Ik heb een andere pomp gehaald ‘voor een BX Diesel’ en ga hem morgen vervangen.
Zijn er eigenlijk verschillen tussen de pompen?
Heeft er iemand nog tips voor morgen?
Me vader zei al dat ik de pomp handmatig moest vullen, maar wat verder..
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Van wat ik gezien heb zit er wel verschil in de pompen (of ik moet wat te kort gekeken op de sloop. Dat verschil zat volgens mij in de plaats waar de HD-leiding in moet.
Ik ben toevallig vandaag aan het sleutelen geweest aan de pomp, morgen gaat ie er weer in…
Ik redeneer wel even vanuit een BX14, dus ik ben gewend aan een redelijke ruimte
Ik heb op de sloop eerst de dynamo eraf gehaald; dan zit die niet zo in de weg (ik had geen krik bij me, dus alles moest zo’n beetje van boven af)
waar moet je aan denken:
-als je HD-leiding onder je poelie naar buiten steekt zul je eerst de leiding uit je drukregelaar moeten halen; je pomp moet namelijk naar de zelfde kant eruit.
Benodigdheden:
-2 rubbertjes voor je HD-leiding (voor de 6,35 mm leiding
-2 slangklemmen voor je aanvoerslang
stap voor stap:
-auto op steunen; werkt makkelijk. (je moet de bende nog ontluchten, dus meteen eerst ff de wielen eraf)
-hoogtehandle op zijn laagst.
-ventiel op je drukregelaar 1 a 1,5 slagen open draaien.
-slangklem van je aanvoerslang op de pomp losmaken. (het kan makkelijk werken als je eerst de bevestiging van je HD-leiding losmaakt, daar zit ook de retour van je drukregelaar bij op, dan heb je wat meer werkruimte)
-slang eraf wurmen (vergeet je emmertje eronder niet!) bij mij kwam er een liter of 2 LHM uitzeilen…
-HD-leiding aan beide kanten losdraaien
-HD-leiding uit de drukregelaar trekken en vervolgens uit de pomp schuiven (moet je wel eerst de klem onder de pomp losgemaakt hebben)
- Moer van de bevestiging onder de pomp losdraaien
- Bout uit de ophangbeugel (tussen de poelie van je dynamo en je pomp er uit wurmen (hier heb ik een half uurtje aangespendeerd, de ratel paste er niet tussen)
-Pomp richting motor duwen, riempje er af en vervolgens de bout eronder richting je wielkast schuiven.
montage is gewoon omgekeerd. (vergeet niet nieuwe rubbertjes in de aansluitingen van je HD-leiding te gebruiken) Raadpleeg haynes even over hoe en wat de rubbertjes moeten zitten.
Alleen moet je inderdaad de aanvoer bij je reservoir losmaken, volgooien met lhm en dan het liefst even de pomp laten draaien (met de hand/sleutel op de poelie/op de startmotor) en dan nog eens volgooien.
Dan moet je er zo’n beetje zijn.
zie ook: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=175736
Gorgelt u ook al met LHM?
Er zit verschil tussen een auto met stuurbekrachtiging en zonder, wat weet ik niet precies. Ik ga de mijne volgende week waarschijnlijk ook vervangen.
Bij een diesel is het veel makkelijker dan bij een benzine, want zijn zit gewoon naast het blok bovenin ‘geplakt’.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
nieuwe ervaring nav montage (iig in de bx14)
Je kunt beter de bout aan de voorkant van de pomp eraf halen (aan de kant van de invoer), de bout die boven de poelie zit is de bevesting van het afstel bracket, die andere is de afstel kant; dat monteert wel zo handig en je zit niet te klooien achter de riemen en de poelies…
Ik heb de dynamo er af gehaald om daar allemaal achter te komen, maar eigenlijk was dat niet nodig geweest….
Gorgelt u ook al met LHM?
Ik heb de mijne ook net verwisseld, had natuurlijk eerst een verkeerde (kortere).
Even naar Tesselaar in Noord Scharwoude gereden, die hadden er genoeg liggen, maar 1tje voor een BX Diesel (die is langer) en ze hadden er een paar liggen voor een bx 1.6 en bx sport (stond op label).
maar nu gemonteerd en het stuurbekrachtiging probleem is opgelost..
Maar het verschil in de pompen zit in:
De lengte
grote van het vliegwiel (dacht ik)
toe en afvoer punt kunnen op een andere plaats zitten
en de bevestiging voor het spannen van de riem kan op een andere plaats zitten.
dus let goed op deze punten
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
De hydr.pomp van een een bx diesel is hetzelfde als die van een cx,zit alleen een andere poelie op.
Of je die kunt overzetten?.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Re: Hydroliekpomp vervangen
Superdave schreef:Ik heb een andere pomp gehaald ‘voor een BX Diesel’ en ga hem morgen vervangen.
Zijn er eigenlijk verschillen tussen de pompen
==========================================
De opbrengst van een HD-pomp voor stuurbekrachtiging is groter.
Verder zit er verschil in de plaatsing van de pomp.
Bij een TZD Turbo zit ie rechtsonder van het motorblok. (als je onder de motorkap kijkt.11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
The_Ghost schreef:-slang eraf wurmen (vergeet je emmertje eronder niet!) bij mij kwam er een liter of 2 LHM uitzeilen…
als je de aanvoerslang eerst bij het reservoir losmaakt en dan pas bij de pomp, verlies je alleen de LHM die in de slang zit. wet van de communicerende vaten!! op jouw manier loopt je reservoir gewoon leeg omdat de pomp lager zit.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Re: Hydroliekpomp vervangen
Superdave schreef:Me vader zei al dat ik de pomp handmatig moest vullen, maar wat verder..
Ff kleine opmerking; Ik neem aan dat de HD pomp van de BX uitgaat van het verdringerprincipe en niet van het impulsprincipe. Een verdringerpomp is zelfaanzuigend en zou dus in principe niet van te voren vol geknikkerd hoeven te worden met LHM.
Dit zou wel gelden als het om een impulspomp gaat die niet zelfaanzuigend is. Maar ik kan me niet voorstellen dat de HD pomp een inpulspomp is. Dit omdat een impulspomp lage druk + hoge opbrengst heeft en een verdringerpomp hoge druk en lage opbrengst.
Correct me if i’m wrong
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Re: Hydroliekpomp vervangen
PrutsyLJ schreef:Superdave schreef:Me vader zei al dat ik de pomp handmatig moest vullen, maar wat verder..
Ff kleine opmerking; Ik neem aan dat de HD pomp van de BX uitgaat van het verdringerprincipe en niet van het impulsprincipe. Een verdringerpomp is zelfaanzuigend en zou dus in principe niet van te voren vol geknikkerd hoeven te worden met LHM.
Dit zou wel gelden als het om een impulspomp gaat die niet zelfaanzuigend is. Maar ik kan me niet voorstellen dat de HD pomp een inpulspomp is. Dit omdat een impulspomp lage druk + hoge opbrengst heeft en een verdringerpomp hoge druk en lage opbrengst.Correct me if i’m wrong
Gaarne, de HD-pomp van de BX (en ook van andere soortgelijke hydropneumaten) is absoluut zeker niet zelf-aanzuigend, dwz niet in het tijdsbestek wat we normaal gesproken in acht nemen.
In het inwendige zitten 6 plunjers die moeten baden in de LHM en één voor één worden ingedrukt. Hoe je dat noemt - geen idee.
Feit is dat er een voorraad LHM in het pomphuis moet zijn omdat er anders niets gebeurd als de plunjertjes worden ingedrukt.
Vergis je btw niet in de opbrengst van de pomp; die is enorm en daar kom je heel snel achter als de kleine octopus lekt…
In een paar minuten tijd wordt je hele LHM-vat op straat gedumpt.
Ich bin ein Breaker
Re: Hydroliekpomp vervangen
karel schreef:Gaarne, de HD-pomp van de BX (en ook van andere soortgelijke hydropneumaten) is absoluut zeker niet zelf-aanzuigend, dwz niet in het tijdsbestek wat we normaal gesproken in acht nemen.
In het inwendige zitten 6 plunjers die moeten baden in de LHM en één voor één worden ingedrukt. Hoe je dat noemt - geen idee.
Feit is dat er een voorraad LHM in het pomphuis moet zijn omdat er anders niets gebeurd als de plunjertjes worden ingedrukt.Vergis je btw niet in de opbrengst van de pomp; die is enorm en daar kom je heel snel achter als de kleine octopus lekt…
In een paar minuten tijd wordt je hele LHM-vat op straat gedumpt.
Dan kun je dus stellen dat de HD pomp eigenlijk bestaat uit 6 kleine pompjes… Heeft iemand een exploded view van de HD pomp? Ben nu wel benieuwd eigenlijk
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Re: Hydroliekpomp vervangen
PrutsyLJ schreef:
Dan kun je dus stellen dat de HD pomp eigenlijk bestaat uit 6 kleine pompjes… Heeft iemand een exploded view van de HD pomp? Ben nu wel benieuwd eigenlijk
Er heeft niet al te geleden een reeks foto’s van de pomp op dit forum gestaan, van iemand die z’n pomp gereviseerd had.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin, zou je dat terug kunnen vinden? ik niet namelijk….
Ik heb nu nog een pomp over, en een complete revisie daarvan klinkt best boeiend.. Als dat kan voor een paar tientjes heb ik een mooie reserve…
DOH! anders kijk ik even in het hydrauliek forum… dat was ik vergeten.. ops:
Helaas kan ik het daar ook niet echt vinden
Gorgelt u ook al met LHM?