeem al heel blij van; van elke 3 tot 4 seconden tikken naar elke 20 stationair…

Ze bleef echter nog steeds afslaan, dus ook maar aan de HD-pomp getogen. Toen ik die er af had kwam ik op het idee om eens even te kijken wat er gebeurt als ze zonder pomp stationair loopt; dan kan het afslaan iig niet liggen aan het HP systeem.

Ze loopt iets harder stationair (duh), maar na een poosje slaat ze gewoon weer af; zonder waarschuwing ineens niets meer..  Sad

Ik heb net nog even de accu losgemaakt; morgen gaat eerst de pomp weer terug en dan gaan we eens kijken of het resetten van de ECU nog iets oplevert.

Iemand nog suggesties waar nu te kijken (ik ben (nog) niet zo’n motorische held, ik weet er wel een beetje van…)

ps: bedenk me net nog iets.. de tank zit nog halfvol van een tankbeurt met injectiereiniger erbij.. dat zal het toch niet zijn of wel? lijkt me juist niet….

Gorgelt u ook al met LHM?

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 01 december 2006 07:28 PM
  [ # 8 ]

Goeie kans dat na het resetten van de ECU probleem is opgelost,. Haal eerst de accu pool er maar eens een 15-30 min af en ga hem dan eens starten (laat hem daarna tijdje stationair lopen, bij uitval opnieuw starten en geen gas geven)

Profiel  
 
The_Ghost
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 31-10-2006

Gepost: 01 december 2006 08:10 PM
  [ # 9 ]

ik ben benieuwd; morgenochtend gaat de pomp er weer in en dan zullen we eens zien of resetten geholpen heeft. (zit nu lekker de wartels van de HD-leiding te poetsen Smile )
En dan eens gaan kijken waarom mijn remblokkies voor zo gehecht zijn aan de schijfjes…

Gorgelt u ook al met LHM?

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 01 december 2006 09:55 PM
  [ # 10 ]
The_Ghost schreef:

ik ben benieuwd; morgenochtend gaat de pomp er weer in en dan zullen we eens zien of resetten geholpen heeft. (zit nu lekker de wartels van de HD-leiding te poetsen Smile )
En dan eens gaan kijken waarom mijn remblokkies voor zo gehecht zijn aan de schijfjes…

Gewoon de hele remmelarij eens goed schoonmaken vooral waar de remblokken zitten. Goede kans dat daarna alles weer prima remt. Wink

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
The_Ghost
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 31-10-2006

Gepost: 02 december 2006 01:52 PM
  [ # 11 ]

De pomp is terug; en ze sloeg iig meteen aan. Je kon wel horen dat er wat geregeld werd, het toerental ging wat omhoog en omlaag. Het leek erg goed te gaan tot ze afsloeg. Maar weer gestart en toen bleef ze eventjes lopen. Eventjes lopen werd elke keer korter, (ik moest af en toe wel heel even wachten met starten) totdat het iets langer ging duren. Ik blij, tot het moment dat ze weer afsloeg en ik weer wilde starten. Na een paar keer bleek dat ze nu helemaal niet meer wil starten. Sad

Ik heb aardig vaak gestart, af en toe ook vrij lang. Toen maar even de bougies eruit gedraaid, dat ziet er niet heel vreemd uit; wel redelijk droog voor de hoeveelheid startpogingen….

Iemand enig idee wat de meest handige manier is om te controleren of er wel sap inkomt?
Iemand een idee wat ik nog meer kan doen? het gaat trouwens om een k1g motor..

Gorgelt u ook al met LHM?

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 02 december 2006 02:04 PM
  [ # 12 ]
The_Ghost schreef:

De pomp is terug; en ze sloeg iig meteen aan. Je kon wel horen dat er wat geregeld werd, het toerental ging wat omhoog en omlaag. Het leek erg goed te gaan tot ze afsloeg. Maar weer gestart en toen bleef ze eventjes lopen. Eventjes lopen werd elke keer korter, (ik moest af en toe wel heel even wachten met starten) totdat het iets langer ging duren. Ik blij, tot het moment dat ze weer afsloeg en ik weer wilde starten. Na een paar keer bleek dat ze nu helemaal niet meer wil starten. Sad

Ik heb aardig vaak gestart, af en toe ook vrij lang. Toen maar even de bougies eruit gedraaid, dat ziet er niet heel vreemd uit; wel redelijk droog voor de hoeveelheid startpogingen….

Iemand enig idee wat de meest handige manier is om te controleren of er wel sap inkomt?
Iemand een idee wat ik nog meer kan doen? het gaat trouwens om een k1g motor..

Misschien een ‘long shot’ maar zou het kunnen zijn dat de ventilatieslangen in de tank verstopt zitten en de boel dus vacuum trekt?

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
The_Ghost
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 31-10-2006

Gepost: 02 december 2006 02:21 PM
  [ # 13 ]

Lijkt me dat ik dat wel zo merken op het moment dat ik de vuldop open maak..
Nee dus.. (je bent overigens van harte welkom om ff mee te kijken Razz ik zie dat je ook uit enschede komt..

Gorgelt u ook al met LHM?

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 02 december 2006 02:36 PM
  [ # 14 ]
The_Ghost schreef:

Lijkt me dat ik dat wel zo merken op het moment dat ik de vuldop open maak..
Nee dus.. (je bent overigens van harte welkom om ff mee te kijken Razz ik zie dat je ook uit enschede komt..

Ik wil best kijken, maar of het er beter van wordt? Very Happy Ik ben meer van de dieselöllie…

Heb je overigens de Haynes al nageplozen? Staat ook een ‘checklist’ in.

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
The_Ghost
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 31-10-2006

Gepost: 02 december 2006 08:46 PM
  [ # 15 ]

Ja, maar haynes stuurt je een beetje algemeen het bos in wat daadwerkelijk foutzoeken betreft Razz

Ik kreeg hulp van een vriend zodat ik iig even wat zaken getest kon krijgen. De motor ging prima rond, benzine lucht was te ruiken. Er bleek geen vok te komen. Verder terugzoekend blijkt dat er (hooooooooogst waarschijnlijk, meten kan ik het niet) geen hoogspanning uit de bobine komt. Sad

Morgenochtend gaat die even los en ga ik kijken of ik de spoelen kan meten. Nu is de vraag: weet iemand wat er de bobine in moet? wie weet wat ik kan meten aan deze zaken? dan weet ik namelijk meer… Of heb je een bobine over die er op past? mag ik em ff lenen? want helaas kom je om 5 uur op zaterdag tot de conclusie dat je een andere bobine moet, en dan is de sloop al dicht Sad

Gorgelt u ook al met LHM?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook