Omdat ik deze week een probleem heb gekregen met mijn stationair regeling na het vervangen van de accu (ik hoop dat met de ECU reset en inregel truc morgen te verhelpen), wil ik langzamerhand maar eens gaan werken aan het reviseren van dat deel van het brandstofcircuit.
Ik heb van mijn vorige blok nog een complete monopoint injectie liggen. Ik zou dat wel willen reviseren, of als dat meer in de lijn ligt, reinigen, poetsen, schuren of wat er misschien nog meer nodig is om dat onderdeel weer zo goed als nieuw te maken. Ik ben ik in voor alle suggesties!
<edit> Omdat ik de klus vandaag wil afmaken heb ik de titel van het draadje veranderd.</edit>
Jos van der Voort
1. Koop goede carburateur/brandstofsysteem reiniger hiervoor in spuitbusvorm (wynns heeft een mooi product).
2. Schroef op de keukentafel je hele monopointhuis uit elkaar (met beleid natuurlijk)
3. Reinig alle hoekjes/gaatjes/delen grondig.
4. Zet alles weer in elkaar, monteer het met goeie nieuwe pakkingen en reset je ecu door accu te ontkoppelen.
Emiel (succes)
Heb je dat zelf zo ook al eens gedaan? En wat ben je ongeveer kwijt voor die pakkingen? Zijn die bij de dealer te krijgen of kun je die ook bij de materialenhandel krijgen?
Verder heb ik hier nog een half blik ontvetter staan. Is dat ook goed spul om te gebruiken voor het reinigen van de onderdelen?
Jos van der Voort
De enige pakking die erin zit is die tussen het monopointhuis en inlaatspruitstuk, kost een paar euro bij de dealer. Schoonmaken van dit onderdeel kun je gewoon met remmenreiniger doen, er hoeft niets geschuurd te worden, het pasvlak gewoon met wasbenzine schoonmaken van de pakkingresten.
Let bij de/montage op van de slangen, niet alle slangen zijn vacuum of benzine slangen, er zitten ook koelslangen op. Wat M8 en M10 bouten om de slangen snel af te stoppen is wel zo handig, of het koelsysteem gedeeltelijk af tappen. Let op dat je niet vergeet koelvloeistof bij te vullen en goed te ontluchten.
Voordat je zover gaat, controleer en spuit alle stekkers eens in met contactspray, vooral de bougiekabels en de stekker op het bobineblok. Kans is aanwezig dat er net een kabeltje niet helemaal lekker meer zit, heb het al eens meegemaakt met de 405 1.6i van een maat van mij.
De bougiekabel aansluitingen dat ken ik. Ik heb een tijd geleden nieuwe gemonteerd. De fout die ik maakte was om aan het kapje de kabel op de boegie te drukken. Hierdoor komt er opwaarste spanning te staan op de bougiekabel zelf. Bij de eerste de beste kuil komt je kabel (gedeeltelijk) los en hoppa.. je loopt op drie poten.
Daar ga ik straks dus ook maar weer eens een keer naar kijken.
@ZX1.4i: valt er verder aan het momopoint niks te reviseren? In lek geval zit daar de fameuze stappenmotor toch?
Jos van der Voort
Omdat het blok nog steeds niet lekker loopt heb ik de reserve monopoint maar even uit de schuur gehaald.
Daar heb ik afgeschroefd het ding wat aan de achterkant zit: is dit de stappenmotor?
En het ronde platte (zwarte) ding wat aan de linkerkant zit: is dit de gasklep positiesensor?
Beiden bekeken vanaf de voorzijde van het blok, dus vóór de auto staand.
Deze wil ik morgen gaan vervangen aan de monopoint van mijn auto. Blijft de vraag of deze reserves schoongemaakt en/of gereviseerd kunnen worden.
Wie kan me een how-to geven?
Jos van der Voort
Beide vragen :Ja
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Kunnen die dan uit elkaar en schoongemaakt?
Heeft iemand een how-to?
Jos van der Voort
Kickerdekick: omdat ik vanochtend deze klus wil doen.
De stappenmotor ziet er naar uit dat er weinig aan gereviseerd / schoongemaakt kan worden. Suggesties zijn toch welkom.
De gaskleppositiesensor kan volgens mij uit elkaar. Die wil ik eventueel zodadelijk uit elkaar halen en schoonmaken. Ik heb remmenreiniger, WD 40, en contactspray. Iemand heeft dit eerder gedaan maar ik kan het niet meer hier terugvinden.
Wie???
Jos van der Voort
Ik heb de gasklappositiesensor aan de buitenkant schoongemaakt en op het monopoint huis gemonteerd.
De auto loopt nu beter. Al zwerft het toerental in stationair nog alle kanten op. Wel minder als eerst.
Nu nog de stappenmotor. Helaas kon ik daar niet bij met een gewone schroevendraaier. Morgen gaan we het proberen met een haakse die ik net heb moeten kopen.
Iemand nog suggesties?
Jos van der Voort
Nou de stappenmotor zit er in. Wat een verschil. Het blok loopt nu weer mooi stationair.
Degene die mij geholpen heeft met de stappenmotor vond overigens dat de auto wel naar benzine stonk. Nou is mij dat ook opgevallen maar ik dacht toen dat dat aan de stappenmotor lag. Hij suggereerde dat het verbruik ook wel hoog zou zijn.
Nou kan ik dat lastig meten want ik heb geen KM teller kabel.
Ik zal van de week eens een vaste rit maken en dan het verbruik uitrekenen.
Heeft iemand misschien suggesties waar dit aan zou kunnen liggen?
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
ff een foto van de stappen motor?
mijn vriend zijn zx doet het zelfde en ik heb geen idee hoe de stappenmotor er uit ziet
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Nou kijk eens op deze link: http://www.xantiaclub.net/onderhoud/article.php?id=4
De stappenmotor zit bij mijn 1.6 achter op het monopoint huis. Je moet van achteraf de schroeven losmaken. Ik heb hiervoor een haakse schroevendraaier gekocht. Vervolgens heb ik met een hele korte schroevendraaier met een bithouder met het goede bitje de schroeven eruit gedraaid.
Het is nogal een k.tklusje. De nieuwe stappenmotor had ik nog liggen van mijn oude motorblok. Die heb ik met remmenreiniger schoongemaakt. Na montage de connectors even ingespoten met contactspray.
Wij hebben ook nog wat slangen aan de kant gelegd om het ons wat makkelijker te maken. Let op dat er ook KVS slangen aan het monopioint huis zitten. Die kun je beter laten zitten.
Denk er aan om vóór demontage de connector los te maken van de stappenmotor en opzij te leggen.
Jos van der Voort