Ik ben me aan het orienteren op een XM
Nu wil ik van te voren zeggen, Ik weet dat het lange na niet zo goedkoop is als een BX. Ik weet dat XM duur is en daar wil me dan ook zo goed mogelijk op voorbereiden.
Ik heb een aantal vragen over aanschaf van een XM V6 Phase1;
Automaatbak schijnt redelijk problematisch te zijn, hoe weet ik of hij goed is en waar pijl je de versnellingsbak olie? (die rood moet zijn right?)
Startblokkering; Is dit irritante apparaat uit tezetten?
Het V6 blok zelfs schijnt redelijk betrouwbaar te zijn, wat zijn zwakke plekken van dit blok? (<1994)
Is DiRaVi iets wat snel kapot kan gaan? (lekken bv?)
Ik heb al in een aantal xm’ en gereden, weet dus wel ongeveer hoe het moet rijden maar nog nooit een V6 gereden.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Re: Vragen wb aanschaf XM
Ijs schreef:
Ik heb een aantal vragen over aanschaf van een XM V6 Phase1;
Automaatbak schijnt redelijk problematisch te zijn, hoe weet ik of hij goed is en waar pijl je de versnellingsbak olie? (die rood moet zijn right?)
Rijden en voelen hoe hij schakeld, zacht en zonder flinke schokken is een gezonde automaat, maar geen garantie dat ‘ie het heel lang vol houd. Als je van P naar D of R gaat, moet hij dit direct en zonder klappen doen.
Hij mag niet slippen als hij schakeld.
Ijs schreef:
Startblokkering; Is dit irritante apparaat uit tezetten?
Geen idee, de V6-en die ik heb gehad, hadden allemaal een alarm die de startblokkering omzeilde
Ijs schreef:
Het V6 blok zelfs schijnt redelijk betrouwbaar te zijn, wat zijn zwakke plekken van dit blok? (<1994)
Dit blok staat bovenaan mijn lijst van onverslijtbare blokken
Ijs schreef:
Is DiRaVi iets wat snel kapot kan gaan? (lekken bv?)
In principe kan diravi niet kapot, maar wel lekken…...Erg kostbaar om te vervangen, want repareren lukt niet echt.
Ijs schreef:
Ik heb al in een aantal xm’ en gereden, weet dus wel ongeveer hoe het moet rijden maar nog nooit een V6 gereden.
V6 rijdt gewoon erg lekker, in mijn ogen hoort een xm een v6 te hebben
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Re: Vragen wb aanschaf XM
Ijs schreef:
Is DiRaVi iets wat snel kapot kan gaan? (lekken bv?)
Nee, volgens mij niet. Wat niet wil zeggen dat ‘ie niet kapot kan, maar dat voel je snel genoeg.
Startblokkering; Is dit irritante apparaat uit tezetten?
Ja, motor laten draaien en stekker aan de achterkant eraf gooien (onthoud wel je code voor als…).
Bakolie moet idd rood zijn en mag niet verbrand stinken voor de rest van de baktips sluit ik me aan bij Willem
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Je kunt de startcode op 0 zetten , staat in het instructie boekje hoe het moet.
Motoren probleemloos , wel vaak last van lekke krukaskeerring bakzijde , uitlaatpakkinggen , kantelende zuigers komt ook voor.
Automaatbakken met km. stand boven de 150.000km zal ik niet aan beginnen of het moet aantoonbaar gereviseerd zijn.
Diravi kan lekken zoals alle hydroliek , zeer kostbaar om te v.v. , al heb ik niet vaak gehoord dat ze daadwerkelijk lek zijn.
Voor de rest heerlijke reismobielen
Nog even een toevoeging, XM is nog steeds van 1e eigenaar en heeft recentelijk grote onderhoudsbeurt gehad. Ik ga hoop ik dond of zaterdag een kijkje nemen; mocht et wat zijn neem ik hem mee!
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ijs, realiseer je wel dat als je automaat in de soep loopt dit eigenlijk het einde van de XM betekent. Een V6 met automaat is lekker om te cruisen, maar verbruikt ook aardig wat meer dan een V6 met handbak. De handbak is ook wat beter geschikt om zo af en toe of met enige regelmaat het gas diep in te trappen. De automaat nodigt hier minder toe uit en kan hier ook niet echt goed tegen.
Je vragen m.b.t. startblokkering en DIRAVI zijn al beantwoord.
Groet,
L
Re: Vragen wb aanschaf XM
Ijs schreef:
Automaatbak schijnt redelijk problematisch te zijn, hoe weet ik of hij goed is en waar pijl je de versnellingsbak olie? (die rood moet zijn right?)
Pijl ?
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
peil
pei·len (ov.ww.)
1 de hoogte of diepte bepalen van
2 door middel van een peiltoestel de plaats bepalen van
3 het alcoholgehalte vaststellen van
4 aftasten
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Fijne auto!
Ik heb een XM V6 automaat, en inderdaad het zijn wel gevoelige bakken maar bij goed onderhoud kunnen ze probleemloos 3 ton halen, gewoon goed voelen hoe hij schakeld en als je hem koopt meteen je bakolie (laten) verversen. Verder weet ik niet van welk bouwjaar hij is maar is het een Type I fase1 dan zijn er nog al wat problemen met de bedrading, is het een Type I fase2 (zijn vaak uitgerust met een tweespaaks stuurwiel) dan hebben ze aanmerkelijk minder bedradingsproblemen maar zwakke massapunten e.d. blijven toch wel een probleem. Ga er van uit dat je toch nogal wat geld kwijt zult zijn aan het oplossen van “kleine” problemen. Verder ligt het verbruik op benzine bij normaal gebruik op ongeveer 1 op 7a8 (ik heb er dan ook een lpi installatie in laten bouwen).
De startcode kan je inderdaad heel gemakkelijk uitschakelen of omprogrammeren naar je eigen code, diravi besturing is fantastisch maar kijk goed of het systeem niet lekt en voel goed hoe hij stuurt, verder levert dat weinig problemen op.
Maar even alles een beetje relativeren de mijne heeft inmiddels 244.000km achter haar kiezen en loopt nog geweldig en het is de fijnste auto die ik ooit gereden heb (en ik ben automonteur dus dat zijn er nog al wat)
Nou mocht je nog vragen hebben of willen weten wat allemaal gevoelig is en wat het rijden van zo’n prachtige voiture kost pb me maar even ik heb dat allemaal mooi inzichtelijk op een rijtje.
Succes met je beslissing, Groeten Gijs.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
Nog 1 tip mijnerzijds: neem iemand mee die de XM van haver tot gort kent. Die kan een auto perfect beoordelen.
La CX, elle est plus qu’une voiture.
Nog Citroën-loos. Op dit moment rijdend in mama’s Renault Mégane RN 1.4 16V (2000, Rouge Cérise). En tout cas, un véhicule français