Piepen en kraken!! Veersysteem?
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 04 december 2006 02:56 AM

Als ik mijn 1992 XM 3.0 V6 start, en de auto komt omhoog, dan hoor ik als de achterkant omhoog komt, van achter een beetje een krakend en piepend geluid komen. Wat kan dit zijn? Is dat iets met de veerbollen?

En nog iets: Hoevaak mag je het veersysteem horen “tikken”, gewoon, als de auto stilstaat? Ik heb het idee dat ik mijn auto te vaak hoor tikken.

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 04 december 2006 09:44 AM
  [ # 1 ]

draagarmlagers zijn versleten….... Daarom piept ‘ie

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 04 december 2006 09:48 AM
  [ # 2 ]

Moet ik deze direct vervangen? Wat kost dat?

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 04 december 2006 12:58 PM
  [ # 3 ]

Er schijnt in het zuiden van het land een bedrijf te zitten die het voor onder de €200 doet. Zoek hier maar ff op ‘adals’ (achterdraagarmlagers), dan kom je het vanzelf tegen.

Als het systeem een grotere interval heeft dan 30sec, dan is het helemaal tof. Tikt het korter dan om de 10sec, dan is het tijd voor een nieuwe voorraadbol (en eventueel verder onderhoud aan het systeem, zoals opvullen van de bollen en doorspoelen).

Animal triste post coitum

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 04 december 2006 03:55 PM
  [ # 4 ]

Ik denk dat als je XM stilstaat en op je handrem staat eventueel
in combinatie met de P stand van je automaat, en je forced hem
omhoog dat je dan wat kraakjes kan horen.

Wie weet eens proberen zonder P en/of handrem ?

Ik is dit onzin wat ik nu zeg, ik meen dat het bij mij verschil maakt.
Ik laat hem nu 1 keer per maand helemaal naar beneden gaan en
een keer omhoog.

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 04 december 2006 04:51 PM
  [ # 5 ]

Dit zou geen effect mogen hebben, automaat en handrem blokkeren beide de voorwielen.

KlaasBaas schreef:

Ik denk dat als je XM stilstaat en op je handrem staat eventueel
in combinatie met de P stand van je automaat, en je forced hem
omhoog dat je dan wat kraakjes kan horen.

Wie weet eens proberen zonder P en/of handrem ?

Ik is dit onzin wat ik nu zeg, ik meen dat het bij mij verschil maakt.

Ik laat hem nu 1 keer per maand helemaal naar beneden gaan en
een keer omhoog.

KB

Dat laatste (‘gymnastieken’) is op zich wel goed voor de doorstroming in de hoogteregelaars, maar zal geen invloed hebben op de levensduur van de ADALs.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 04 december 2006 08:36 PM
  [ # 6 ]
Matthijs2006 schreef:

Moet ik deze direct vervangen? Wat kost dat?

Als je te lang wacht zijn je draagarmen onherstelbaar beschadigd en is het heel moeilijk te demonteren Exclamation

Ooit een achterste draagarm van een CX er met de slijpschijf moeten van tussen halen , de kop van de as was al afgebroken bij poging tot demontage .

Eigenaar had er wel nog vijf maanden mee verder gereden !!

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook