Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Hallo,vaak is mijn accu leeg na 1 week niet gereden te hebben.Alle verbruikers nagekeken en ook div.keren de Amp.meter tussen de + pool en + kabel gehad:50mA met de binnenverlichting uit.generator is jl.gereviseerd en laad met +/- 14V.Ook heb ik een LED V-meter en blijft op geel (12.6V) staan,als de auto geparkeerd staat.Doch om een onduidelijke reden word de accu leeggetrokken door…wat?PS accu is nieuw!Dan hoe controleerd men de lambda sonde?aangezien ik vaak het motor-managment lampje zie oplichten,div.dealers hebben hun computerapparatuur er aangehangen en sommigen kregen helemaal geen signalen door de verkeerde kabel,anderen moeten zoeken waar de diagnose stekker zit en anderen zeggen het LIJKT op de lamda-sonde,probeer eens een andere(gebruikte) uit?!Heb ook zo’n idee dat de wagen meer brandstof verbruikt.En zou het de moeite waard zijn om van een sloper een sonde te halen?Bedankt.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Even ter verduidelijking, het gaat hier volgens mij om 2 verschillende problemen, de accu, en het verbruik/diagnoselampje.
Als je geen lekstroom kunt vinden, je accu nieuw is en ook de dynamo voldoende (niet te veel! ) bijlaadt, dan houdt het ook bij mij op.
Het diagnoselampje kan je zelf interpreteren. In dit draadje kan je lezen hoe je een simpele uitlezer kunt maken en de ecu kunt uitlezen. Door middel van het aantal keren dat het lampje knippert kan je uit een tabel die ook in dat draadje wordt genoemd de foutmelding achterhalen. Mocht het dan toch de lambdasonde zijn, dan kan je die natuurlijk eerst schoonmaken en kijken wat het verschil is, hoewel ze snel weer vies zijn en het probleem dus weer terug komt. Een sloper erin zetten biedt dan nog meer uitkomst dan een nieuwe kopen, die zijn onbetaalbaar.
De meest simpele oplossing is overigens eerst de ecu eens te resetten. Daarmee bepaal haal je alle foutmeldingen weg wat nog wel eens (op onverklaarbare reden de fouten weghaalt) en bovendien krijg je geen verkeerde informatie als je gaat uitlezen. Je reset de ecu als volgt;
Motor warm laten worden tot de fan aanslaat.
Motor uit, + pool van de accu los voor minimaal 4 minuten.
+ pool weer aansluiten
Contact aan voor exact 10 seconden,
direct doorstarten na 10 seconden,(dus niet eerst sleutel terugdraaien).
Daarna zal de motor even raar lopen, hij zoekt dan zn begin waarden.
Begint het lampje daarna alsnog te branden, dan weet je zeker dat de fout die je bij het uitlezen krijgt, ook degene is die jouw probleem veroorzaakt.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik had ineens ook ‘s ochtends een volledig lege accu (zie draadje ). Lag gewoon aan de accu. “Nieuwe” erin, en nooit meer last van gehad.
Kan natuurlijk prima wat anders zijn, maar laat hem in ieder geval even doormeten.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi