Ik ben net een paar dagen in bezit van een BX met LPG, nu heb ik enkele vragen:
1. Hij rijd niet op benzine, stationair valt hij uit op benzine maar is met wat gas erop wel levend te houden.
2. Gas starten gaat altijd prima maar met mijn vorige diesel sprong hij direct aan, deze moet toch wel ff 3-4 keer rond voordat hij start. Normaal?
3. Topsnelheid op lpg is 145..is dit niet bedroevend laag?
Weet iemand nog een goed adresje hier in het noorden (voor een leuke prijs .. )
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
starten kan ietsje lange duren bij de benzinemotoren, volgens mij zijn het alleen de deauvilles die na een half keer rond gaan al aanslaan
niet stationair lopen op benzine is raar, misschien zit daar ook het topsnelheid probleem in. gas is gewoon een stuk makkelijker om “redelijk” netjes te laten lopen. en die top is echt te laag!
denk dat die 2 met elkaar te maken hebben!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Heb je een LPG systeem met zon klein knopje met LPG/GPL er op, en een groen en rood lampje? Dat hebben wij wel, en dat systeem start op benzine. Als hij op benzine al niet goed loopt, duurt het starten ook wat langer, pas als de auto aanslaat gaat hij op lpg lopen. Als je injector vies is duurt het wel 4x rondgaan voordat de auto start… (dit kan je compenseren door tijdens het starten vaak wat gas bij te geven)
(vorige week de injector van onze 19TZI vervangen , en nou start hij op LPG na 2x rondgaan.)
Als je je benzine systeem wilt controleren, zou ik beginnen bij je injectie pomp, pompt deze nog hard genoeg? En je kan je injector ook controleren op viezigheid ed door hem er uit te schroeven. (chek je o-ringen!) op de injector zitten 2 filtertjes die schoon kunnen. Ook even chekken of je leidingen niet aan het dichtslibben zijn. (bij onze tzi zat de retour dicht) En ik neem aan dat je zelf wel weet hoe lang de benzine al in je tank zit?
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Re: Bx’en en LPG
Ijs schreef:Ik ben net een paar dagen in bezit van een BX met LPG, nu heb ik enkele vragen:
1. Hij rijd niet op benzine, stationair valt hij uit op benzine maar is met wat gas erop wel levend te houden.
2. Gas starten gaat altijd prima maar met mijn vorige diesel sprong hij direct aan, deze moet toch wel ff 3-4 keer rond voordat hij start. Normaal?
3. Topsnelheid op lpg is 145..is dit niet bedroevend laag?
Weet iemand nog een goed adresje hier in het noorden (voor een leuke prijs .. )
1. Als ie niet rijdt op benzine, lijkt het mij dat ie ook niet fatsoenlijk stationair loopt op benzine
2. injectie motoren denken altijd even na wanneer je start voor ze gaan inspuiten. Bij LPG duurt het meestal nog wat langer. Meestal enkele seconden doorstarten voordat er leven in de brouwerij komt. Dit is echt onvergelijkbaar met diesel. Een benzine auto met carburateur wil wel vaak heel vlot aanslaan met koude motor. Bij gas kun je dat gewoon vergeten: dat heeft meer tijd (en vaak ook een voetje gas erbij) nodig.
3. Ja: dat is idd bedroevend laag. Mijn 14 injection liep indertijd ong. 170 op LPG. De rode LPG berline (basis met carb) liep nog steeds ong. 160 op LPG.
Op zich liepen BXen meestal best aardig op gas: weinig motorische problemen enzo. Helaas heeft de tand des tijds bij veel BXen op LPG gezorgd voor vervelende problemen als:
- niet meer willen lopen op benzine
- beperkt vermogen
- backfires
- niet kunnen starten koud op gas.
Deze problemen worden vaak veroorzaakt doordat het benzine systeem niet alleen oud wordt (zoals bij alle BXen) maar ook nog eens uitdroogt.
De LPG installatie (en dan met name de elektronica erop) is nogal eens van het principe “klooi maar raak voor een knaak” met allerlei kastjes en bijregeling om de lambdasonde goed te laten werken op gas. Bij carburateur BXen was de regeling met enkel een verdamper een stuk makkelijker en betrouwbaarder. Overignes kun je een gassysteem op een injectie BX vaak ook versimpelen die oermode.
En de diversiteit van brandstofsystemen EN gasleveranciers maakt dat bijna elke BX op gas wel een unieke case is. Voor mij een reden om niet bij voorbaat staan te juichen bij een BX op LPG. Meja, je kan het ook als een leuke uitdaging zien.
Kortom: have fun!!!
Oke even wat meer info
Wat is er aan de auto gebeurd:
nieuwe bougies, nieuw luchtfilter en nieuw brandstof filter , ook heb ik net weer 10 liter euro95 erin gegooit (zat niet veel meer in). LPG systeem is van AG, naast de verstelling van elektrische spiegel schakelaar voor LPG/Benzine en ledjes voor tankinhoud.
Stationair op benzine start hij prima, loopt netjes 1000 toeren maar na zo’n 8 seconde lijkt het alsof hij smoort en valt gelijdelijk in toeren en valt uiteindelijk uit.
Al rijdend is er niet veel uit te krijgen op benzine, dan valt hij direct terug in toeren. Soms door met gas te spelen lijkt het wel of hij met minder gas wel wel wil trekken (heeeeel klein beetje) en met veel gas niks. Overigens loopt hij op LPG goed, wel is topsnelheid laag (lees 145) en is bij niet bijster snel (maar ben 19 GTi gewend )
Misschien domme vraag maar zou de ECU ook helemaal ingeleerd kunnen zijn op LPG?
Wie weet..?
de ECU is niet ingeleerd op LPG
Citroën D Special 1970
Je ECU stopt volgens mij gedeeltelijk als je op lpg rijdt, dan neemt de LPG ecu het over… (ik neem aan dat jouw lpg systeem al een computer heeft?)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Ja is g2 als ik me niet vergis
Re: Bx’en en LPG
Ijs schreef:Ik ben net een paar dagen in bezit van een BX met LPG, nu heb ik enkele vragen:
1. Hij rijd niet op benzine, stationair valt hij uit op benzine maar is met wat gas erop wel levend te houden.
2. Gas starten gaat altijd prima maar met mijn vorige diesel sprong hij direct aan, deze moet toch wel ff 3-4 keer rond voordat hij start. Normaal?
3. Topsnelheid op lpg is 145..is dit niet bedroevend laag?
Weet iemand nog een goed adresje hier in het noorden (voor een leuke prijs .. )
Stel jezelf eerst eens de vraag waarom je in hemelsnaam tijd zou willen stoppen in het lopen op benzine. Voor de APK heb ik er ook nooit problemen mee gehad, het ding liep ook niet echt meer op benzine.
Ich bin ein Breaker
Voor de APK moet ie lopen op de brandstof die op kentekenbewijs staat. LPG dus. Mijn CX loopt stationair niet op benzine, maar dat boeit dus niet
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: Bx’en en LPG
karel schreef:Stel jezelf eerst eens de vraag waarom je in hemelsnaam tijd zou willen stoppen in het lopen op benzine. Voor de APK heb ik er ook nooit problemen mee gehad, het ding liep ook niet echt meer op benzine.
Omdat dit G2 systeem op benzine start, is het wel handig om dit in orde te hebben. Daarnaast heb je dan gelijk een lekkere actieradius.
Ik heb ook behoorlijk tijd gestoken in het benzinecircuit van mijn HY. Het is een heerlijk idee om na je gaspot nog een sloot benzine aan boord te hebben.
Ja, maar, het kan er zomaar op neerkomen dat je je hele benzinesysteem moet vervangen ivm vervuiling en uitdroging en uitharding van de hele boel. Ja, dan heb je na die tijd en dat vele werk wel een lekker gevoel, maar vergis je niet in de hoeveelheid werk! En och, als je er zin in hebt kan ik me goed voorstellen dat je je benzinecircuit in orde maakt, maar dat het nu ECHT nodig is? Hoe vaak gebruik je het in je HY, patrick?
Van de andere kant: je kunt wel je hele benzinesysteem demonteren terwijl je de wagen gewoon rijdend hebt. Ik zou denk ik er zelf voor kiezen om de gasinstallatie om te bouwen naar de veel eenvoudiger G0, op de oude manier, dus, dan is de noodzaak voor benzine in je wagen vervallen. Daarna kun je in alle rust een vers benzinesysteem monteren.
Maar zoals Karel terecht opmerkt: Wie gaat er in de vrede toch nog op benzine rijden als je betaald voor gas? Wel een dure reservemogelijkheid, als het eerst zoveel werk kost? Vooral omdat Erik genoeg gesleuteld had voor de komende drie jaar… Toch, Erik?
Groeten,
Jan
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik zit inmiddels niet meer in de LPG sector maar het wel het een en ander opgestoken daar.
Wat ik in ieder geval heb vernomen is dat voor de APK het benzinesysteem niet hoeft te werken maar wel aanwezig moet zijn. Als dit niet klopt, verbeter me dan.
Ijs, welk AG systeem heb je in je auto zitten? Het kan invloed hebben op je benzinesysteem ook al is me dat op dit moment onwaarschijnlijk. Een dergelijk trage auto is wel een indicatie dat er iets niet klopt, laat een viergasmeting doen. Kan zijn dat de plunjers van de stappenmotoren vervuild zijn alsmede een ontregelde verdamper.
Mijn LPG systeem in m’n DS start perfect op gas, ik draai de startmotor rond terwijl ik langzaam steeds verder het gas in trap. Dat het een seconde of vijf kan duren is dan best normaal.
Als ik me niet vergis is een G2 installatie geen benzinevolgsysteem, dus gaat de LPG ECU niet uit van een kenveld vergelijken met de waarden van de openingstijden van de benzineinjectoren, maar regelt zelf aan de hand van TPS/MAP, toerental en lambdawaarde.
Kan me ff niet herinneren, is dit nu een monopoint of multipoint?
Wat ik eerst zou laten doen is de benzineinjector(en) ultrasoon laten reinigen of vervangen en de ECU resetten.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Alcyone schreef:Kan me ff niet herinneren, is dit nu een monopoint of multipoint?
Wat ik eerst zou laten doen is de benzineinjector(en) ultrasoon laten reinigen of vervangen en de ECU resetten.
mono
vanaf de GTi zit er multi in
Chinco schreef:Vooral omdat Erik genoeg gesleuteld had voor de komende drie jaar… Toch, Erik?
hahha ja, daarom heb ik de ECU zonet maar even gereset. En hij doet het weer als een trein! Is dus opgelost
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Chinco schreef:(...)maar dat het nu ECHT nodig is? Hoe vaak gebruik je het in je HY, patrick?
In mijn HY had ik het regelmatig nodig doordat de HY erg dorstig was (met forse tegenwind 1 op 5). En in Frankrijk zijn de LPG-pompen nog iet zo veel aanwezig als hier. (maar het gaat de goede kant op!)
Verder heb ik de gewoonte in al mijn wagens om met grote regelmaat op benzine te rijden. Over het algemeen rijd ik op benzine naar de pomp. Zo blijft het benzinecircuit in orde.
En je praat over een dure reservemogelijkheid, maar als ik mijn gemiddelde kilometerprijs per jaar ga bekijken, dan heeft het er amper invloed op hoor. Ik lag mijzelf nog ziek!
Ontopic;
Een ombouw naar G1 vind ik een geweldige optie! Heb je lekker alle touwtjes in handen. Verder kan het ook zijn dat de afsluiters niet helemaal fris zijn. Ik heb eens gehad dat de wagen op 2 brandstoffen tegelijk liep. Wellicht is dit ook een optie om na te lopen.