Bestaat de mogelijkheid om een C15e van 1991 5bak 1360tu om te bouwen met een automaatbak van b.v. ax,zx een of andere peugeot ??? Gr Claus[/img]
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Hoi!!
De 1360 zat ook in de bx en de peugeot 205.
Ik heb zelf een bx 16tzi automaat en die motor is ook in de 205 geleverd, misschien dat je met enige aanpassing de 1600 automaatmotor in de c15 kan lepelen?
Misschien zijn er meer forumleden die in willen haken op dit item??
Omdat de c15 door zijn grotere spoorbreedte ook de 17D motor kan herbergen en in de laatste modellen ook de 19TUD motor.
Maar goed, als dan de 1600 er al in zou passen zie ik ook geen reden om de 1900 automaat niet in te bouwen!!
Een echte racemotor!
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
ik heb in mijn C15 een 5 bak uit een AX gehangen, past 1 op 1
dus moet die automaat ook wel lukken
zeker ook het kroonwiel overzetten want dat zal wel anders zijn
je zal wel wat moeten bricoleren om de pook te koppelen met dat bak want alle overbrengingen tussen bak en pook zijn korter bij een AX
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
De ax heeft vergeleken met de visa/c15 een veel kleinere motorruimte, daarom heeft men de visa ook geleverd met een 14D, welke afgeleid is van de kleine 1400 benzine.
Het is dus practisch mogelijk om een grotere motor in de c15/visa te hangen dan dat in de ax mogelijk is.
Gewoon proberen of het mogelijk is om een 1600 automaat te bemachtigen!!
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Even voor de duidelijkheid: Die automaat past zeker niet achter je eigen blok. Je hebt nu een TU-motor. Ik weet niet of er ook automaatjes aan een TU-motor geleverd zijn in bijvoorbeeld de AX/Saxo/enz, maar de 1600 BX is een XU-motor. De bakken zijn niet uitwisselbaar onderling!
Een XU past wel, dat zou dus een oplossing kunnen zijn.
Bedankt allen voor jullie reactie,ik ga onze grote sloop maar eens af en dan maar meten.het bericht van chinco is wel belangrijk,misschien wel een totaal ander machien erin,degene die nu in de C15 zit tikt nogal.(aandrijving oliepomp) dit geluid hoor ik ook bij de oude 205jes.nogmaals bedankt Gr Claus
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Maurice van Mourik schreef:daarom heeft men de visa ook geleverd met een 14D
???? Neen!!
Dat was toch echt de 1769cc diesel (XUD7), een 17 dus, en geen 14.
Test
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
er is zelfs ooit een C15 geweest met BX SPORT blok in dus XU automaat zal zeker passen…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Citroenbx schreef:er is zelfs ooit een C15 geweest met BX SPORT blok in dus XU automaat zal zeker passen…
In de Visa/c15 diesels, kun je alles wat XU is kwijt. Dus ook een 2.0 16v uit een Xantia is niet zo’n probleem.
Test
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
neuh, drom, mits wat aanpassingswerk (al is het niet echt veel) krijg je het er wel in…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
De meneer die beweerde dat er in de ax een 17 d zit, Ik citeer:
De Citroën AX is een kleine personenwagen die van 1986 tot 1998 werd gebouwd. Het model werd op de Parijse autosalon in 1986 gelanceerd als opvolger van de Citroën Visa. De AX was eerst alleen verkrijgbaar als 3-deurs, met 1.0, 1.1 en 1.4 liter motoren. De 1.4 was tevens verkrijgbaar in dieselversie. Later kwamen er nog een 5-deurs en een 1.5 liter dieselversie bij.
Bron: wikipedia
and a 1.4 diesel introduced shartly afterwards, which would later in it’s life be replaced by a 1.5.
Bron: wikipedia
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
AX is 1.4 en 1.5D
Visa/C15 is 1.7D
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Citroenbx schreef:AX is 1.4 en 1.5D
Visa/C15 is 1.7D
En voila, de onderste steen is boven.
(Was niet zo moeilijk toch?)
Test
de meeste TU subframes in de c15 zijn al voorbereid om ook een XU te kunnen plaatsen. Indien dat bijjou niet het geval is (Er mist dan een gat in het subframe) dan kun je elk P205 subframe gebruiken. (voor de xu motor uiteraard)
Bij mijn eigen C15 heb ik een 205gti subframe gemonteerd. Maar daar komt dan ook een Xantia Turboct in te hangen…..........................
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
staat nog een engelse BX GTI automaat op marktplaats
sla je slag
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Dus, een 14 & 15D, dat vind ik leuk om te lezen, ik was er namelijk heilig van overtuigd ooit in de autovisie gelezen te hebben , dat de 17 XUD echt te groot was voor de veel kleinere motorruimte/bouwhoogte van de ax.
Daarom heeft men de 1360 benzinemotor dusdanig verbouwd dat hij inderdaad in de ax moest passen.
Ten eerste, zelfs van de visa met 17D motor werden de voorschermen al voorzien van spatbordverbreders teneinde de grotere spoorbreedte te herbergen.
Het is een interessante geschiedenis, temeer omdat ons merk in meerdere gevallen erg vindingrijk bleek te zijn!
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist