Hallo allemaal,
Een vraagje met betrekking tot mijn C15E. Ik heb er vorige week voor een prikje een gekocht en meteen naar van Gompel in Eindhoven gebracht om de distributieriem en de linker-aandrijfas te laten vervangen. Toen ik de auto gister ging ophalen werd me verteld dat de fuseekogel speling heeft en dat die ook binnenkort vervangen moet worden. Ik voel als ik hard optrek of over een drempel heen ga inderdaad een lichte schok bij het wiel linksvoor. Inderdaad een symptoom van een versleten fuseekogel? Ik ben niet zo’n grote sleutelaar maar wel van plan zo veel mogelijk onderhoud zelf te doen. Wat is precies de functie van zo’n fuseekogel? En waar zit ie precies en is ie makkelijk te verkrijgen en zelf te vervangen? En niet te lang mee wachten of kan ie nog wel ff?
Vast bedankt voor alle tips!
op de fuseekogel scharniert je wielophanging
kost bij de dealer ook weer een 80 à 90 euro
op arta hebben ze hem niet staan maar wel die van de 205 aan 39 euro, nadat ik die van mij heb vervangen heb ik vernomen dat dit dezelfde zou zijn (heb wel geen 100% zekerheid)
misschien dat iemand weet of die past??
je kan er nog even mee doorrijden, met de tijd ga je voelen dat je stuur zwaarder begint te draaien dan moet je hem steken
en volgens mij ook APK afkeur
let wel je hebt er eigenlijk meerdere, namelijk op de stuurstangen zitten er ook (maar minder kans dat het deze zijn, vooral omdat je een klop hoort)
draai je stuur volledig af zodat je mooi inkijk hebt achter het wiel (1 kant per keer) laat nu iemand het stuur telkens halve slag heen en weer draaien, de defecte fusee zie je dan op en neer wippen
klop geluiden allerhande bij drempels en zo meer zijn niet zo vreemd in een C15, je moet het wel gewoon worden
trouwens nog eens welkom hé
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Hartstikke bedankt voor alle tips! Ik ga binnenkort op zoek naar die onderdelen
En dan maar eens beginnen met sleutelen…
Nog even…
Ik vind online niet zo veel info over silence bloks en hoe deze te vervangen. Kan iemand me daar nog meer over vertellen?
En oh ja, kan ik nog ff doorrijden zo zonder dat mijn hele vooras onder de auto uit valt? Zou zonde zijn van zo’n leuk autootje
Greets
v
ja welke silent blocks bedoelt rataplan
eerst en vooral een silent blok is een dik rubber blok
als het gaat om de silent blocks van de torsiebar, die zitten gewoon in de nieuwe draagarm in, je kan namelijk geen losse fusee kopen, is ineens complete draagarm
links onder de steekas zie je de draagarm, de torsiebar zie je ook nog net door het rubber zitten, de fusee zie je niet, zit nog meer naar het wiel toe
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
OK,
Dan hebben we het dus over het onderdeel met het nummer 6825042 op de site van Arta Parts? Een draagarm linksvoor van een Peugeot 205?
ja begrijp het ook niet, maar heb mee op de computer gevolgd bij de dealer en alleen compleet te krijgen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
En je weet zeker dat die van de 205 dezelfde is? Weird dat dat de helft van het geld scheelt
vaas schreef:En je weet zeker dat die van de 205 dezelfde is? Weird dat dat de helft van het geld scheelt
Het is weird, maar vaak wel het geval. Toen ik nog een BX 16v had was het bij de Peus dealer voor de 405 Mi16 vaak stukken goedkoper dan bij de Citroen dealer.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
rataplan schreef:ik zag het net ook bij http://www.carparts-online.nl
Bij onderdelen c15 draagarm
Is inderdaad alleen compleet te krijgen.
Is gewoon weg een beetje gek
maar wel haast 3 euro goedkoper dan diegene die ik opgaf
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Hmmm…vandaag voor het eerst sinds ik em heb gekocht eens een flink stuk gaan rijden over de snelweg. Een herrie dat het ding maakt zo rond de 70 km/u, alsof er een wervelstorm in de auto woedt. Maakt me verder niet uit dat het ding zo rumoerig is, als het maar geen voorbode is van een ernstig mankement.
Verder merkte ik dat toen ik nog in de stad was en voor het verkeerslicht stond er bij vlagen behoorlijk veel rook uit mijn knalpijp kwam. Geen zwarte, eerder de kleur die je ziet als het koud is buiten en je geeft gas. Het was alleen niet koud en ik had ook geen choke aan staan. Weird…
Dan nog over de speling die ik voel. Ik voel het niet alleen als ik over een drempel heen ga, maar ook als ik op trek of als ik de koppeling laat opkomen (voornamelijk als ik hem in zijn twee zet). Kan ik ook op een bepaalde manier controleren of die koppeling wel goed vast zit? Of klinkt het als een bijkomstig euvel resulterend uit die versleten fuseekogel?
Damn, toch een hoop dingen om na te kijken. Ik zal er allemaal eens naar gaan kijken dan. Gelukkig heeft een vriend van me dezelfde auto en wat meer verstand van sleutelen dan ik, dus kunnen we binnenkort met ons tweeën gaan knutselen.
Nog iets, wat is het doorsnee brandstofverbruik van zo’n C15 eigenlijk? Ik heb hem helemaal volgetankt toen ik em kocht, ermee van Roermond naar Eindhoven gereden, een paar korte ritjes door Eindhoven gemaakt en nog een keer naar Roermond op en neer (in totaal ongeveer 200 km). De tank is nu nog voor 1/3 vol en ik heb het idee dat de auto toch behoorlijk verbruikt, of heb ik het mis?
ik verbruik vaak 1/10 ops: ligt wel aan m’n rijstijl
koud heb je toch wel vaak condens uit je uitlaat, geen probleem en de mensen achter je hebben er geen last van
bij 70 mag hij geen herrie maken, dan moet hij juist heel stil zijn
beschrijf die herrie eens beter
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
ik heb geen automatische klep (moet je nog zelf verzetten), maar heb inderdaad ook al 1/14 gehaald
ligt dus echt aan hoe je op het pedaal trapt ops:
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Howdie folks…ben ik weer
Wat betreft mijn rijstijl, ik ben niet echt een scheurmonster maar rij juist heel rustig. Op de snelweg rij ik 120 max en bij optrekken trap ik em ook niet echt op zijn staart. Vandaar dat ik het zo vreemd vind dat ie zo zuipt. Ik heb inderdaad een luchtmixer met een zomer- en winterstand; hij stond al op winterstand. Weet niet wat het precies uitmaakt als ik em op zomerstand zet, nog niet uitgeprobeerd. Hij staat nu sowieso stil omdat ik er niet in durf te rijden met die speling bij het wiel.
Over dat geluid, het doemt altijd pas op als ik boven de 60-70 km/u rij. Als ik harder ga rijden gaat de toonhoogte van het geluid ook omhoog. Uitleggen hoe het geluid precies klinkt is lastig. Ik zal proberen een geluidsopname van het geluid te maken (ben amateur soundtechnicus) en die ergens posten. Àls het de wiellagers zijn, wat moet ik daar dan aan doen?
Condens in de uitlaat, zou kunnen. Vind het alleen raar dat ik zo enorm sta te roken bij het verkeerslicht als het 14 graden buiten is en verder niemands uitlaat zo hard puft als die van mij. Dus ik dacht, motor die heel hard zuipt plus een uitlaat die net zo hard puft is misschien een aan elkaar gerelateerd probleem.
Ik heb de koelvloeistof trouwens gechekt. Het peil stond nog goed en er lekt naar mijn idee niks. Benzineleidingen zijn volgens mij ook in orde. Ik zal het luchtfilter ook nog even bekijken, vervangen kan denk ik sowieso geen kwaad. Even kijken hoe ik daarbij kom…
Edit: Ik heb ook nog afgelopen wiekent gekeken naar die schijnbaar versleten fuseekogel die de oorzaak zou zijn van de schok die ik bij de voorwielen voel als ik optrek. De buurman heeft het stuur op en neer bewogen en ik heb onder de auto bij de wielophanging gekeken of ik iets op en neer zag bewegen of iets zag dat gescheurd of defect leek. Ik heb in eerste instantie niets vreemds gezien Binnenkort nog maar eens een dubbelcheck op verrichten…
Edit 2: Ik heb een mp3’tje online gezet ( ) met een opname hoe ik van verkeerslicht naar verkeerslicht rij. Bij het schakelen kun je duidelijk het schokken van de auto horen (op 0.06 en 0.13). Ook hoor je duidelijk het geluid waar ik over sprak vanaf 0.15 erbij komen. Ik rij dan ongeveer 50 km/u. Het geluid verdwijnt weer als ik rem voor het volgende verkeerslicht. Sounds familiar to anyone?
heel moeilijk te horen wat het zou kunnen zijn, wel schakeld hij niet mooi lijkt me, bonkt te hard
hoeveel km heeft hij gelopen?
eigenlijk zou het geen kwaad kunnen om de bakolie te vervangen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017