Hallo,
Mijn BX wil niet omhoog. Tot 2 maanden terug reed ik er dagelijks mee, er was een kleine hydroliek-lekkage. Dat werd steeds erger totdat ik er na een liter lhm erbij een dag later hetzelfde kon doen. De stoep zat onder de lhm.
Toen heb ik een DS gekocht (oude droom), daar tijd en energie in gestoken en de BX even gelaten voor wat het was.
Nu (na zo’n beetje 2 maanden) de accu opgeladen, gestart (in één keer!), weer een liter lhm erbij en gas gegeven, toen zo’n 5 minuten laten draaien, wat gespeeld met de hoogteregelaarhandle en helaas, hij lijkt niet te pompen…
Als ik in het LHM vat kijk, zie ik de vloeistof gewoon zitten, zonder stroompje ofzo.
Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? Graag help!!
UPDATE: Heb zonet de titel aangepast en het 2e deel toegevoegd, hij komt weer omhoog maar er zijn ook andere dingetje, daarover ga ik hieronder verder…
Aanvoerslang los, trechter erop en volgieten. Starten en kijken of het wegloopt. Even met de hand bijvullen tot ie op hoogte is en dan de auto weer uit. Dan de slang met zo min mogelijk verlies terug op het voorraadvat en weer starten. Als je nu begint te spelen met de hoogtebediening moet het weer normaal gaan.
Beetje omslachtiger dan volgieten en weer op het vat doen, maar wel meer succes. En je weet direct waar het mis gaat.
Groeten,
Jan
Hallo Jan,
Dankjewel, ik ga het proberen!
Groet Matthijs
Nog een tip van mijn kant, die zonder geklieder werkt.
Op je debietregelaar zit een bout waar sleutel 12 / 13 op past.
Het verschilt per type waar die bout zit, soms bovenop, soms aan de zijkand.
Draai deze bout precies 1 slag los, laat de motor draaien, en kijk ondertussen in het LHM vat. Begind de LHM nu te stromen en of te schuimen, draai de bout dan dicht, en voila, je voiture komt omhoog.
Werkt dit nu niet, dan kan de truuc van Jan (Chinco) nog altijd.
Test
Even niet aan gedacht, maar dat kan in inderdaad soms helpen. Maar met de auto in de laagste stand is daar behoorlijk beroerd bij te komen. En inderdaad niet altijd succes.
hallo,
beide tips werken helaas niet. Met de debietregelaar bedoel je toch dat ding bij de voorraadbol, oftewel de ontlastschroef losdraaien zodat het systeem drukloos wordt? welnu, dat heb ik gedaan, deed niks… toen heb ik de aanzuigslang losgemaakt en de truuk met de trechter geprobeerd, deed ook haast niks (een beetje)
Vervolgens heb ik de hele boel geinspecteerd, waarbij ik een los draadje met een blauwe stekker zag bungelen, vlak bij de HD-pomp en het oliefilter komt dat draadje + stekker uit eem draadboom. Wellicht heeft dat er iets mee te maken?
Het lijkt alsof de HD-pomp niet aanslaat, tenminste, ik hoor niets bijzonders (al is het natuurlijk ook moeilijk te horen en hoor je geen verschil zoals normaal bij aan/uit.
Verder heb ik 2 lekkages gerepareerd: eenje betrof een dun slangetje wat uit de veiligheidsklep komt, bij het linkervoorwiel kun je ‘m net in de wielkast zien zitten. Deze was gescheurd en heb ik gemaakt. Aan de andere kant, bij het rechtervoorwiel, was een retourleiding van de rem ook doorgescheurd… Dus dat verklaart waarom ik zo veel lhm moest bijvullen. Anyway: nu is de auto lekvrij maar doet niets!!!
Zou er een dikke luchtbel inzitten ofzo? Hellup, ik snap er niks meer van. Heb zojiust nog 2 liter lhm bijgevuld omdat het wel erg leeg was in het reservoir, zonder resultaat…
Wie heeft er tips?
Het begint ook langzaam weg te lopen, hou het trechterje maar mooi 5 minuten vast met draaiende motor. Gooi de ontlastschroef open (achter de beugel bij de voorraadbol, inderdaad) en wacht. Beetje gas bijgeven en het moet gaan lopen. Zodra het langzaam wegzakt blijven wachten.
Waarschijnlijk loopt je pomp momenteel droog en het duurt eeeeeeuwenlang voor ie weer gevuld is met LHM. Zodra ie langzaam begint weg te zakken komt er in ieder geval LHM richting pomp, zeker omdat je niks op straat ziet zakken. Ik denk dat het een kwestie is van geduld hebben. Op het moment dat je de vulslang ineens leeg ziet zuigen even de auto afzetten en de ontlastschroef dichtdraaien. Ik denk dat ie na het starten dan netjes omhoog komt.
Groeten,
Jan
M'thijs schreef:hallo,
beide tips werken helaas niet. Met de debietregelaar bedoel je toch dat ding bij de voorraadbol, oftewel de ontlastschroef losdraaien zodat het systeem drukloos wordt? welnu, dat heb ik gedaan, deed niks… toen heb ik de aanzuigslang losgemaakt en de truuk met de trechter geprobeerd, deed ook haast niks (een beetje)
Vervolgens heb ik de hele boel geinspecteerd, waarbij ik een los draadje met een blauwe stekker zag bungelen, vlak bij de HD-pomp en het oliefilter komt dat draadje + stekker uit eem draadboom. Wellicht heeft dat er iets mee te maken?
Het lijkt alsof de HD-pomp niet aanslaat, tenminste, ik hoor niets bijzonders (al is het natuurlijk ook moeilijk te horen en hoor je geen verschil zoals normaal bij aan/uit.
Verder heb ik 2 lekkages gerepareerd: eenje betrof een dun slangetje wat uit de veiligheidsklep komt, bij het linkervoorwiel kun je ‘m net in de wielkast zien zitten. Deze was gescheurd en heb ik gemaakt. Aan de andere kant, bij het rechtervoorwiel, was een retourleiding van de rem ook doorgescheurd… Dus dat verklaart waarom ik zo veel lhm moest bijvullen. Anyway: nu is de auto lekvrij maar doet niets!!!
Zou er een dikke luchtbel inzitten ofzo? Hellup, ik snap er niks meer van. Heb zojiust nog 2 liter lhm bijgevuld omdat het wel erg leeg was in het reservoir, zonder resultaat…
Wie heeft er tips?
euhm, ik heb geen lhm meer, alles in het vat gemikt. kan ik ook de auto met losse ontlastschroef gewoon zo 5 minuten laten draaien en dan iets checken? Dan bijv. na een minuut of 5 de schoef dicht en kijken wat er gebeurd?
In ieder geval bedankt voor je tips, ik ga het meteen proberen!
De truc waarbij je de trechter op de vulslang zet zul je echt een paar keer moeten herhalen, voor het werkt.
yhiiiihaaaa!!!! Na dik 2 maanden heb ik net weer in mijn BX’ie gereden!
Eerst heb ik gewoon de ontlastschroef opengezet en 5 minuten stationair draaien, er gebeurde niks! Toen bedacht ik me dat ik met een slangetje d. m.v. aanzuigen wel wat lhm in een flesje kon laten lopen. Dat ging, dus toen had ik een halve liter LHM afgetapt. De slang los, met trechter, en weer starten. Het duurde een minuutje ofzo toen dacht ik dat ie langzaam begon te zuigen. Dat werd krachiger en steeds sneller moest ik bijvullen, totdat ie ineens echt snel de lhm afzoog. Motor uit, slang terug, schroef dicht, motor aan en wachten. Er gebeurde niks… beetje gas geven en jawel, eerst voor, toen achter kwam ie omhoog!!! Jippie, wat een mooi gezicht.
Even stuur getest: check
Remmen getest: check
omlaag: check
hoogste stand: check
rijstand: check
rondje over het pleintje: check
Jippie!!! Toen een echte proefrit: alles perfect!!! Weet je wat echt opviel: Mijn DS rijdt veel softer, comfortabeler en statiger, maar deze BX is een racewagen daarbij vergeleken. Deze 1900 injectie is veeeel rapper dan de oude 2100 carb motor uit 1971.
Ik dacht eraan om de BX te verkopen toen ik mijn DS kocht, maar ik houd ‘m lekker!! Warm in de winter, mijn DS pekelvrij, lekker genieten van beide auto’s op hun eigen manier!!
Mensen, allemaal bedankt voor de tips!!!
Oh ja, vanmiddag constateerde ik dat mijn aandrijfashoes aan wielzijde helemaal is doorgescheurd. Is dat makkelijk te vervangen? Heb ik ook bij mijn DS gedaan, was een kwestie van de as eruit trekken en nieuwe hoes erom, was zo gepiept. Gaat dat net zo makkelijk bij de BX?
Gelukkig al met al heb je toch nu je BX aan de praat gekregen. Ik weet dat het soms erg moeilijk is, en al helemaal als het schriftelijk uitgelegd moet worden. Gefeliciteerd!
Groeten,
Jan
Hallo (Jan, bedankt!),
De wagen blijft nu echt zeker zo’n 6 uur omhoog staan, heeft ie nog nooit zo gedaan, super!
Nu de BX weer rijdt heb ik besloten ‘m te houden, vandaag mee naar mijn werk gereden nadat ik ‘m vanmorgen even heb gewassen. Oude probleempjes speelden weer op, die wil ik nu toch eens oplossen. Zal wat tijd en geld in de auto moeten investeren, dat weet ik en is niet erg, de marktwaarde mag dan nul zijn, de auto is erg comfortabel en gebruiksvriendelijk, met een heerlijke motor erin, dus ik ga ervoor!
Ik heb de volgende dingetjes:
1. De achtervering piept (als een krakend/piepend oud hotelbed, je kent ze wel… ) bij het veren, dus bij het nemen van bijv. drempels. Wat kan dat zijn? Ik schaam me zowat als ik over een hobbelweg rijdt, maakt echt het geluid van een ouwe roestbak (issie niet!)
2. Vanaf zo’n 80 km/uur gaat ie trillen in het stuur, krijg er tintelende handen van. Zijn dat de banden die gebalanceerd moeten worden? Of misschien uitlijning? Profiel is voor nog goed, achter aandachtspunt. Nieuwe banden? Er liggen nu Michelins Energy onder, bij mijn vorige auto ook met hetzelfde kwaaltje. Toeval of minpuntje van de band?
3. De remmen zijn sponzig, zal ik dus moeten ontluchten. maar wt opvalt is dat wanneer ik achteruit rijd en rem, de wielen haast meteen blokkeren, schokken. De achterremmen lijken dus veel feller te zijn dan de voorremmen, of niet? Wat kan ik hieraan doen? Is erg hinderlijk.
ik hoop dat iemand goede tips heeft, dit forum is erg inspirerend! Alvast dank.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
@1: Hierbij verdenk ik de ADALS…staan je achterwielen scheef (BMW-like)?
@2: Wielen balanceren ligt voor de hand, uitlijnen heeft niets met trillen te maken.
@3: Hier heb ik eigenlijk geen idee, maar gezien je verhaal lijkt lucht in je systeem niet ondenkbaar, blokkeren je achterwielen tijdens fel remmen?
Succes en groet
Bedankt!
@1: Wat zijn ADALS??? Toevallig de draagarmlagers of iets anders? De wielen staan niet erg zichtbaar in bmw-stand / \, als ik ‘m in de hoogste stand zet en vanaf een paar meter van achteren bekijk, staan de wielen redelijk recht of slechts in lichte mate, maar niet overdreven / \ zo…
@2 Okiedokie, zal eens kijken of ik voor nieuwe banden ga of voor balanceren, ik dacht straks een bobbel ze zien in een band, alsof ie een beetje ei-ig is.
@3 Tijdens fel remmen of vooruit rijden en remmen is alles normaal, is enkel probleem bij achteruit rijden. Zou dit misschien samenhangen met puntje 1?
Overigens heb ik nog een puntje:
4 Mijn dakraam lekt, onder de achterbank stond gewoon een plas water! Ik hem ‘m nu afgetaped met duck-tape, maar hoe los ik dat op? Kun je gewoon een nieuw rubber bestellen ofzo? Kan ik dat zelf of moet ik naar een dealer?
[
Oh ja, vanmiddag constateerde ik dat mijn aandrijfashoes aan wielzijde helemaal is doorgescheurd. Is dat makkelijk te vervangen? Heb ik ook bij mijn DS gedaan, was een kwestie van de as eruit trekken en nieuwe hoes erom, was zo gepiept. Gaat dat net zo makkelijk bij de BX?
============================================
Met een beetje geluk hoef je de aandrijfas niet helemaal te demonteren.
Zodra de as uit het fusee is, kan je ook proberen om door middel van tikken met een hamer de homokineet te lossen.
Met de andere hand houd je dan de as goed vast. Als dit lukt, hoef je de versnellingsbak olie tenminste niet op te vangen en later weer bij te vullen.
Heb het zelf ook een keer op deze manier gedaan, en dat ging perfect.
Zorg wel voor een grote dopsleutel maat 34/35 voor de moer van de aandrijfas, in combinatie met een grote hevel.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
M'thijs schreef:Bedankt!
@1: Wat zijn ADALS??? Toevallig de draagarmlagers of iets anders? De wielen staan niet erg zichtbaar in bmw-stand / \, als ik ‘m in de hoogste stand zet en vanaf een paar meter van achteren bekijk, staan de wielen redelijk recht of slechts in lichte mate, maar niet overdreven / \ zo…
@2 Okiedokie, zal eens kijken of ik voor nieuwe banden ga of voor balanceren, ik dacht straks een bobbel ze zien in een band, alsof ie een beetje ei-ig is.
@3 Tijdens fel remmen of vooruit rijden en remmen is alles normaal, is enkel probleem bij achteruit rijden. Zou dit misschien samenhangen met puntje 1?
Overigens heb ik nog een puntje:
4 Mijn dakraam lekt, onder de achterbank stond gewoon een plas water! Ik hem ‘m nu afgetaped met duck-tape, maar hoe los ik dat op? Kun je gewoon een nieuw rubber bestellen ofzo? Kan ik dat zelf of moet ik naar een dealer?
1. Achter draagarm lager(s)
2. Probeer eens met je hand over de banden heen te gaan, je voelt vaak wel of er een bobbel in zit of niet.
3. Zou goed kunnen, maar rijd eens met flinke vaart achteruit en ff remmen, soms zijn de remmen niet echt goed gangbaar meer.