hallo mensen,
na een hele geschiedenis van reparaties wil ik eigenlijk niet van mn tgd break af, dus ik wil om alle hulp die ik kan krijgen verzoeken:
de roetuitstoot was 6 (wat de eenheid daar ook van mag zijn) en de keurgaragist heeft zn meetinstrument meteen een grondige schoonmaakbeurt moeten geven…
waar kan dat aan liggen?
hij brainstormde gewillig mee over een brandstofpomp, maar vooral over verstuivers die misschien om zeep zijn… of tenminste een of twee ervan.
hoe denken jullie daarover? zou het dat (kunnen) zijn, en zijn die dingen tweedehands aan te komen en zo ja te vervangen zelf?
ik begreep al dat ze bepaald niet voor niks zijn nieuw en dat testen alleen al niet goedkoop zal zijn. dus ik dacht misschien maar een voor een eruit draaien en met tweedehandsen aan de slag te gaan…???
bedankt alvast,
koen
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Re: afgekeurd!!! roetuitstoot veeeeel te hoog….
kstrik schreef:hallo mensen,
na een hele geschiedenis van reparaties wil ik eigenlijk niet van mn tgd break af, dus ik wil om alle hulp die ik kan krijgen verzoeken:de roetuitstoot was 6 (wat de eenheid daar ook van mag zijn) en de keurgaragist heeft zn meetinstrument meteen een grondige schoonmaakbeurt moeten geven…
waar kan dat aan liggen?
hij brainstormde gewillig mee over een brandstofpomp, maar vooral over verstuivers die misschien om zeep zijn… of tenminste een of twee ervan.
hoe denken jullie daarover? zou het dat (kunnen) zijn, en zijn die dingen tweedehands aan te komen en zo ja te vervangen zelf?
ik begreep al dat ze bepaald niet voor niks zijn nieuw en dat testen alleen al niet goedkoop zal zijn. dus ik dacht misschien maar een voor een eruit draaien en met tweedehandsen aan de slag te gaan…???
bedankt alvast,
koen
heb je al eens een potje dieselmotor reiniger bij de brandstof gekiept?? ik zou 2 tankbeurten ,zo een potje er in doen en dit doet wonderen man!! meteen er door op de keuring!!
yep geprobeerd,
helaas…
laatste restje benzine in mn tank zit dat spul nog bij
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
kstrik schreef:yep geprobeerd,
helaas…laatste restje benzine in mn tank zit dat spul nog bij
Ik ben geen dieselkenner, maar dat kan niet goed zijn ...
Schijt aan originaliteit.
In de 2de versnelling vol gas van Zwolle naar Amersfoort blazen en weer terug, dan zal die wel schoongeblazen zijn.
Ik zou zelf niet zo gauw met 2de hands verstuivers aan de slag gaan.
Ik zou de motor een grote beurt geven, dus alle olie + filters, en de verstuivers laten reviseren. Dat laatste is inderdaad best een hele investering. Maar als je BX verder goed is, is ie het waard. En niet onbelangerijk, je wil hem ook niet weg doen.
De revisie van je verstuivers kost ergens tussen de 125 en 300 euro. Aanvankelijk van welk bedrijf uiteraard, maar ook wat er vervangen moet worden. Alleen testen kan ook, dat kost je 15 - 25 euro per verstuiver.
Geven deze nu een redelijk beeld, dan kan je pomp ook de boosdoener zijn. Het kan zijn dat de afstelling niet helemaal lekker is, maar waarschijnlijker is dat je pomp minder ver van zijn grootje verwijderd is.
In dat geval kun je een andere pomp gaan monteren. Die kosten 2de hands ook ergens rond de 100 - 200 euro. Wel zelf monteren natuurlijk.
Zo, een heel verhaal, zie het maar als een betoog je auto weer klaar te maken.
Trouwens, lul de behanger zeg die APK meneer, er wordt bijna nergens meer aan roetmetingen gedaan. Tenzij de APK meneer verwacht dat het niet goed zit, (wat hier natuurlijk het geval kan zijn, in dat geval valt het wel mee met het behangen).
Hoe is trouwens de roetmeting vorig jaar afgelopen?? Vorig jaar rond deze tijd was de roetmeting nog verplicht, (nu nog wel, maar de bonnetjes hoeven niet meer bewaard). En merk je ook dat je BX anders loopt? Slecht stationair, of veel diesel drinken ofzo? Of andersinds beroerd lopen? Dat zijn dingen die kunnen wijzen in de buurt van pompen enzo….
Nu ga ik stoppen, want ik krijg er RSI van…....
Test
Demonteer zelf de verstuivers en laat ze testen. Dan kost het niet zo heel veel, hoor. Nozzles vervangen kost iets van 200 euro voor alle vier samen, dat valt ook wel mee. Dat zou ik zowiezo controleren/vervangen.
Ik heb nog nooit van zo’n grote roetuistoot gehoord bij een PSA. Ik geloof niet dat het echt goed kan zijn. Ga anders met de auto naar een dieselspecialist die ook zelf pompen reviseert en vraag daar hulp. Die kunnen ook gelijk een prijsopgave doen voor het testen en eventueel vervangen van de nozzles.
Nozzle is het vervangbare stukje verstuiver dat de diesel daadwerkelijk verstuift.
Groeten,
Jan
Chinco schreef:Demonteer zelf de verstuivers en laat ze testen. Dan kost het niet zo heel veel, hoor. Nozzles vervangen kost iets van 200 euro voor alle vier samen, dat valt ook wel mee. Dat zou ik zowiezo controleren/vervangen.
Ik heb nog nooit van zo’n grote roetuistoot gehoord bij een PSA. Ik geloof niet dat het echt goed kan zijn. Ga anders met de auto naar een dieselspecialist die ook zelf pompen reviseert en vraag daar hulp. Die kunnen ook gelijk een prijsopgave doen voor het testen en eventueel vervangen van de nozzles.
Nozzle is het vervangbare stukje verstuiver dat de diesel daadwerkelijk verstuift.Groeten,
Jan
Juist, laat ze in geval van revisie 10 ~ 12 bar hoger afpersen, kun je ook op PPO rijden….
Test
bedankt voor je reaktie!
(sterkte met de aankomende rsi… )
ik zag al wel dat de rook uit het achter-onder niet te harden was onder het rijden. ook het ondertoerengebeuren is een dooie boel, dus veel toeren heb ik altijd wel nodig gehad. moet veel beter kunnen…
jij ziet de pomp dus ook nog als reele optie?
is dat een beetje te vervangen? (even inventariseren…). is zoiets minder onverstandig tweedehands??
de oliewinkel is niet zo verkeerd, recentelijk nog ververst (nouja, pakmbeet 2000 km geleden…) en het verbruik is nihil.
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
oeps, Thijsvandebles en chinco,
jullie waren er ook alweer tussendoor
ik zal s rondbellen voor diesel specialisten,
weet misschien iemand van jullie in eindhoven of omgeving wat van die vaklui te zitten (met een leuke prijskaart ...)
tanx!
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
10% benzine aan je tankinhoud toevoegen, motor rustig warmrijden en dan een ff een uurtje flink toeren laten maken. Schoon luchtfilter en brandstoffilter erin en dikke kans dat ze fluitend door die test komt.
Das iig mijn ervaring.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Serge schreef:10% benzine aan je tankinhoud toevoegen, motor rustig warmrijden en dan een ff een uurtje flink toeren laten maken. Schoon luchtfilter en brandstoffilter erin en dikke kans dat ze fluitend door die test komt.
Das iig mijn ervaring.
of 2 tankbeurten wynns dieselreiniger aan de tank toevoegen en naar duitsland gaan boven de grond zweven!! vraag maar aan Walter Bogaerts,zijn XM was ook afgekeurd voor de roettest, en hebben toen in dat moment dit gedaan, en na de potjes er ingekiept te hebben, en naar duitsland eens goed gaan doorrijden, de roettest wel doorstaan!! dus je moet ze er niet enkel inkieperen,maar ook eens goed haar gal laten uitspuwen op de duitse wegen
Wat Thijs ook zegt:
9 van de 10 keer is het beste om een 20 á 30 min flink toeren te draaien zo dat de motor zich zelf schoon brand/blaast, werkt bijna altijd.
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
goed warm rijden en dan eengoed stuk rijden en flink in de toeren jagen.
zo kwam mijn evasion er altijd door
Chinco schreef:Demonteer zelf de verstuivers en laat ze testen. Dan kost het niet zo heel veel, hoor. Nozzles vervangen kost iets van 200 euro voor alle vier samen, dat valt ook wel mee. Dat zou ik zowiezo controleren/vervangen.
Ik heb nog nooit van zo’n grote roetuistoot gehoord bij een PSA. Ik geloof niet dat het echt goed kan zijn. Ga anders met de auto naar een dieselspecialist die ook zelf pompen reviseert en vraag daar hulp. Die kunnen ook gelijk een prijsopgave doen voor het testen en eventueel vervangen van de nozzles.
Nozzle is het vervangbare stukje verstuiver dat de diesel daadwerkelijk verstuift.Groeten,
Jan
Ik heb 2 x (verschillende BX-en) revisie-verstuivers laten plaatsen, dat kostte me 48 eur per verstuiver. Bosch fabriek afgeregeld, zag er als nieuw uit.
Wat bij mij ook wonderen deed is Shell VPower diesel, als de afdichtingen het houden. Het ding stinkt een paar tanks lang als een bunzing of erger, maar daarna klaarde de lucht achter me behoorlijk op.
En niet vergeten: korte ritten (< 30 min) zijn slecht voor de motor, bij warme motor zeker niet vergeten een paar keer door te trappen tot max.
Ich bin ein Breaker
blooper1963 schreef:Serge schreef:10% benzine aan je tankinhoud toevoegen, motor rustig warmrijden en dan een ff een uurtje flink toeren laten maken. Schoon luchtfilter en brandstoffilter erin en dikke kans dat ze fluitend door die test komt.
Das iig mijn ervaring.
of 2 tankbeurten wynns dieselreiniger aan de tank toevoegen en naar duitsland gaan boven de grond zweven!! vraag maar aan Walter Bogaerts,zijn XM was ook afgekeurd voor de roettest, en hebben toen in dat moment dit gedaan, en na de potjes er ingekiept te hebben, en naar duitsland eens goed gaan doorrijden, de roettest wel doorstaan!! dus je moet ze er niet enkel inkieperen,maar ook eens goed haar gal laten uitspuwen op de duitse wegen
Naar schijnt reinigt een beetje benzine een motor tig keer beter dan al die aditieven bij elkaar en het kost maar een fractie natuurlijk van zo’n blikje.
Animal triste post coitum
ja inderdaad .. dat spul erin schijnt de motor dan weer onnodig heet te maken etc.
Een stukje scheuren is in 95% v/d gevallen zoals gezegd voldoende,
trouwens, Thijs,
wat is er zo vreemd aan om een roetmeting te doen?
Wij doen dat hier altijd ...
en bij een BX lijkt het me ook zeker niet onterecht want die hebben meestal nog al wat achter de rug en gaan niet echt “fluitend” door de APK meestal
Citroën D Special 1970