losse slang achter en een schurend geluid
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 24 november 2006 09:52 PM

Al weer kilometers gereden zonder problemen, maar laatst hoorde ik achter wat rammellen en voor wat rare geluiden.
En één oorzaak heb ik gevonden.  Confused: Denk ik.

Rechts achter schuin boven het wiel, of net onder het spatboord aan de bovenkant, kon ik met de wagen in de hoogste stand een losse slang vinden. Ongeveer zo dik als een lhm retourslang van de voorpoot.
De slang gaat naar boven en verdwijnt dan in de bovenkant. Nooit eerder gezien.
Is dit geen onluchtingsslang van de benzinevul opening?  Idea

En sinds kort, heel even na een koude start, een geluid als of je met prikkeldraad over een stuk ijzer schaaft.
Heel akkelig maar gaat dan langzaam weg.
Iemand ( rustgevende ) ervaring hiermee?  Sad

Profiel  
 
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 25 november 2006 12:32 AM
  [ # 1 ]

Re: losse slang achter

En sinds kort, heel even na een koude start, een geluid als of je met prikkeldraad over een stuk ijzer schaaft.
Heel akkelig maar gaat dan langzaam weg.
Iemand ( rustgevende ) ervaring hiermee?  Sad

zou de spanrol van de distributieriem kunnen zijn of je v-snaar niet goed gespannen. het is een beetje moeilijk te beoordelen.

groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 25 november 2006 01:16 AM
  [ # 2 ]

De distributieriem is wel net vervangen.
Het geluid was er toen nog niet direct.
Kan het zijn dat dit later komt als de nieuw riem even heeft meegedraaid met de motor?

En kan de garage dit dan weer gemakkelijk verhelpen als het schadelijk is voor de motor?

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 25 november 2006 02:01 AM
  [ # 3 ]

Re: losse slang achter

citrus schreef:

Rechts achter schuin boven het wiel, of net onder het spatboord aan de bovenkant, kon ik met de wagen in de hoogste stand een losse slang vinden. Ongeveer zo dik als een lhm retourslang van de voorpoot.
De slang gaat naar boven en verdwijnt dan in de bovenkant. Nooit eerder gezien.
Is dit geen onluchtingsslang van de benzinevul opening?  Idea

Ik denk dat je een achterveerpootretour hebt gevonden, die horen zo los te zitten, evt in de balk v/h subframe geprikt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 25 november 2006 02:01 AM
  [ # 4 ]

Re: losse slang achter

citrus schreef:

Rechts achter schuin boven het wiel, of net onder het spatboord aan de bovenkant, kon ik met de wagen in de hoogste stand een losse slang vinden. Ongeveer zo dik als een lhm retourslang van de voorpoot.
De slang gaat naar boven en verdwijnt dan in de bovenkant. Nooit eerder gezien.
Is dit geen onluchtingsslang van de benzinevul opening?  Idea

Ik denk dat je een achterveerpootretour hebt gevonden, die horen zo los te zitten, evt in de balk v/h subframe geprikt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 26 november 2006 05:57 PM
  [ # 5 ]

Ik ben eens even bij daglicht gaan kijken.
De slang komt in de kofferruimte weer naar boven, rechts bij de wielsteutel en de beschermkap.
Onder die kap maakt het een hoek van 90 graden naar rechts.
Dit is dan net ten hoogte van de ventilatie roosters onder het extra achterraam en iets boven de tankdop.
Dus ik denk niet dat het een retourslang is. 
Als het dan toch voor de benzinedampen is. Heb ik zo mij twijfels over dat loshangen.

En het tweede probleem ook maar direct beter bekeken.
Nu was het geluid er ineens luider bij het oprijden van een drempel. En klonk nu meer als een schavend geluid Sad . Gelukkig maar één keer.

Moet de distributieriem ook nog eens worden bijgespannen een tijdje na het vervangen?

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 26 november 2006 07:31 PM
  [ # 6 ]

Toevallig een dakluik in de wagen zitten..?
De regenwaterafvoer alsang ervan loopt ook achterlang via je kofferbak..

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 26 november 2006 07:45 PM
  [ # 7 ]

Geen dakluik maar inderdaad ook een slang die waarschijnlijkals afvoer kan dienen. Maar ik kon niet gemakkelijk nagaan of dit dezelfde slang is. Dan moet ik de matalen kap er eens afschoeven van de week.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 27 november 2006 01:02 AM
  [ # 8 ]
citrus schreef:

Ik ben eens even bij daglicht gaan kijken.
De slang komt in de kofferruimte weer naar boven, rechts bij de wielsteutel en de beschermkap.
Onder die kap maakt het een hoek van 90 graden naar rechts.
Dit is dan net ten hoogte van de ventilatie roosters onder het extra achterraam en iets boven de tankdop.
Dus ik denk niet dat het een retourslang is. 
Als het dan toch voor de benzinedampen is. Heb ik zo mij twijfels over dat loshangen.

Inderdaad, die slang is een dampretourslang die naar je benzinetank hoort te lopen. Gaat via dat tankje achterin naar een ander tankje onder het rechter voorspatbord. Dan moet je toch ergens een benzinelucht ruiken?

En het tweede probleem ook maar direct beter bekeken.
Nu was het geluid er ineens luider bij het oprijden van een drempel. En klonk nu meer als een schavend geluid Sad . Gelukkig maar één keer.

Staan de achterwielen wel recht of staan ze /  \ scheef? Dan kan een wiel tegen de wielkast aan gaan lopen. Zou normaliter niet moeten kunnen.

Moet de distributieriem ook nog eens worden bijgespannen een tijdje na het vervangen?

Op spanning en slijtage controleren kan op zich geen kwaad, maar ik heb het nog nooit gedaan of laten doen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook