hallo iedereen,
citroen 2PK:
wie kan er mij vertellen of er verschil is tussen oude velgen en nieuwe velgen; hoe kan je dit merken; of waar moet je op letten.
bijv: uitzicht, andere maten, vormverschillen, kleur enz…
alle reacties zijn welkom
Desmond
keep driving !
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Bedoel je van de 2cv6? Er is een verschil in Franse- en Portugese productie, dit kun je meen ik zien aan de tekst die in de velg staat. ‘Made in France’ en ‘Made in Portugal’ of iets van die strekking. Verder geen verschillen in kleur of vorm naar mijn weten, maar als je een eend restaureert en je - net als ik - helemaal wakker kan liggen van de originaliteit van de velgen, is het natuurlijk wel het uitzoeken waard of je auto Franse al dan niet Portugese velgen moet hebben!
En als je oudere productie bedoelt: Mijn eend uit 1962 heeft bijvoorbeeld ‘dichte’ velgen, dus zonder gaatje in het midden. Wel heeft deze auto de ‘gewone’ 125 x 15 banden gemonteerd.
Nóg ouder en je komt bij de velgen met de vier sleufjes met michelin Pilote 125 x 400 banden.
Dit is natuurlijk even de kort-door-de-bocht-versie en ik sla vast een heleboel fascinerende detailwijzigingen over. Misschien kun je zeggen wat je specifiek zoekt, dan kan er een wat specifieker antwoord gegeven worden?
zo zie ik het ook, in de jaren zestig was er nog verschil.
Maar vanaf 1970 ofzo zijn ze allemaal hetzelfde. Zullen ongetwijfeld uit verschillende fabriken gerold zijn.
Enig wat volgens mij ooit anders geleverd is zijn de velgen van de mehari azur. Zelfde velgen maar dan met gaten erin. Misschien was dat een goedkoop alternatief voor licht metaal
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
bedankt voor de reactie.
‘k heb namelijk zo’n velg zonder gaatje in het midden.
Ook wist ik niet of dit origineel was.
voor mijn 2cv perrier zoek ik trouwens nog (recente) stickers van perrier.
er zijn zo van die stickers met pin-up’s van de jaren 60 die perrier enkele jaren geleden uitgebracht heeft.
wie ze heeft laat maar weten ( als je ze niet kan missen mag ik er dan een copy van maken ?) ops:
bedankt
Desmo
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Velg zonder gaatje, reken op begin jaren ‘60 en dan voor de simpelste AZ. Er zijn altijd wel wieldoppen geweest op één of andere luxe-uitvoering. Ik weet de exacte datum niet, maar het zal ergens eind jaren ‘60 zijn dat velgen standaard werden voorzien van een centraal gat met zo’n plastic dopje. Iemand een idee van de exacte datum? Heerlijk dit soort rare details!
Ik denk dat bij de introductie van de AZ-AM in maart 1963 de velgen zijn voorzien van gaatjes. De (franse) AZAM had namelijk chromen wieldoppen. Vanaf juni 1964 werden tubeless banden gemonterd. Daarvoor moesten de velgen aangepast worden om het ventiel in de velg te kunnen monteren en een extra richel om de band op z’n plaats te houden. (info: 2cv évolution technique, relations publiques Citroën)
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
deze Delta Mics passen ook maar zijn nauwelijks nog te vinden:
vroege GS velgen lijken identiek aan azur velgen, kan iemand uitsluitsel geven of deze passen op a-types?
NB: mcda verkoopt plastic wieldoppen die een originele velg de look geven van een azur…
Mehari ‘78
2cv6 Charleston ‘86
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Of GS velgen passen weet ik niet, wel weet ik dat Ami Super velgen passen. Die zijn volgens mij net weer iets anders dan GS velgen. 1 gaatje minder geloof ik. Hier een plaatje van mijn velgen toen ze vers van de straler/poedercoater kwamen…
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Strak zeg. :6
My other car is a broomstick.
Volgens mij zijn GS velgen anders dan eenden- of supervelgen. De wieldoppen zitten bijvoorbeeld met lippen geklemd in de velg en mogelijk zijn de velgen breder om de standaard 145-15 banden te kunnen “herbergen”. De gatafstand is volgens mij wel identiek, dus je kan ze monteren. Hou er wel rekening mee dat doordat de velg/band breder is, je de stuuruitslag moet beperken om te vookómen dat de band aanloopt tegen de draagarm.
Frank
PS wie weet of de velgen van de Sahara breder waren dan van de standaard AZ? De bandenmaat was 155-400 of 155-15.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Mach2 schreef:Of GS velgen passen weet ik niet, wel weet ik dat Ami Super velgen passen. Die zijn volgens mij net weer iets anders dan GS velgen. 1 gaatje minder geloof ik. Hier een plaatje van mijn velgen toen ze vers van de straler/poedercoater kwamen…
knap, hoeveel heb je ervoor betaald?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
je bedoelt het stralen en poedercoaten? dat was 35 euro per velg dacht ik. ik weet het niet meer precies. via de Amivereniging laten doen. Het resultaat is echt heel erg mooi. Super strak en speciaal horizontaal gespoten om de naad goed vol te laten lopen met verf en daarna “afgebakken”. Mijn super is nog lang niet klaar, dus ik kan voorlopig nog niet zien hoe ze staan
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Super-velgen zijn dezelfde maat als eende velgen alleen dan met gaten erin. GS velgen zijn anders: breder en het hart staat verder naar buiten.
Je kunt vrij brede banden op je standaard 2cv velgjes leggen ik dacht, uit mijn hoofd, zonder problemen tot 155.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Evan schreef:Je kunt vrij brede banden op je standaard 2cv velgjes leggen ik dacht, uit mijn hoofd, zonder problemen tot 155.
idd, met als enig minpuntje (vind ik dan), dat de banden bij 155 erg bol gaan staan.
achter past het dan allemaal net (hoewel dan wel het spatbord onderaan de rand onbeschadigd moet zijn). voor heb je niet zoveel problemen (mss dat de band bij vol insturen de draagarm raakt, is bij 195 iig wel zo)
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
GS velgen passen op de naaf van een 2cv. MAar zijn een andere maat, dus ik vermoed dat ze in een bocht flink gaan aanlopen.
Een GS velg heeft ook een open hart. Ik heb er hier 1 liggen en gebruik hem om de moer van de aandrijfas los te maken.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Franq schreef:
PS wie weet of de velgen van de Sahara breder waren dan van de standaard AZ? De bandenmaat was 155-400 of 155-15.
Ja dit zijn inderdaad andere velgen, identiek aan die van de Peugeot 203/403 maar dan zonder wieldopmoer. En inderdaad geschikt voor 155 of 165.