Vreemd hoor….ik heb de afgelopen 15 jaren een stuk of 12 BX diesels gehad maar nog nooit heb ik dit soort problemen meegemaakt.
Inderdaad even een flink stuk *gassen* wil meestal wel helpen…deed ik ook vlak voor de APK keuring.
Hoe vaak heeft die APK keurmeester vol gas gegeven ?
Bij een eerdere BX diesel van mij moest het wel 7x gebeuren of zo, voordat ie onder de 2.5 zat.
Maar lees ik nu dat er geen roetmetingen meer worden gedaan ?
Ik vond het ook al zo gek dat mijn vaste APK station de Xantia 1.9 D (ex Renz) afgelopen zomer geen roetmeting gaf…zijn ze daar van terug gekomen of zo ?
fijn, al die impressies,
ik heb de laatste tijd wel regelmatig heel wat toeren gemaakt, zelfs een minuut of 10 5500 toeren (echt het rode gebied), en toen zat dat spul er ook in. ik snap het dus ook niet…
normaal rijdt ik ook regelmatig 4000 toeren, dat is toch ook niet echt weinig??
wie weet die benzine eens proberen, 1:10 is dat niet wat veel?
bij de keuring was ik niet aanwezig, ik heb dus geen idee hoeveel gas er gegeven werd…
hij heeft in ieder geval het idee dat er voor mijn tijd (dit is de eerste keuring van deze break onder mijn hoede) nogal wat gekloot is met die dieselpomp van mij. hij heeft met afstellen de uitstoot wel behoorlijk verminderd, maar kreeg m niet onder de keuringnorm. (ik las dat die 2,5 zou zijn, dat wist ik niet eens)
en Vpower tanken… werkt dat nou echt? ik had altijd wat lacherigs als mensen het daarover hadden… maar als hier ook al duidelijk verschil waar te nemen valt… toch eens wat serieuzer gaan nemen dan, dat spul
brandstoffilter heb ik pas 2weken geleden vernieuwd, luchtfilter zou een idee zijn, is een klein jaar oud (ff checken hoe dat er uit ziet…)
in ieder geval bedankt alvast voor alle info, tof hoor!
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
kstrik schreef:fijn, al die impressies,
ik heb de laatste tijd wel regelmatig heel wat toeren gemaakt, zelfs een minuut of 10 5500 toeren (echt het rode gebied), en toen zat dat spul er ook in. ik snap het dus ook niet…
normaal rijdt ik ook regelmatig 4000 toeren, dat is toch ook niet echt weinig??
Van op de snelweg flink doorplanken wordt de motor niet veel schoner, beter kun je met hoge toeren in een lagere versnelling rijden.
en Vpower tanken… werkt dat nou echt? ik had altijd wat lacherigs als mensen het daarover hadden… maar als hier ook al duidelijk verschil waar te nemen valt… toch eens wat serieuzer gaan nemen dan, dat spul
Ik geloofde er ook nooit in, en met 1 diesel stroomde het harder uit de pomp dan dat ik het tankte. Dat schoot dus niet op. Na het aandraaien van alle wartels lekte het overigens niet meer. Bij mijn andere diesel ben ik er gewoon mee begonnen, nadat ik met de Evasion (2.0 HDI) merkte hoeveel beter die motor daarop liep. Voor HDI’s werd het me ook sterk aangeraden.
Het voelde als een sprong in het diepe maar het bevalt me inmiddels uit-ste-kend: merkbaar meer kracht (en daar geloofde ik echt helemaal nooit in) en een schone motor op de koop toe. Ter referentie tank ik af en toe nog normale diesel en merk dan dat het pittige er wel een beetje vanaf is.
Moet ik ook nog bij vertellen dat ik het bij een pomp met 7 cent korting tank, waardoor het prijsverschil met gewone diesel bij de Shell hier om de hoek 0 cent is…
Ich bin ein Breaker
karel schreef:kstrik schreef:fijn, al die impressies,
ik heb de laatste tijd wel regelmatig heel wat toeren gemaakt, zelfs een minuut of 10 5500 toeren (echt het rode gebied), en toen zat dat spul er ook in. ik snap het dus ook niet…
normaal rijdt ik ook regelmatig 4000 toeren, dat is toch ook niet echt weinig??Van op de snelweg flink doorplanken wordt de motor niet veel schoner, beter kun je met hoge toeren in een lagere versnelling rijden.
Dat zei ik vorige pagina al:
In de 3de gang vol gas van Breukelenveen naar Eygelshoven op en neer.
Test
Gekke vraag misschien, maar hoe wordt de roetmeting gedaan? Volgas? Of wordt er rustig opgetoerd naar max.toerental en dan gemeten?
In het eerste geval vrees ik de roetmeting voor mijn ZX, in het tweede geval niet
EW schreef:Gekke vraag misschien, maar hoe wordt de roetmeting gedaan? Volgas? Of wordt er rustig opgetoerd naar max.toerental en dan gemeten?
In het eerste geval vrees ik de roetmeting voor mijn ZX, in het tweede geval niet
VOLGAS. Als je erbij staat klinkt het je in de oren alsof er iemand vermoord wordt en heel hard schreeuwd. Ben er niet zo gelukkig mee…
Voor TS: klungelen met de pomp is vragen om problemen. Het zou best kunnen dat de opbrengst vergroot is om meer power eruit te halen. Als jij met doorrijden een fikse pluim uit de uitlaat ziet is dat niet goed. Is de verzegeling op de pomp nog aanwezig? Zoniet -> afstellen. Is niet zo dramatisch moeilijk, maar als ie ook van tijd af is wordt het anders. Lees anders de vraagbaak maar eens door, mn het hoofdstuk over de dieselmotor. Als dat als frans voor je is, begin er dan maar niet aan en laat iemand met meer verstand hiervan ernaar kijken.
Bottemline: volgens mij zit je aan een bezoekje naar de dieselspecialist. Sterkte daarmee.
Groeten,
Jan
Thijsvandebles schreef:karel schreef:kstrik schreef:fijn, al die impressies,
ik heb de laatste tijd wel regelmatig heel wat toeren gemaakt, zelfs een minuut of 10 5500 toeren (echt het rode gebied), en toen zat dat spul er ook in. ik snap het dus ook niet…
normaal rijdt ik ook regelmatig 4000 toeren, dat is toch ook niet echt weinig??Van op de snelweg flink doorplanken wordt de motor niet veel schoner, beter kun je met hoge toeren in een lagere versnelling rijden.
Dat zei ik vorige pagina al:
In de 3de gang vol gas van Breukelenveen naar Eygelshoven op en neer.
Zoals jij inderdaad ook al aangaf moet je het juist met lage belastingen (dus hoge versnellingen) doen. Uit de reactie van TS kan ik niet opmaken dat juist dát aspect van de “truuk” is overgekomen.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Ik heb 2 x (verschillende BX-en) revisie-verstuivers laten plaatsen, dat kostte me 48 eur per verstuiver. Bosch fabriek afgeregeld, zag er als nieuw uit.
Nette prijs, als je bedenkt dat een nieuwe nozzle, c.a. €30 kost.
Wat een beetje benzine erbij betreft, ik zou het niet doen, is enkel geschikt om diesel vloeibaar te houden zoals men dat vroeger in de winter deed. Wij zien Karel toch wel als de forum-diesel-specialist en als hij het ook al niet aanbeveelt
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Met welke pomp is uw blok uitgerust?? is het een bosch pomp of nog een rotodiesel?? wij hebben een rotodiesel in de BX die ik voor mijn dochter kocht!! draait perfect,maar heeft slechts nog maar 1,5 ton gelopen!!
ik zou ook die nozzles eens proberen!! ik ervaar dit in mijn beroep ook(HVAC technieker) bij een mazoutbrander(is ongeveer hetzelfde principe om stookolie te verstuiven,maar dan met andere drukken),dat bij het vervangen van de sproeier(nozzle) in dit geval,de zaak heel wat uitklaart!!
Nu ben ik misschien een beetje off-topic bezig, maar ik rij m’n XM al iedere keer fluitend door de (Belgische) keuring. Maar ik rij dan ook voor 80% of meer op sla/zonnebloem/olijf/whatever-olie.. De keurmeester staat zich telkens weer af te vragen of z’n meetapparaat kapot is omdat het zo weinig aangeeft…
Maar inderdaad; goed warmrijden/schoonblazen (een versnelling te laag) haalt ook het nodige roet uit je uitlaat.
ZX1.4i schreef:Wat een beetje benzine erbij betreft, ik zou het niet doen, is enkel geschikt om diesel vloeibaar te houden zoals men dat vroeger in de winter deed. Wij zien Karel toch wel als de forum-diesel-specialist en als hij het ook al niet aanbeveelt
Het is me aanbevolen door de APK-meester en ik heb het alvorens ik eraan begon nog eens geverifeerd bij een dieselspecialist, dus dat zit wel snor
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Daffodil31LE schreef:Nu ben ik misschien een beetje off-topic bezig, maar ik rij m’n XM al iedere keer fluitend door de (Belgische) keuring. Maar ik rij dan ook voor 80% of meer op sla/zonnebloem/olijf/whatever-olie.. De keurmeester staat zich telkens weer af te vragen of z’n meetapparaat kapot is omdat het zo weinig aangeeft…
Maar inderdaad; goed warmrijden/schoonblazen (een versnelling te laag) haalt ook het nodige roet uit je uitlaat.
ook een off-topic vraagje: heb je aanpassingen doorgevoerd op uw XM om met mayonaise olie te kunnen rijden en zo ja, wat moet er aangepast worden?? kan dit ook met een BX diesel?? alhoewel ik zeker nog niet bang hoef te zijn voor de diesel test!! ze rookt voor geen meter,zelfs niet bij een koudstart!! maar op PPO rijden zie ik wel zitten!!
Serge schreef:ZX1.4i schreef:Wat een beetje benzine erbij betreft, ik zou het niet doen, is enkel geschikt om diesel vloeibaar te houden zoals men dat vroeger in de winter deed. Wij zien Karel toch wel als de forum-diesel-specialist en als hij het ook al niet aanbeveelt
Het is me aanbevolen door de APK-meester en ik heb het alvorens ik eraan begon nog eens geverifeerd bij een dieselspecialist, dus dat zit wel snor
Ook in de touringcarwereld is het geen onbekende truck om voor de roetmeting even wat benzine te tanken en het luchtfilter thuis te laten…
nou, mensen,
in het kader van toch maar wat uitproberen heb ik een setje 2ehands verstuivers gekocht, voor 50 euro.
misschien niet de meest verstandige zet, technisch gezien, maar puur om te checken of dat wat oplevert. trouwens de verkoper (ook wel eens op het forum…) beweerde dat de roetmeting met die bx nooit een probleem was. ik vond het een poging waard
gisteren en vandaag de verstuivers vervangen (wat een lastig klusje, die dingen zater f******-vast), hij lijkt wat netter te lopen, en mijn eerste indruk is ook wat minder rook. moeilijk in te schatten, de roetmeting zal eea uit moeten wijzen.
vanmiddag ook een stukkie gereden met flink wat toeren in zn 3 (provinciale wegen) om nog wat te proberen het geheel wat minder roeterig te maken. komende week nog maar een luchtfilter scoren, wellicht dat dat ook nog een beetje helpt…
ik houd jullie op de hoogte, veel geleerd weer
bedankt allemaal weer!!
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
kstrik schreef:nou, mensen,
in het kader van toch maar wat uitproberen heb ik een setje 2ehands verstuivers gekocht, voor 50 euro.
misschien niet de meest verstandige zet, technisch gezien, maar puur om te checken of dat wat oplevert. trouwens de verkoper (ook wel eens op het forum…) beweerde dat de roetmeting met die bx nooit een probleem was. ik vond het een poging waardgisteren en vandaag de verstuivers vervangen (wat een lastig klusje, die dingen zater f******-vast), hij lijkt wat netter te lopen, en mijn eerste indruk is ook wat minder rook. moeilijk in te schatten, de roetmeting zal eea uit moeten wijzen.
vanmiddag ook een stukkie gereden met flink wat toeren in zn 3 (provinciale wegen) om nog wat te proberen het geheel wat minder roeterig te maken. komende week nog maar een luchtfilter scoren, wellicht dat dat ook nog een beetje helpt…
ik houd jullie op de hoogte, veel geleerd weer
bedankt allemaal weer!!
Jammer is nu nog niet dat je weet OF de “nieuwe” verstuivers goed zijn en hoe slecht de oude nu waren.
Alle resect voor de verhalen over PSA diesels die noooooit problemen opleveren met de APK. Kan wel zijn, maar toch hebben verstuivers een maximale levensduur. Rond de 1.5 ton is het fijne er wel af en bij 2.5 ton is vervanging vaak wel nodig. Dan kun je benzine, petroleum of wyn’s erbij gooien tot je een ons weegt of nog 2 x plankgas van vlissingen naar delfzijl op en neer in de 3, maar dan is het gewoon gebeurd.
Meten=weten en daarom prefereer ik het de verstuivers te laten testen. Pas dan kun je echt uitspraken doen. Bij mijn vorige blok moest dat ook een keer gebeuren: na het meten bleek dat 3 van de 4 verstuivers hevig nadruppelden en een vernevelwolk hadden als een pissende koei.
ALs je een lucas pomp hebt is het lastig om aan de opbrengst te klooien, maar bij een BOsch pomp is die schroef (verticaal boven de verstuiverleidinguitgangen) goed bereikbaar. Als die te hoog staat kun je
klooien wat je wil maar zal ie altijd roeten.
Trouwens, als de verstuivers goed gestest zijn, hij geen lucht aanzuit, de overige afstellingen aan de pomp in orde zijn EN de compressie goed is, mag je er vanuit gaan dat de pomp niet goed is. Testkosten voor een pomp liggen rond de 100 EUR excl. demontage van de wagen. Voor dat geld heb je wel een tweedehands pomp.
In elk geval succes ermee!