Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ijs schreef:Ook al gedacht om een gleuf erin te dremelen/flexen en dan alsnog eruit te schroeven ..
Ijs, als je de bout afbreekt met een dopsleutel op de bout ga je em er niet uitdraaien met een schroevendraaier. Geloof me….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ijs schreef:Ook al gedacht om een gleuf erin te dremelen/flexen en dan alsnog eruit te schroeven ..
Ijs, als je de bout afbreekt met een dopsleutel op de bout ga je em er niet uitdraaien met een schroevendraaier. Geloof me….
Dat denk ik er ook van
Tip:
Neem een klein bankschroefje (tafelmodel) en klem dat zo vast als je kan op de stomp. En dan draaien maar, uiteraard met beleid.
Ik heb zo 2 kopbouten losgekregen met een stomp die véél kleiner was.
(zie mijn artikeltje in la Bombe van een paar jaar geleden, “je kop weer op orde”)
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Ijs schreef:Ook al gedacht om een gleuf erin te dremelen/flexen en dan alsnog eruit te schroeven ..
Ijs, als je de bout afbreekt met een dopsleutel op de bout ga je em er niet uitdraaien met een schroevendraaier. Geloof me….
De kopbouten van een DS breken niet omdat ze vastrotten in het gietijzer van het blok, maar omdat de stalen bouten vastrotten in de aluminium cilinderkop. Dat is ook de reden dat er heel vaak een stompje boven het blok uit blijft steken als je de kop er eenmaal af hebt. Heb je de kop er af, en geef je een goede klap met de hamer op de afgebroken bout, dan draai je in 90% van alle gevallen de afgebroken bout zo uit het blok! Soms zelfs met je vingers….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het is gelukt! [smilie=361.gif]
Ik heb m’n TIG-set op een iets verhoogt amperage ingesteld en de moeren vastgesmolten op de bouten. Tot mijn grote verbazing kon ik ze vervolgens alle drie na een licht draaitje van de ratel er fluitend met de hand uitdraaien
Hier ben ik verdomd blij mee!!! Ik had welliswaar al meerdere malen gelezen dat het eerder regel dan uitzondering is, dat een kopbout knapt, dus ik had me er al op voorbereid. Maar tof is anders.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Serge schreef:. Tot mijn grote verbazing kon ik ze vervolgens alle drie na een licht draaitje van de ratel er fluitend met de hand uitdraaien
Ook als tapeinden( uitlaatspruitstuk) in je kopafbreken kan je bijna altijd er wel een moertje op lassen en draai je ze er zo uit!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dat ging dan beter dan ik verwacht had Serge ! Mooi dat het gelukt is ! Ik heb zelf een afgeknapt tapeind uit moeten boren en de draad opnieuwe moeten tappen. Ook na kruipolie, warmstoken, slaan, gleufjes er in zagen en bidden.
Schijt aan originaliteit.
Ook een opgelaste moer geprobeert, of had je daar niet genoeg vlees meer voor?
Animal triste post coitum
Zou je niet in bepaalde situaties net zo makkelijk een soort handvat op de kopse kant kunnen lassen? zodat je ook geen sleutel meer nodig hebt? (moet je natuurlijk wel de ruimte voor hebben)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
EW schreef:Zou je niet in bepaalde situaties net zo makkelijk een soort handvat op de kopse kant kunnen lassen? zodat je ook geen sleutel meer nodig hebt? (moet je natuurlijk wel de ruimte voor hebben)
Dat zou kunnen maar het mooie van een moer is dat die er overheen past en je alleen het hart hoeft te ‘vullen’. Het zit dan meteen enorm vast op het stompje.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ah, ik zou nl angst hebben de moer te “verbranden” zodat je er nooit meer een sleutel op krijgt. (maar goed, ik ben theoreticus, geen prakticus (wat niet wil zeggen dat ik niet praktisch ben).
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Daar moet je idd voor oppassen! goed het amperage instellen dat je het geheel niet kapot smelt!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Serge schreef:Ook een opgelaste moer geprobeert, of had je daar niet genoeg vlees meer voor?
Ook ! Maar hij is er nu (allang) uit gelukkig.
Schijt aan originaliteit.
Vandaag de hele dag bezig geweest met de bouten van het uitlaatspuitstuk omdat de eerste afgebroken was in de kop grrrrrrrrrrr alle bouten gingen er godzijdank zonder probelemen uit, maar het uitboren van de afgebroken bout is nog niet zo eenvoudig, simpelweg omdat er niet ruimte is voor een boormachine ...tis bij mij de eerste bout ..heeft iemand hier ervaring mee ?? waar boren jullie zoiets mee uit ??
kop eraf halen, een goed center in de afgebroken bout slaan en uitboren op de kolomboor…..op de wagen eruit boren lukt niet, aluminium is zacht en de boor wil daar liever in boren dan in staal waardoor de boor weg wil lopen.
Je kunt er een grotere draad in tappen als de draad te beschadigt is, er past geloof ik gewoon M10 in je uitlaatspruitstuk.
Altijd je kop laten vlakken als je hem los hebt gehad!
Succes!
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....