Vanochtend wilde mijn auto niet starten. Omdat ik al de accu verdacht van allerlei kuren (af en toe ging mijn radio uit als ik remde of als ik de knipper aanzette) heb ik er maar een nieuwe ingezet vanochtend.
Daarna was het starten lopen maar nu heb ik dat de stationairloop van de auto volledig van slag is. Hij schiet van 1500 naar 2200/2300 en pas als hij erg warm is knapt het een beetje op.
Wie? Ik heb van mijn vorige blok alles nog behalve het onderblok: dus kop, alle sensoren, complete monopoint, etc.
Bougies en kabels zijn nagelnieuw. Vrijdag ben ik toch vrij dus suggesties zijn welkom.
Jos van der Voort
choke / stappenmotor
Zit er een choke op dan? Op een injectiemotor met ECU?
Waar zou die dan moeten zitten op de monopoint injectie?
De stappenmotor: Waar vind ik die bij een ZX 1.6i?
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
ZX-Enschede schreef:
De stappenmotor: Waar vind ik die bij een ZX 1.6i?
haynes hoofdstuk 4b - sectie 15 ‘idle control stepper motor’ (plaatje 15.15)
en een choke op een injectiemotor lijkt mij wat overbodig…
dit was het eerste wat er in me op kwam maar klopt ook wel dat een inj geen choke heef ops:
Hé dank je wel. Ik heb de haynes uitgeprint en die ligt op de camping.
Was even vergeten dat ik hem ook hier op de PC heb.
Ik heb zelf nog even gespit en kwam ook nog op het forum een verwijzing tegen dat ik eerst de motor een poosje stationair zou moeten laten draaien nadat de accu eruit is geweest om de ECU zich opnieuw in te laten stellen. Is dat onzin of is de fameuze stappenmotor echt de boosdoener?
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
het hangt er kennelijk ook vanaf wat voor 1.6 motor je hebt, een B4A (XU5M 2K), een B4A (XU5M 2K or 3K nieuwere serie) of een BDY.
als je de eerste hebt dan wordt de stationair geregeld door een ‘externe luchtklep’ aangestuurd door de ECU die de hoeveelheid luchtinlaat bepaald.
de laatste twee typen hebben een stappenmotor. vraag me trouwens af wat dan precies het verschil is met de ‘auxiliary air valve’, want de stappenmotor bepaalt toch ook de hoeveelheid lucht die ingelaten word?
Nou ik weet wel zeker dat het bij mij een BDY is Ik heb namelijk ooit een donorblok erin moeten hangen. Ik ga straks nog wel eens in de Haynes kijken.
Blijft nog even de vraag of de onregelmatige loop veroorzaakt wordt door de stappenmotor. Vóór de nieuwe accu liep-ie prima!
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
misschien weer te simpel gedacht, maar doet ie het weer als je je oude accu er weer inzet
Je moet inderdaad nadat je ecu eraf hebt gehad hem starten en geen gas geven tot dat de fans aangaan. als hij uitvalt; opnieuw starten en weer wachten. Onregelmatig stationair toerental kan idd aan stappenmotor liggen.
Als je deze problemen al eerder hebt gehad kan het ook de lambda zijn, maar die verdenk ik (nog) niet. Ga eerst maar eens een stuk rijden.
mkatgert schreef:misschien weer te simpel gedacht, maar doet ie het weer als je je oude accu er weer inzet
Nou met de oude accu deed-ie het al helemaal niet meer. Die was echt helemaal overleden!
Je moet inderdaad nadat je ecu eraf hebt gehad hem starten en geen gas geven tot dat de fans aangaan. als hij uitvalt; opnieuw starten en weer wachten. Onregelmatig stationair toerental kan idd aan stappenmotor liggen.
Als je deze problemen al eerder hebt gehad kan het ook de lambda zijn, maar die verdenk ik (nog) niet. Ga eerst maar eens een stuk rijden.
Ik neem aan dat ik dan toch weer eerst de accu eraf moet halen. Vandaag is er ongeveer een drie kwartier afgeweest. Hoelang moet dat om de ECU helemaal te resetten?
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:mkatgert schreef:misschien weer te simpel gedacht, maar doet ie het weer als je je oude accu er weer inzet
Nou met de oude accu deed-ie het al helemaal niet meer. Die was echt helemaal overleden!
Je moet inderdaad nadat je ecu eraf hebt gehad hem starten en geen gas geven tot dat de fans aangaan. als hij uitvalt; opnieuw starten en weer wachten. Onregelmatig stationair toerental kan idd aan stappenmotor liggen.
Als je deze problemen al eerder hebt gehad kan het ook de lambda zijn, maar die verdenk ik (nog) niet. Ga eerst maar eens een stuk rijden.Ik neem aan dat ik dan toch weer eerst de accu eraf moet halen. Vandaag is er ongeveer een drie kwartier afgeweest. Hoelang moet dat om de ECU helemaal te resetten?
Volgens mij is een minuutje of 10 voldoende…..
Accu eraf gedurende een kwartiertje.
Slangetje (20cm) tussen de aanvoer van luchtfilter en afvoer naar monopoint weer erop gedrukt. (lag los: kan iemand me vertellen wat dat slangetje doet en wat voor problemen dat kan veroorzaken?).
Accu erop. Gestart. Auto loopt lekkerder stationair maar nog niet geweldig. Na verloop van tijd zakt het toerental naar 1500 toeren. De fan slaat NIET aan. Ook niet na 10-15 min. Nou heb ik die eigenlijk nog nooit gehoord maar ik heb ook geen problemen met de temp van de KVS. Die fluctueert een klein beetje tussen twee streepjes naar gelang de belasting maar verder niet. Ook van de zomer niet.
Bij gasgeven lijkt het alsof de auto nu beter aan het gas “hangt” maar de stationair blijft fluctueren als is het nu minder erg als voor heen.
@ZX1.4: ik heb de bougiekabels nagelopen en die zitten volgens mij er strak op. Bovendien hangt de auto “goed” aan het gas.
Jos van der Voort