Al geruime tijd wil mijn 1600 tzi af en toe niet starten. Nu lukte het altijd wel na 2 a 3 keer. Maar nu ‘ligt’ hij sinds gister werkeloos in het dorp.
Samen met een bekende automonteur gister wezen kijken of we ‘m aan de praat konden krijgen, maar dat is niet gelukt.
Het is namelijk zo, dat de bobine geen stroom krijgt. Nu was het in het donker en door de wirwar van draden (met allemaal dezelfde kleur ) niet vast te stellen waar de fout nu zit. Maar is het mogelijk om dit vast te stellen door de computer uit te lezen? En kan dit enkel bij de dealer?
Verder alle opties uitgesloten. Door deze perikelen is de ontsteking (verdelerkap, bougies en kabels) inmiddels vernieuwd, de accu is goed (ook zo goed als nieuw) en de brandstofpomp doet het ook.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
stiekem toch de bobine? haal er een op de sloop. om ‘m uit te proberen hoef je niet eerst de oude eruit te halen, gewoon de stekkers ompluggen en dan kijken of ie dan wel wil starten.
vraag maar aan marx-7 hoe dit zit. we waren aan zijn progress aan het klooien en niet eens aan de bobine en van het ene op het andere moment geen vonk meer. bobine overleden.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Heb je ook aan het contactslot gedacht?
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Laatst ook meegemaakt dat de bobine geen stroom krijgt, weigerde er 1 van de relais van het motormanagment.
Was een groene, zitten er 2 dacht ik.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Bedankt voor jullie reacties. Ik weet het echt niet, maar de auto is inmiddels afgeleverd bij mijn Citroen-specialist. Hopelijk krijgen zij ‘m aan de praat. Het is in ieder geval zo, dat hij voor het ‘laatste’ ritje voor mijn gevoel niet echt lekker draaide (veel trillingen in het interieur). We horen morgen wat het is.
Overigens niet aan het contactslot gedacht, al is deze ook door de vorige eigenaar (vanaf 2002) vervangen door een splinternieuwe.
B_iks schreef:
Overigens niet aan het contactslot gedacht, al is deze ook door de vorige eigenaar (vanaf 2002) vervangen door een splinternieuwe.
Dan kun je dat gevoeglijk wel uitsluiten
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
start de bx niet, of slaat deze niet aan ???
dat zijn namelijk 2 verschillende dingen.
als deze niet start, auto op contact zetten en schroevendraaier op de relais van de startmotor de 2 polen verbinden en dan moet ie gaan draaien. zo niet, dan is de startmotor overleden, of heb je geen stroom op de startmotor.
slaat ie niet aan moet je verder kijken, brandstof, ontsteking of aanzuiging van lucht.
die 3 dingen moet je eerst controleren
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap