vortex schreef:maar volgens mij zit er ook verschil in drukregelaars voor modellen met en zonder SB, of zijn ze allemaal gelijk ??
In de microfiches met de onderdelenlijst voor de BX wordt voor dit onderdeel geen onderscheid tussen types gemaakt, dus ik ga er van uit dat alle drukregelaars hetzelfde zijn. Wel is het zo dat je bij stuurbekrachtiging een extra component hebt, wat de druk verdeelt tussen de stuurbekrachtiging en de rest van het systeem.
klopt, de debietregelaar.
die is er gewoon op blijven zitten, en niets aan veranderd. de hoofdbol is toen ook nieuw erop gegaan. de drukregelaar had een haarscheurtje waardoor hij lekte, en heb er toen een andere op gezet. met als gevolg dat de SB dus niet meer zo soepel stuurt. Eerst was het letterlijk pink werk zo licht dat het ging
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Het probleem is weer een klein beetje terug gekomen, dus als iemand nog zo’n verdeel blok heeft liggen voor mij, pb mij even
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Zit wel genoeg lhm in? geeft hetzelfde effect.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
verkuilm schreef:Zit wel genoeg lhm in? geeft hetzelfde effect.
absoluut, lekt ook niets…
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Nou eindelijk de debiet regelaar vervangen, gekocht van een mede forummer.
Het is al een stuk beter, maar begint nu na een paar dagen alweer af en toe te weigeren, vooral als de auto belast word met personen erin, of als ik tegelijk rem.
Als ik mijn koppeling intrap, wil hij nog wel eens meteen weer werken.
De pomp maakt overigens ook soms harde tikken als de motor koud is..
wie o wie weet de oplossing
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
@vortex
drukregelaar van stuurbekrachtiging en zonder stuurbekrachtiging zijn natuurlijk anders!
HD-pomp is overigens ook anders, een HD-pomp van een BX met stuurbekrachtiging heeft een hogere opbrengst.
@superdave
Hoe zit het met de LHM, is deze recent nog vervangen of gespoelt? Oftwel, hebben we hier te maken met verstoppingen?
Ijs schreef:
@superdave
Hoe zit het met de LHM, is deze recent nog vervangen of gespoelt? Oftwel, hebben we hier te maken met verstoppingen?
van de zomer nog grotendeels vervangen… misschien maar eens doorspoelen… iemand een handleiding?
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Ik heb er volgens mj al eens eerder over gemeld. Maar heb je al eens naar de snaar gekeken met een lopende motor? Als die slipt, dan zie je dat meteen. In mijn geval was dat de oorzaak. Nieuwe snaar, en weg was de uitvallende/ haperende stuurbekrachtiging (19TZI).
Ijs schreef:@vortex
drukregelaar van stuurbekrachtiging en zonder stuurbekrachtiging zijn natuurlijk anders!
Nee, dat klopt niet, wat je daar zegt. Alle type 2/3 BX drukregelaars zijn hetzelfde. Type 1 weet ik niet. Het verschil is dat je met stuurbekrachtiging ook een debietregelaar hebt en anders niet.
Op http://www.bx16valve.co.uk/19.html kun je een PDF van de onderdelenlijst voor de BX downloaden. (http://www.bx16valve.co.uk/Web/PartsManual.zip). In die lijst wordt voor onderdelen waar het van toepassing is, onderscheid gemaakt tussen types.
Op pagina 168 van BX Partslist 2.pdf staat de drukregelaar (pressure regulator) en daar staan geen type aanduidingen bij. Op pagina 169 staan de bevestigingsbeugels voor de regelaar en die verschillen dan weer wel per type.
Zelf gebruik ik deze lijst als ik weer eens iets ga scoren op de sloop; staat er bij een bepaald onderdeel niet vermeld dat het voor een bepaald type is, dan wel voor of na een orga nummer in gebruik was, dan kun je er van uitgaan dat het uitwisselbaar is en maakt het dus niet uit van wat voor BX je het afschroeft. Ik heb dat ook nagevraagd bij het Citroën onderdelenmagazijn en daar is het me bevestigd.
BxBandit schreef:Ijs schreef:@vortex
drukregelaar van stuurbekrachtiging en zonder stuurbekrachtiging zijn natuurlijk anders!Nee, dat klopt niet, wat je daar zegt. Alle BX drukregelaars zijn hetzelfde. Het verschil is dat je met stuurbekrachtiging ook een debietregelaar hebt en anders niet.
Op http://www.bx16valve.co.uk/19.html kun je een PDF van de onderdelenlijst voor de BX downloaden. (http://www.bx16valve.co.uk/Web/PartsManual.zip). In die lijst wordt voor onderdelen waar het van toepassing is, onderscheid gemaakt tussen types.
Op pagina 168 staat de drukregelaar (pressure regulator) en daar staan geen type aanduidingen bij. Op pagina 169 staan de bevestigingsbeugels voor de regelaar en die verschillen dan weer wel per type.
Zelf gebruik ik deze lijst als ik weer eens iets ga scoren op de sloop; staat er bij een bepaald onderdeel niet vermeld dat het voor een bepaald type is, dan wel voor of na een orga nummer in gebruik was, dan kun je er van uitgaan dat het uitwisselbaar is en maakt het dus niet uit van wat voor BX je het afschroeft. Ik heb dat ook nagevraagd bij het Citroën onderdelenmagazijn en daar is het me bevestigd.
De drukregelaar voor modellen MET stuurbekrachtiging EN debietverdeler heeft een extra metalen leiding tussen drukregelaar en debietverdeler. Dit is een leiding met wartels die jet met een 12 mm sleutel aandraait. Deze leiding heeft een rubber tussenstuk en hangt bij de meeste BXen ergens loos in de ruimte voor de accu. Tevens heeft deze aangepaste drukregelaar alleen een lekretour en geen operationele retour. De operationele retour zit dan op de debietverdeler.
Op een drukregelaar voor een BX ZONDER stuurbekrachtiging OF zonder debietverdeler (2 uitgangs pomp) zit die extra aansluiting niet.
Kortom: wat je hier stelt klopt niet. Die drukregelaar op de partslist is idd eentje zonder sb of debietverdeler. Ik zal als ik tijd heb eens een foto maken van een drukregelaar geschikt voor stuurbekrachtiging, dan kun je de verschillen zien.
Edit: in het document steering.zip in dezelfde page als de partslist hierboven kun je alle principes van de stuurbekrachtiging terugvinden.
In feite komt het erop neer dat MET debietverdeler, de drukregelaar zijn druk retour naar de debietverdeler stuurt (een drukregelaar zonder debietverdeler pompt dit terug naar het reservoir). De debietverdeler limiteert de hoeveelheid retour en stuurt wat ie niet nodig heeft naar het LHM reservoir.
Er is dus een extra metalen leiding nodig tussen drukregelaar en debietverdeler.
Hmm dat is interessant Marten! Ik zou jou ook niet tegen durven te spreken… Misschien wel interessant om de twee inderdaad eens naast elkaar te zien.
Als ik je goed begrijp, zijn er dus drie mogelijkheden:
1) geen stuurbekrachtiging en dus ook geen debietregelaar
2) wel stuurbekrachtiging, geen debietregelaar
3) wel stuurbekrachtiging en debietregelaar.
Waarbij 1) en 2) dus dezelde drukregelaar gebruiken en 3) eentje met extra aansluiting?
Weer wat geleerd. Ijs, sorry! ops:
BxBandit schreef:Hmm dat is interessant Marten! Ik zou jou ook niet tegen durven te spreken… Misschien wel interessant om de twee inderdaad eens naast elkaar te zien.
Als ik je goed begrijp, zijn er dus drie mogelijkheden:
1) geen stuurbekrachtiging en dus ook geen debietregelaar
2) wel stuurbekrachtiging, geen debietregelaar
3) wel stuurbekrachtiging en debietregelaar.Waarbij 1) en 2) dus dezelde drukregelaar gebruiken en 3) eentje met extra aansluiting?
Weer wat geleerd. Ijs, sorry! ops:
En ter verhoging van de feestvreugde zitten er ook nog subtiele verschilllen in de retour-aansluiting (het plastic kapje), maar dat is verwisselbaar (let op de veer), waardoor het eigenlijk niet helemaal meetelt…
Ich bin ein Breaker
karel schreef:BxBandit schreef:Hmm dat is interessant Marten! Ik zou jou ook niet tegen durven te spreken… Misschien wel interessant om de twee inderdaad eens naast elkaar te zien.
Als ik je goed begrijp, zijn er dus drie mogelijkheden:
1) geen stuurbekrachtiging en dus ook geen debietregelaar
2) wel stuurbekrachtiging, geen debietregelaar
3) wel stuurbekrachtiging en debietregelaar.Waarbij 1) en 2) dus dezelde drukregelaar gebruiken en 3) eentje met extra aansluiting?
Weer wat geleerd. Ijs, sorry! ops:En ter verhoging van de feestvreugde zitten er ook nog subtiele verschilllen in de retour-aansluiting (het plastic kapje), maar dat is verwisselbaar (let op de veer), waardoor het eigenlijk niet helemaal meetelt…
Ja, bij de drukregelaar MET debietverdeler levert dit plastic kapje alleen lekretour, bij de simpele drukregelaar levert deze ook nog de operationele retour.
mpostma schreef:karel schreef:BxBandit schreef:Hmm dat is interessant Marten! Ik zou jou ook niet tegen durven te spreken… Misschien wel interessant om de twee inderdaad eens naast elkaar te zien.
Als ik je goed begrijp, zijn er dus drie mogelijkheden:
1) geen stuurbekrachtiging en dus ook geen debietregelaar
2) wel stuurbekrachtiging, geen debietregelaar
3) wel stuurbekrachtiging en debietregelaar.Waarbij 1) en 2) dus dezelde drukregelaar gebruiken en 3) eentje met extra aansluiting?
Weer wat geleerd. Ijs, sorry! ops:En ter verhoging van de feestvreugde zitten er ook nog subtiele verschilllen in de retour-aansluiting (het plastic kapje), maar dat is verwisselbaar (let op de veer), waardoor het eigenlijk niet helemaal meetelt…
Ja, bij de drukregelaar MET debietverdeler levert dit plastic kapje alleen lekretour, bij de simpele drukregelaar levert deze ook nog de operationele retour.
Mmm, ik weet niet precies welke variant dát dan weer is; wat ik bedoel is: het kapje is hetzelfde, alleen de hoek waaronder het tuitje staat verschilt. Ik heb er eentje overgezet van een SB model (met debietregelaar) naar een exemplaar zonder, en dat ging op zich prima.
Ich bin ein Breaker