Hallo,
De ontluchtingsslang van mijn BX 1.9D motor (type 162) zit nergens op aangesloten. Nu komen daar rookgassen uit (klein beetje).
Maar ik heb begrepen dat deze op de motor aangesloten moet zitten.
Kan iemand mij misschien hiermee verder helpen.
Oh ja… Er zit geen BX casco meer om de motor heen….
EDIT:
Nee, dat klopt niet wat ik zei.
Carry on.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
De onluchtingsslang op de olievulbuis die naar achteren loopt moet op de luchtinlaat worden aangesloten , achter het luchtfilter. dit is de carterontluchting. Deze zorgt ervoor dat overdruk en dampen die langs de zuigerveren terecht komen en in het carter terecht komen afgevoerd worden. Ze worden terug naar de inlaat geleid zodat ze verbrand zullen worden.
De rubberbuis op het kleppendeksel is ook carterontluchting. De ruimte
boven de nokkenas wordt op die manier ook ontlucht.
het ding rechtsonder wat je gemarkeerd hebt met “wat is dit” is het thermostaathuis. Er zitten diverse dikke en dunnere waterslangen op aangesloten.
Is dit een stationaire of scheepsdiesel afgeleid van een BX blok?
mpostma schreef:
Is dit een stationaire of scheepsdiesel afgeleid van een BX blok?
weet ik niet precies. Er staat op het type plaatje 162.
Hij wijkt wel ies af van de motoren die ik in de vraagbaak zie.
In ieder geval is hij omgebouwd voor scheeps toepassing.
Dus ik kan die ontluchtingsslang gewoon op mijn luchtinlaat zetten ??
Zuigt deze niet te hard aan? of maakt dit niet uit.
Of is het beter om het op de rubberbuis op het kleppendeksel bij te prikken
Er komt iets rookt uit de ontluchtingslang en er is een kleine overdruk.
Klopt dit?
madpatrick schreef:
Er komt iets rookt uit de ontluchtingslang en er is een kleine overdruk.
Klopt dit?
Zal warme oliedamp zijn denk ik? Zoiets heb ik als ik de peilstok er uit trek.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
madpatrick schreef:mpostma schreef:
Is dit een stationaire of scheepsdiesel afgeleid van een BX blok?
weet ik niet precies. Er staat op het type plaatje 162.
Hij wijkt wel ies af van de motoren die ik in de vraagbaak zie.
In ieder geval is hij omgebouwd voor scheeps toepassing.Dus ik kan die ontluchtingsslang gewoon op mijn lucht inlaat zetten ??
Zuigt deze niet te hard aan? of maakt dit niet uit.Er komt iets rookt uit de ontluchtingslang en er is een kleine overdruk.
Klopt dit?
Het inlaatspruitstuk is iets anders idd.
Hij zuigt niet al te hard aan de inlaat: als je een originele motor hebt, dan zit deze carteronluchtingsslang op het inlaatspruitstuk aangesloten. Dat moet dus goedkomen.
mpostma schreef:
Het inlaatspruitstuk is iets anders idd.
Hij zuigt niet al te hard aan de inlaat: als je een originele motor hebt, dan zit deze carteronluchtingsslang op het inlaatspruitstuk aangesloten. Dat moet dus goedkomen.
Die aansluiting heb ik niet gezien….Zover ik het kan zien is het hele inlaatgedeelte aangepast.
Kan/mag het op de rubberbuis op het kleppendeksel aangesloten worden
madpatrick schreef:mpostma schreef:
Het inlaatspruitstuk is iets anders idd.
Hij zuigt niet al te hard aan de inlaat: als je een originele motor hebt, dan zit deze carteronluchtingsslang op het inlaatspruitstuk aangesloten. Dat moet dus goedkomen.
Die aansluiting heb ik niet gezien….Zover ik het kan zien is het hele inlaatgedeelte aangepast.
Kan/mag het op de rubberbuis op het kleppendeksel aangesloten worden
Dat heeft geen zin. Het moet wel op de inlaat komen. OF laat em desnoods los hangen. Dat laatste is welliswaar niet de meest milieuvriendelijke en dan is goede ventilatie rondom de motor wel aan te bevelen. Beter is dus om het op het inlaatspruitstuk aan te passen.
mpostma schreef:OF laat em desnoods los hangen. Dat laatste is welliswaar niet de meest milieuvriendelijke en dan is goede ventilatie rondom de motor wel aan te bevelen.
Dat gaat met de bilgepomp zo naar buiten
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Misschien begrijp ik niet helemaal, maar als ik in de vraagbaak kijk zitten er 2 slangen op het verzamelvat (6).
Dit is bij mij ook het geval. Dit is de losse slang (7) en de dikke rubberslang (5).
Volgens het plaatje gaan ze allebei het kleppen deksel in, alleen op een aparte aansluiting. Dit komt toch onder het deksel in uit ruimte uit, of zie ik dit verkeerd.
En waarom zitten er trouwens 2 aansluitingen op het verzamelvat.
Dit is ook niet het juiste plaatje bij de motor. Jouw motor heeft een “moderner” kleppendeksel. Bij dit kleppendeksel zit maar 1 aansluiting voor de caterontluchting en geen olievuldop op het kleppendeksel.
Voor de laatste keer (ik ken die blokken best aardig al zeg ik het zelf). Er moet 1 slang vanaf die vulbuis naar de luchtinlaat.
Zie bijv. hier :
Dit plaatje kan helaas niet direct gelinkt worden (staat bij mijnalbum), maar duidelijk is te zien bij deze motor (thanx Harm) omdat er geen groot inlaatpsruitstuk over de motor zit, hoe de slangen lopen. 1 slang naar hetkleppendeksel. De carterontluchtingsslang van vulbuis naar het luchtfilter (let goed op achter het luchtfilterhuis) is ook te spotten.
OF deze
Met dank trouwens aan een BXNL lijstlid voor het al eerder beschikbaar stellen van dit plaatje.
Je ziet hierboven heel duidelijk het buisje vanaf olievulbuis naar boven lopen naar een olieafscheider die direct op het inlaatspruitstuk zit. Alleen verbergt het inlaatspruitstuk het grootste gedeelte van het kleppendeksel, waar je overigens wel slechts 1 carterventilatieslang naartoe ziet lopen.
Ik hoop dat het nu echt duidelijk is
Nu is het me duidelijk.
Ontzettend bedankt voor de nuttige info.
Ik ga eens kijken of ik een origineel filter op de sloop kan krijgen en deze kan inbouwen. Weet niet of dit mogelijk is, maar dan zie ik misschien wel als ik het in mijn handen heb.
Ik mis natuurlijk de rij-wind die een auto wel heeft.
mpostma schreef:Met dank trouwens aan een BXNL lijstlid voor het al eerder beschikbaar stellen van dit plaatje.
Graag gedaan
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm