2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Balen!!!!!!
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 14 november 2004 02:46 PM
  [ # 16 ]
Weefje schreef:

Hebben jullie de kop er nog afgehaald om de schade te bekijken?

Yep. Die is er door de garage afgehaald. Het zag er errug slecht uit… Kop naar de kl*ten, inclusief de motor. Het was “een vreter”, volgens de garage. Had ik’m een paar dagen gelden stil laten staan, was het nog op te lossen met een andere kop…

Dat is de vraag. Mechanisch geratel uit een diesel betekent bijna per definitie zware ellende. Dit komt omdat de verbrandingsruimte zo klein is dat losse onderdelen die vrij komen geen ruimte hebben en dus iets kapot MOETEN maken. Als je “mazzel” hebt blijft het bij de alu kopt die verwoest wordt, maar als een zuiger kapot gebeukt wordt of nog erger, een drijfstang en daarmee de krukas krom of de cilinderwanden bekrast dan kun je het blok ook gaan reviseren (als dat nog kan ivm de cilinderwanden). kortom: nooit doorrijden met mechanisch geratel.

Idd. kunnen de voorkamers loskomen (maar niet in zijn geheel: alleen in stukjes). Het schijnt te komen door thermische aantasting. Ik denk dat de kans nog het grootst is met pissende verstuivers waarbij de dieseldruppels maar in het wild rondspuiten en willekeuirg ontbranden. Dan krijgt een wervelkamer het zwaar. Te veel eisen bij koude motor is ook een favoriet.

Ook kunnen er kleppen breken (heb dat zelf een keer “mogen” ervaren bij een ongeblazen diesel). De klep had zich in het inlaatkanaal geboord. De kans is echter net zo groot dat de klep zich door een zuigerbodem boort.

Jammer. Ik denk dat het beste wat je kan doen is, mits de waarde van de auto het nog toelaat (en jij het wil investeren) is een andere motor erin leggen. Meja.. het ligt helemaal aan je eigen handigheid en netwerk hoeveel dat gaat kosten.  Een motor eruit halen en erin leggen is gewoon een hoop arbeid en bijkomende kosten voor losse flutdingen zijn vaak ook niet mis. Denk aan distributieriem maar gelijk ff doen, preventief keerringen vervangen.. noodzakelijke dingen als motorolie, koelvloeistof, aandrijfaskeerringen, etc, etc.

Succes ermee

Gr,
Marten

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 14 november 2004 10:05 PM
  [ # 17 ]

Ik weet natuurlijk niet wat je bedoeling is, en budget natuurlijk, maar er staan op marktplaats een aantal aardige ZX Diesels voor rond de 1000 euro. En eigenlijk mag ik dit niet zeggen op dit forum, maar: ik zou ook eens kijken naar een peugeot 205 turbo diesel.... Die rijden namelijk heel erg lekker en die motor is volgens mij in Nederland helaas niet in de ZX geleverd. Ze hebben alleen een heel kleine motorruimte die helemaal vol zit (dus lastig in te sleutelen).

Ik begreep een beetje dat de ZX al is verkocht (aan de sloop ofzo?), klopt dat? Heb je er nog wat voor gekregen?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 november 2004 11:49 PM
  [ # 18 ]
mpostma schreef:

Dat is de vraag. Mechanisch geratel uit een diesel betekent bijna per definitie zware ellende. Dit komt omdat de verbrandingsruimte zo klein is dat losse onderdelen die vrij komen geen ruimte hebben en dus iets kapot MOETEN maken. Als je “mazzel” hebt blijft het bij de alu kopt die verwoest wordt, maar als een zuiger kapot gebeukt wordt of nog erger, een drijfstang en daarmee de krukas krom of de cilinderwanden bekrast dan kun je het blok ook gaan reviseren (als dat nog kan ivm de cilinderwanden). kortom: nooit doorrijden met mechanisch geratel.

In de cylinderwand van de cylinder aan de distributiezijde zat een “ribbelrand” heb ik gevoeld. Volgens de monteur was dit inderdaad doordat er al een stukje was afgebroken van de wervelkamer. Later is dus een groter stuk eruit gevallen wat de zuiger en cylinderkop verder heeft beschadigd. De monteur vertelde dat de kans ook groot is dat de zuigerveren gebroken zijn.

De enige oplossing zou zijn een andere motor of het blok reviseren, dan word het opgeboord en gaan er overmaatse zuigers in, nieuwe kop, etc. Allebij de oplossingen waren eigelijk niet meer de moeite waard gezien de leeftijd en de verdere staat van de auto zij de garage.

De garage heeft de auto ingenomen en geen kosten in rekening gebracht voor de werkuren. Hij zij dat de auto gestript gaat worden en dan naar de sloop.

Idd. kunnen de voorkamers loskomen (maar niet in zijn geheel: alleen in stukjes). Het schijnt te komen door thermische aantasting. Ik denk dat de kans nog het grootst is met pissende verstuivers waarbij de dieseldruppels maar in het wild rondspuiten en willekeuirg ontbranden. Dan krijgt een wervelkamer het zwaar. Te veel eisen bij koude motor is ook een favoriet.

Dit vertelde de monteur ons ook, hard rijden (160), afremmen om te tanken en dan weer wegscheuren.

Ik vraag me af of een pissende verstuiver door die V-power kan zijn gekomen? Dat spul is volgens mij wel dunner dan gewone diesel omdat het deels synthetisch is.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 15 november 2004 12:39 AM
  [ # 19 ]
ZX1.4i schreef:

Ik vraag me af of een pissende verstuiver door die V-power kan zijn gekomen? Dat spul is volgens mij wel dunner dan gewone diesel omdat het deels synthetisch is.

Dat denk ik niet.. Een pissende verstuiver pist met v-power net zo hard.

Balen hoor!! Succes met het vinden van een andere bolide. Aan deze motor was zo te horen weinig meer te herstellen. Jammer.

gr.
Marten

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 november 2004 03:49 AM
  [ # 20 ]

Ah, een pissende verstuiver word dus veroorzaakt door een defect aan de verstuiver zelf.

We zijn vandaag wezen kijken voor een BX TGD Break uit 1993 met 300.000km.

Zie topic: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?p=30909#30909

Graag jou deskundige advies en die van de andere BX kenners hier op het forum, zoals Bram Wink

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook