Zoals de meesten van jullie wel weten zit er een leuke airco in mijn auto. Nou ja leuk, als het zou werken is het het leuk. Harm kwam op BX Sportief tot de conclusie dat hij waarschijnlijk bijgevuld moet worden. Zoniet dan is de compressor waarschijnlijk stoek. Maar goed door die airco heb ik 2 aanjagers. Alleen de laatste tijd deed maar 1 fan het, en dan ook nog alleen als ik hem op voluit zette. Als je 1 van de voordeuren dichtramde deed de andere het ook, en kon je hem ook weer traploos regelen. Tsjah het blijft natuurlijk een citroen dus ik dacht; prima zolang dat werkt niks aan doen Maar nu van de week werkt dat ook niet meer. Dus ik ben gisteren eens aan het rommelen geslagen en kwam er samen met mijn pa achter dat de koolborstels van de linkeraanjager waarschijnlijk zijn versleten. Het systeem werkt bij mij als volgt: de linker aanjager werkt traploos en als je hem op vol vermogen zet springt de 2e bij. Op dit moment werkt dus alleen de 2e nog en kan die maar op 1 stand…. stand orkaan. Maar goed binnenkort moet dus de aanjager eruit voor die koolborstels. Iemand hier ervaring mee?
En verder nog: wat zijn de symptonen van je airco als tie bijgevuld moet worden? De mijne kapte anderhalve maand geleden gewoon helemaal… tenminste de compressor hoor je niet meer. Volgens Harm kan dit komen doordat het drukventiel de compressor blokkeert vanwege te weinig Freon. Nu vertrouw ik Harm daarin wel voor 99% aangezien hij duizend keer meer verstand heb van auto airco’s dan ik, maar kunnen meer mensen dit bevestigen?
Dat was het voor nu wel.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Klopt, het is een soort van beveiliging.
ik geloof dat de compressor ook gekoeld wordt door het gas, zou je zonder gas dus gaan pompen dan draai je je pomp aan gort.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Verder nog geen idee wat voor Freon erin zit. Ik denk zelf R12, maar het zou net zo goed kunnen dat tie al een keer is omgebouwd. Hel1 weet het ook niet, dus hoe kan ik er achter komen wat voor freon er in zit/moet?
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
gewoon naar zo’n airco-boer gaan, en doen of je neus bloedt. is het 134 ofg wat het nummer ook is, dan is er geen probleem, en anders vertellen ze je heus wel dat je nog een R12 systeem hebt. want als je dan zegt dat je dat wilt anpassen, dan verdienen ze weer een hoop. overigens is het systeem andehalf jaar geleden gecontroleerd en bijgevuld..
en mocht het r12 zijn, dan is er in de fluistermodus wellicht wel iemand die een adresje weet. ik heb ze hier af en toe wel voorbij zien komen.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Nou het aanjager probleem is opgelost. Vandaag op de sloop een andere gescoort. Daar moest alleen wat zaagwerk aan gebeuren om hem passend te maken samen met de andere aanjager. Maar goed om een lang verhaal kort te houden; Hij doet et weer en is ook weer traploos te regelen. Dus ik heb weer het genot van windkracht 10 op mijn vooruit
Ik ben nog niet naar een airco boer geweest om te kijken of er freon bij moet en zo jah welke dat dan is. Wat ik wel gedaan heb is een nieuwe oliepijlstok bij de citroen dealer in Zwolle besteld. Dan is dat zweten daar ook eindelijk over.
PrutsyLJ is weer een tevreden BX bezitter
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
als hij 1,5 jaar geleden is bijgevuld met bon dan lijkt me dat er R134 in zit ... met bon dus he.
Wel erg snel weer leeg dan trouwens… lijkt me ook niet echt gezond
Citroën D Special 1970
Nou vandaag bij de Citroen dealer geweest om nieuwe oliepeilstok te halen. Aldaar gelijk gevraagt of ze mijn airco konden bijvullen maar helaas…. Het is een R12 systeem. Dus ik zal waarschijnlijk ondergronds moeten
Dus weet iemand nog een adresje waar ik R12 in mijn airco kan laten knikkeren?? Dan zou ik graag een PB’tje ontvangen
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
ik zou hem dus eerst even laten controleren want als hij na 1,5 jaar al niet meer werkt is er echt wel iets niet goed
Citroën D Special 1970
OscarTZDTurbo schreef:ik zou hem dus eerst even laten controleren want als hij na 1,5 jaar al niet meer werkt is er echt wel iets niet goed
Ja, klaat hem dan sowieso ff afpersen en nalopen. Kheb weinig zin in een navulbeurt als tie met dezelfde rotvaart weer leeg loopt
Edit: nogmaals… mocht 1 of meerderen van jullie nog een R12 adresje weten dan zou ik dat graag horen
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Nou ik ben vandaag met Raoul gezellig naar mijn stamsloop geweest. Voor Raoul hebben we 2 kapjes voor de speakers in de voordeuren meegenomen. We wouden ook nog een zonneklep voor de bestuurderskant. Maar daar was helaas geen goede van
Maar goed, er stond sinds vorige week een britse BX op mijn stamsloop. Een BX “Meteor”. Dat is een actiemodel vergelijkbaar met de nederlandse chic. Een supergaaf zwart interieur er in, 16v stuurtje, schuifdak en het nodige chroom. Dit chroom is zo bijzonder. De chromen bumperstrips zitten natuurlijk ook op de chic maaaaaar wat ook op deze BX Meteor zat is een chromen grilletje voor de korte kap Dit schijnt een vrij zeldzaam iets te zijn. Dus deze heeft PrutsyLJ samen met de bumperstrips en het 16v stuur maar meegenomen. Bij deze wat foto’tjes van de auto:
En het gestripte spul:
Duuus Morgen maar eens kijken hoe dat staat. Een chromen grilletje en bumperstrips @ mijn zwarte gti
(Oh ja en de koppeling begint te slippen )
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Een Meteor is vast de Engelse versie van de Image? Die zie je in frankrijk veel, die hebben ook zo’n chromen grille… dat interieur is dan wel weer heel erg gaaf!
Is je ook opgevallen dat zo’n britse bx geen bovenste dashboardkastje heeft?
Jep. Ik wou eerst het interieur ook meenemen maar op de (britse) bestuurdesstoel zat een verfvlek En ook nog een scheur in het zijpaneel van de linker achterdeur. Dus dat heb ik maar laten zitten Maar goed het chromen grilletje en de strips maken veel goed
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
nice
koppeling also my problem
mssl schreef:Was inderdaad een mooie sloop . Voor een sloop erg beschaafd personeel en ze zijn behulpzaam, echt relaxt!
Hopelijk binnenkort wat meer BX’en…...meer gave dingen plukken
Addie ?
Ijs schreef:Addie ?
Uhuh
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005