Beste experts,
ik heb nogsteeds een probleempje met lpg op mijn ‘69 DS 20. Loopt perfect op snelheid. Parkeren kan lastig zijn. In z’n achteruit slaat ie vaak af. Als dit drijgt dan doe ik hem snell in neutral om te voorkomen. Ookal is stationaire een beetje lomperig gebeurt dit probleem niet op benzine. Een paar dagen geleden ben ik bij een gasboer in de buurt van Citrotech geweest. De stellingen waaren eigenlijk goed, aleen de stel schroef op de verdamper was wat rijk, dus is ie ingedraid, met gevolg langzamere toeren en een beetje meer lomperig lopen. Toen blies de man in de lucht inlaat en met tot verbasing reageerde de motor door langzamer en meer lomperig te draaien. Hij zij dat een motor op lpg mengsel gevoeliger is vergeleken met benzine. Zelfs een briesje door langzaam naar voren te rijden kan een negatief effect hebben. Toen heeft ie een u buisje gemaakt om op de luchtinlaat te doen, de opening gaat nu naar achteren. Gek genoeg bleek dit na een proefritje een stuk beter te zijn. Maar na mijn lange rit terug naar Londen, is het toch niet helemaal opgelosd. Er zit 123 in, en redelijk niewe kabels en bougies. Een tijdje geleden had ik een Chyparse bobine. Dit werkte in het begin ok maar toen liep de motor ineens een stuk slechter (vaak afslaan en moeijlijk om weer aan de praat te krijgen). Toen heb ik de oude bobine erin gedaan en probleem bleek verdwenen te zijn. Ik zie op de forum dat dit probleem niet aleen aan mij gebeurt. Dus hoop ik ergens, mischien zelfs hier, een goeie bobine te vinden. Weet iemand of er een modern equivalent is? Alcyone schrijft over “Bougiekabels met een kern van koper “... wat voor merk zijn deze en waar zijn ze te krijgen?
Laatst laat dit me denken aan een extratje dat Bart Kocken heeft ingebouwd, maar dat ik eruit heb gehaald een tijd geleden na advies. Het is een zogenamde “Incap” dat de vonk versterkt van een bobine. hmm.
Hans
Hans Staartjes
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Dag Hans,
een LPG-expert ben ik zéker niet,maar hopelijk heb ik wat punten van aandacht voor je:
dat de ID/DS-motor wat rauwig loopt bij stationair is algemeen bekend,blijkbaar hoort dat zo.
Je geeft aan dat de wagen op LPG wat nerveuzer is dan op benzine,terwijl toch practisch hetzelfde traject wordt afgelegd.
Het enige wat verschilt is de bijmenging van het brandbare gedeelte in het mengsel.
Het klinkt alsof de motor iets te arm loopt,terwijl je ‘gasboer’ zegt dat dit okee is…
Die ballen die je tussen bobine en bougie plaatst versterken de vonk.
Infeite creëren ze een extra luchtbrug die overwonnen moet worden.
De spanning neemt toe in het systeem totdat de kracht groot genoeg is om beide ‘obstakels’ te kunnen nemen,ergo -> krachtiger vonk.
Dat dit ten koste gaat van de levensduur van de bobine kun je je hopelijk voorstellen..
Een gezond systeem behoeft geen kunst- en vliegwerk om naar behoren te functioneren.
‘Spirit of avant-garde’
Ik denk dat het probleem bij je bougiekabels ligt, 123 waarschuwt niet voor niets dat je bij gebruik van hun ontsteking, je siliconenkabels moet gebruiken. De originele kabels werken alleen goed als ze nieuw zijn. Door de 123 heb je een veel hogere spanning op je kabels, zijn ze nieuw dan gaat het goed, worden ze wat ouder dan slaan ze door.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
En dit in combinatie met gas, een mengsel wat al moeilijker te ontsteken is dan benzine!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Ds23man schreef:Ik denk dat het probleem bij je bougiekabels ligt, 123 waarschuwt niet voor niets dat je bij gebruik van hun ontsteking, je siliconenkabels moet gebruiken. De originele kabels werken alleen goed als ze nieuw zijn. Door de 123 heb je een veel hogere spanning op je kabels, zijn ze nieuw dan gaat het goed, worden ze wat ouder dan slaan ze door.
GRG
Ik zal je fff uit die droom halen:
m’n vader heeft een DS23 zonder 123 !!!
Hierbij heb ik alles vervangen inclusief de verdamper (welke motoren aankan tot 2.5 liter). Is meerdere keren door een gasboer afgesteld maar steeds weer het zelfde probleem: rij ik achteruit dat slaat “ze” af.
Dit probleem heb ik niet als ik op benzine rijd !!!!
jij mag het zeggen…........... (iemand anders natuurlijk ook ops: )
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
alweer een lpg vraagje
tja… ben bereid niewe kabels te kopen voor de zekerheid. Zijn die rooie kabels van Chyparse dan niet silicone? Ik denk soms dat ik maar zelf wat kabeltjes maak en de einddoppen van de oude kabels gebruik. Ik zag op Halfords vandaag bobines in hun catalogus for ‘75 CX .... ik vraag me af of dit ook op DS werkt. De CX blok ligt dwars maar is in essentie nogsteeds een DS blok.
Voor een paar jaar liep de auto prima op lpg. Dit symptoom in z’n achteruit is eigenlijk vrij recent. Nu met het stationair een beetje langzamer merk ik dat als ik niet gas geef en dan in z’n actheruit manouvreer (en niet op een helling natuurlijk) dat ie dan te manouvreren is zonder afteslaan in z’n achteruit. Ik krijg ook het “gevoel” dat ie gewoon “harder” moet “branden”. Ik dacht ook dat het mischien aan de centrifugaal regelaar lag omdat die maar een heel klein kiertje nodig heeft om een vrij sterk effect te hebben op slippen of trekken. Ik heb een nieuwe bij Citrotech gekocht laatst.
bedankt jongens,
Hans
Hans Staartjes
Re: alweer een lpg vraagje
hstaart schreef:tja… ben bereid niewe kabels te kopen voor de zekerheid. Zijn die rooie kabels van Chyparse dan niet silicone? Ik denk soms dat ik maar zelf wat kabeltjes maak en de einddoppen van de oude kabels gebruik. Ik zag op Halfords vandaag bobines in hun catalogus for ‘75 CX .... ik vraag me af of dit ook op DS werkt. De CX blok ligt dwars maar is in essentie nogsteeds een DS blok.
Voor een paar jaar liep de auto prima op lpg. Dit symptoom in z’n achteruit is eigenlijk vrij recent. Nu met het stationair een beetje langzamer merk ik dat als ik niet gas geef en dan in z’n actheruit manouvreer (en niet op een helling natuurlijk) dat ie dan te manouvreren is zonder afteslaan in z’n achteruit. Ik krijg ook het “gevoel” dat ie gewoon “harder” moet “branden”. Ik dacht ook dat het mischien aan de centrifugaal regelaar lag omdat die maar een heel klein kiertje nodig heeft om een vrij sterk effect te hebben op slippen of trekken. Ik heb een nieuwe bij Citrotech gekocht laatst.
bedankt jongens,
Hans
dus nog steeds niet opgelost…...
degene die een oplossing heeft mag het zeggen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: alweer een lpg vraagje
hstaart schreef:tja… ben bereid niewe kabels te kopen voor de zekerheid. Zijn die rooie kabels van Chyparse dan niet silicone? Ik denk soms dat ik maar zelf wat kabeltjes maak en de einddoppen van de oude kabels gebruik. Ik zag op Halfords vandaag bobines in hun catalogus for ‘75 CX .... ik vraag me af of dit ook op DS werkt. De CX blok ligt dwars maar is in essentie nogsteeds een DS blok.
Hans
Je kan je kabels eens doormeten. gewoon met de weerstandsmeting. kabels van bougicord horen een 4kOhm te hebben. als ze intern onderbroken zijn is de weerstand oneindig (uiteraard) en moet je ze vernieuwen.
Ik gebruik met de SM en 123 gewoon de originele kabels.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Isolatorpijpjes?!
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)
alweer een lpg vraagje
een vriend van me hier zegt dat de 123 meer gevoelig is voor de weerstand van bobines dan puntjes. Hij zegt dat een bobine 6 ohm moet aangeven, want anders word ie te heet met 123. Ik hoor dat je dit meet door je meter aan beide laage voltage polen te doen.
Heeft er iemand hier bougiekabels gemaakt van een rauwe kabel? Ik denk dat je aleen maar de rooie kabels die Chyparse heeft kan kopen als je nieuwe kabels wil, en toch lijkt het me dat mensen hier over wat anders praten.
Hans
Hans Staartjes
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Van die bobine weet ik niet. Bij mijn 123 zat een gewone ducellier bobine. ik zal em eens meten.
Je kan gewone silicone kabels kopen bij de automaterialen zaak. Die zin er in verschillende lengtes. Daarvan is de weerstand hoger. soms wel 25kOhm. IMHO is de vonk dan zwakker dus ik heb originele.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
alweer een lpg vraagje
nou.. even de weestand gemeeten tussen de twee lage voltage polen. Heb de meter op 200 gezet (krijg anders geen indicatie).Het schijnt 3.5 ohm te meten. De oude bobine van Chyparse waarmee ik problemen had meet hetzelfde!
Hans
Hans Staartjes
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Op de site van 123 wordt verteld dat je bobine minimaal 2 Ohm moet hebben, dus dat zou niet de oorzaak moeten zijn. Wordt je bobine erg heet?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: alweer een lpg vraagje
hstaart schreef:een vriend van me hier zegt dat de 123 meer gevoelig is voor de weerstand van bobines dan puntjes. Hij zegt dat een bobine 6 ohm moet aangeven, want anders word ie te heet met 123. Ik hoor dat je dit meet door je meter aan beide laage voltage polen te doen.
Heeft er iemand hier bougiekabels gemaakt van een rauwe kabel? Ik denk dat je aleen maar de rooie kabels die Chyparse heeft kan kopen als je nieuwe kabels wil, en toch lijkt het me dat mensen hier over wat anders praten.
Hans
siliconen kabels zijn in mijn ogen juist veroorzaker van vele nare storingen. Hou het bij origineel, dat is bewezen goed.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
rijd ook al weer een tweetal jaren op 123 en de orginele bobine/ bougiekabels: Niks mis mee
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
alweer een lpg vraagje
nou… ik denk niet dat deze bobine abnormaal heet word. Het probleem, met de motor warm of koud is eigenlijk dat als ik in z’n achteruit rij, bij parkeren b.v., dus langzaam en met een beetje gas, hij gauw wil stotteren en aflslaan. Terwijl dit meestal niet gebeurd op benzine, maar ja, ik wil ook liefer altijd op lpg, logisch.
Als de motor koud is en in deze tijd van het jaar slipt de koppeling vrij veel. Zodra de motor warm is grijpt ie eigenlijk meteen. Ik heb ook wel geknoeid aan de centrifugal regelaar, maar die zit nu min of meer ok denk ik. Toevalig een nieuwe centrifugalregelaar gekocht by Citrotech denkend dat mischien de slijtage een factor is. Het schroefje hoef je maar een klein beetje te draaien en het heeft een duidelijk effect.
Hans
Hans Staartjes