Ik heb op mijn tzd een temperatuur meter (extern), werkt(e) altijd perfect, gaf altijd netjes de temperatuur weer (rond de 90graden).
Sinds een week schommelt de temperatuur tussen de 85 en de 102 soms blijft hij continue rond de 90 en soms rond de 100…
Vandaag gaf de meter tijdens het rijden weer 100gr aan, bij thuiskomst even de motor laten draaien totdat de fan aansloeg.. deze sloeg aan bij 101/2 graden.
Nou vraag ik me af is die sensor (of meter) kapot of is er toch misschien iets anders aan de hand…
Overigens is het koelvloeistof niveau goed en verliest geen koelvloeistof..
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Klinkt mij in de oren als de thermostaat?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:Klinkt mij in de oren als de thermostaat?
Hmmz nog niet eens aan gedacht, kan een goeie optie zijn, kachel word wel warm… ik ga waarschijnlijk woensdag even sleutelen.. dus voor die tijd zijn suggesties altijd welkom!
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Je hebt toch een dubbele thermostaat in je radiateur voor je fan? Waarschijnlijk werkt degene bij de lage temp als eerste de fan aan moet sturen niet,
groetn
Jonne
Alkmaar
C4 HDI 110
bxGTI16souppapes’88
daaristieweer,wiedurft schreef:Je hebt toch een dubbele thermostaat in je radiateur voor je fan? Waarschijnlijk werkt degene bij de lage temp als eerste de fan aan moet sturen niet,
groetn
Jonne
Alkmaar
C4 HDI 110
bxGTI16souppapes’88
je bedoelt de temperatuur sensor voor de 2 snelheden!??
Kan ik ook nog proberen te vervangen ja.. maar hij word en blijft ook gewoon 100graden als ik gewoon rustig 80 rij met die kou… dus beetje vreemd.. maargoed ik kan het altijd vervangen, zijn de kosten niet
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
daaristieweer,wiedurft schreef:Je hebt toch een dubbele thermostaat in je radiateur voor je fan? Waarschijnlijk werkt degene bij de lage temp als eerste de fan aan moet sturen niet,
groetn
Jonne
Alkmaar
C4 HDI 110
bxGTI16souppapes’88
Volgens mij is dat niet wat bedoeld wordt met de thermostaat.
Je fan wordt aangestuurd door een thermocontact. De thermostaat is een soort klep die ervoor zorgt dat de koelvloeistof door de motor en de radiateur stroomt boven een bepaalde temperatuur. Onder die temperatuur circuleert de koelvloeistof alleen door de motor.
Als de thermostaat niet goed meer is kan het zo zijn dat hij te laat open, te laat dicht, of helemaal niet open of dicht gaat.
Eveneens ben ik tevens ook.
Probleem opgelost, nieuwe thermostaat!
Maar hoe warm word jullie motorblok eigenlijk met dit weer gemiddeld?
Mijn Bx tzd hangt zo rond de 80gr als ik rustig/normaal rij.
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Superdave schreef:Probleem opgelost, nieuwe thermostaat!
Maar hoe warm word jullie motorblok eigenlijk met dit weer gemiddeld?
Mijn Bx tzd hangt zo rond de 80gr als ik rustig/normaal rij.
Kan zijn dat je een “koudere” thermostaat hebt meegekregen. Bij mijn vorige tzd turbo blok zat een thermostaat van een 19 tzd en die zat meestal als een rots zo rond de 85 graden op bedrijfstemperatuur. Later heb ik die vervangen (bleef te veel open staan waardoor de motor niet echt meer op temperatuur kwam) en die thermostaat was iets kouder en iets variabeler. Deed je rustig aan, dan bleef ie wat kouder. Dus bij rustig aan idd zo rond de 80 graden en bij wat meer doorpoken tegen de 85/90 graden.
Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken: ziet er weer goed uit zo. Waar zo’n meter niet goed voor is! Dat de thermostaat wat kouder is, lijkt me geen probleem.
Trouwens, voor de Turbo d12 geldt hetzelfde. Ik heb de thermostaat preventief vervangen toen ik het blok ingebouwd heb. Deze heeft een normale bedrijfstemperatuur van iets boven de 80 graden op de meter en ik heb hem maar 1 x boven de 90 graden gezien: dat was na 10 minuten doorplanken om nog boven de 210 uit te komen. Toen ging de meter naar iets boven de 90 om daarop te blijven hangen.
Ik heb in mijn tzd turbo ook een temperatuurmeter ingebouwd en bij mij komt de temperartuur de laatste week niet boven de 70 graden. Dat lijkt me wat aan de koude kant. Zou dat ook betekenen dat het tijd is voor een nieuwe thermostaat?
JHD schreef:Ik heb in mijn tzd turbo ook een temperatuurmeter ingebouwd en bij mij komt de temperartuur de laatste week niet boven de 70 graden. Dat lijkt me wat aan de koude kant. Zou dat ook betekenen dat het tijd is voor een nieuwe thermostaat?
Als ik rustig rij, dan blijft hij bij mij rond de 72gr (met een klein beetje meer gas gaat hij al snel naar de 80gr), m’n kachel word wel gewoon lkkr warm… dus ja, het hoeft niet altijd een kapotte ts te wezen
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Maar na een behoorlijk stuk over de snelweg (1,5 uur) de motor stationair laten lopen loopt de temperatuur ook niet echt op.
Ik denk dat ik toch maar preventief de thermostaat ga vervangen, kan het daar in ieder geval niet meer aan liggen.
JHD schreef:Maar na een behoorlijk stuk over de snelweg (1,5 uur) de motor stationair laten lopen loopt de temperatuur ook niet echt op.
Ik denk dat ik toch maar preventief de thermostaat ga vervangen, kan het daar in ieder geval niet meer aan liggen.
Kan nooit geen kwaad natuurlijk… maar mijn TZD loopt wel op bij het stilstaan, maargoed beter te koud als te heet
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Over de temperaturen, als de auto goed warm is moet een diesel ergens tussen de 80 en 90 zitten. Benzine modellen zitten naar mijn weten net wat hoger maar dan iets rond de 90.