Al weer kilometers gereden zonder problemen, maar laatst hoorde ik achter wat rammellen en voor wat rare geluiden.
En één oorzaak heb ik gevonden. : Denk ik.
Rechts achter schuin boven het wiel, of net onder het spatboord aan de bovenkant, kon ik met de wagen in de hoogste stand een losse slang vinden. Ongeveer zo dik als een lhm retourslang van de voorpoot.
De slang gaat naar boven en verdwijnt dan in de bovenkant. Nooit eerder gezien.
Is dit geen onluchtingsslang van de benzinevul opening?
En sinds kort, heel even na een koude start, een geluid als of je met prikkeldraad over een stuk ijzer schaaft.
Heel akkelig maar gaat dan langzaam weg.
Iemand ( rustgevende ) ervaring hiermee?
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Re: losse slang achter
En sinds kort, heel even na een koude start, een geluid als of je met prikkeldraad over een stuk ijzer schaaft.
Heel akkelig maar gaat dan langzaam weg.
Iemand ( rustgevende ) ervaring hiermee?
zou de spanrol van de distributieriem kunnen zijn of je v-snaar niet goed gespannen. het is een beetje moeilijk te beoordelen.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
De distributieriem is wel net vervangen.
Het geluid was er toen nog niet direct.
Kan het zijn dat dit later komt als de nieuw riem even heeft meegedraaid met de motor?
En kan de garage dit dan weer gemakkelijk verhelpen als het schadelijk is voor de motor?
Re: losse slang achter
citrus schreef:Rechts achter schuin boven het wiel, of net onder het spatboord aan de bovenkant, kon ik met de wagen in de hoogste stand een losse slang vinden. Ongeveer zo dik als een lhm retourslang van de voorpoot.
De slang gaat naar boven en verdwijnt dan in de bovenkant. Nooit eerder gezien.
Is dit geen onluchtingsslang van de benzinevul opening?
Ik denk dat je een achterveerpootretour hebt gevonden, die horen zo los te zitten, evt in de balk v/h subframe geprikt.
Ich bin ein Breaker
Re: losse slang achter
citrus schreef:Rechts achter schuin boven het wiel, of net onder het spatboord aan de bovenkant, kon ik met de wagen in de hoogste stand een losse slang vinden. Ongeveer zo dik als een lhm retourslang van de voorpoot.
De slang gaat naar boven en verdwijnt dan in de bovenkant. Nooit eerder gezien.
Is dit geen onluchtingsslang van de benzinevul opening?
Ik denk dat je een achterveerpootretour hebt gevonden, die horen zo los te zitten, evt in de balk v/h subframe geprikt.
Ich bin ein Breaker
Ik ben eens even bij daglicht gaan kijken.
De slang komt in de kofferruimte weer naar boven, rechts bij de wielsteutel en de beschermkap.
Onder die kap maakt het een hoek van 90 graden naar rechts.
Dit is dan net ten hoogte van de ventilatie roosters onder het extra achterraam en iets boven de tankdop.
Dus ik denk niet dat het een retourslang is.
Als het dan toch voor de benzinedampen is. Heb ik zo mij twijfels over dat loshangen.
En het tweede probleem ook maar direct beter bekeken.
Nu was het geluid er ineens luider bij het oprijden van een drempel. En klonk nu meer als een schavend geluid . Gelukkig maar één keer.
Moet de distributieriem ook nog eens worden bijgespannen een tijdje na het vervangen?
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Toevallig een dakluik in de wagen zitten..?
De regenwaterafvoer alsang ervan loopt ook achterlang via je kofferbak..
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Geen dakluik maar inderdaad ook een slang die waarschijnlijkals afvoer kan dienen. Maar ik kon niet gemakkelijk nagaan of dit dezelfde slang is. Dan moet ik de matalen kap er eens afschoeven van de week.
citrus schreef:Ik ben eens even bij daglicht gaan kijken.
De slang komt in de kofferruimte weer naar boven, rechts bij de wielsteutel en de beschermkap.
Onder die kap maakt het een hoek van 90 graden naar rechts.
Dit is dan net ten hoogte van de ventilatie roosters onder het extra achterraam en iets boven de tankdop.
Dus ik denk niet dat het een retourslang is.
Als het dan toch voor de benzinedampen is. Heb ik zo mij twijfels over dat loshangen.
Inderdaad, die slang is een dampretourslang die naar je benzinetank hoort te lopen. Gaat via dat tankje achterin naar een ander tankje onder het rechter voorspatbord. Dan moet je toch ergens een benzinelucht ruiken?
En het tweede probleem ook maar direct beter bekeken.
Nu was het geluid er ineens luider bij het oprijden van een drempel. En klonk nu meer als een schavend geluid . Gelukkig maar één keer.
Staan de achterwielen wel recht of staan ze / \ scheef? Dan kan een wiel tegen de wielkast aan gaan lopen. Zou normaliter niet moeten kunnen.
Moet de distributieriem ook nog eens worden bijgespannen een tijdje na het vervangen?
Op spanning en slijtage controleren kan op zich geen kwaad, maar ik heb het nog nooit gedaan of laten doen.
Ich bin ein Breaker