1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
hoe werkt dit ??
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7311
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 02 december 2006 07:39 PM

zie dit voor het eerst Shocked
worden die lampen dan aangestuurd dmv lhm of zoiets Confused

klikkerdeklik

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 02 december 2006 07:46 PM
  [ # 1 ]

Hoe het precies werkt zou ik ook wel eens willen weten. Ik moet er binnenkort namelijk voor gaan zorgen dat ik mijn systeem weer werkend krijg.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 03 december 2006 06:16 PM
  [ # 2 ]

Het is inderdaad een hydraulich systeem .

Over de vloeistof die er in zit hoor ik drie versies :

fijne machiene olie

water met antivries

LHM

Heb ze gelukkiglijk nog niet moeten repareren op mijn blauwe .

Als ik ooit aan de restoratie van mijn goude moet beginnen zal ik dat wel moeten doen .  Daar heb ik ooit per ongeluk een looplamp opgelegd waardoor er een gat in de leiding van de hoogteregeling is gebrand .

De hoogteregeling werkt door een cilindertjes op voor en achteras en regelt daarmee de hoogte van de volledige lichtbalk .

De op deze foto getoonde systemen zitten verbonden met een hefboompje op het stuur en dit bediend dan de middelste draailichten .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 december 2006 08:15 PM
  [ # 3 ]
wbogaerts schreef:

Het is inderdaad een hydraulich systeem .

Over de vloeistof die er in zit hoor ik drie versies :

fijne machiene olie

water met antivries

LHM

Heb ze gelukkiglijk nog niet moeten repareren op mijn blauwe .

Als ik ooit aan de restoratie van mijn goude moet beginnen zal ik dat wel moeten doen .  Daar heb ik ooit per ongeluk een looplamp opgelegd waardoor er een gat in de leiding van de hoogteregeling is gebrand .

De hoogteregeling werkt door een cilindertjes op voor en achteras en regelt daarmee de hoogte van de volledige lichtbalk .

De op deze foto getoonde systemen zitten verbonden met een hefboompje op het stuur en dit bediend dan de middelste draailichten .

Walter

het systeem werkt als het ware als een remsysteem, de stang tussen het stuurhuis drukt op een zuigertje, de olie wordt verplaatst en aan de andere kant van de leiding wordt een cilinder naar buiten gedrukt. Deze is met de koplamp verbonden. De olie zou officeel op parafine-basis moeten zijn, maar LHM, machineolie en koelvloeistof zijn beide geschikt. Het repareren van het systeem is niet zo makkelijk, kost dus tijd en vaak veel geld…... Evil or Very Mad

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 03 december 2006 08:37 PM
  [ # 4 ]
waterman771 schreef:

het systeem werkt als het ware als een remsysteem, de stang tussen het stuurhuis drukt op een zuigertje, de olie wordt verplaatst en aan de andere kant van de leiding wordt een cilinder naar buiten gedrukt. Deze is met de koplamp verbonden. De olie zou officeel op parafine-basis moeten zijn, maar LHM, machineolie en koelvloeistof zijn beide geschikt. Het repareren van het systeem is niet zo makkelijk, kost dus tijd en vaak veel geld…... Evil or Very Mad

Komt daar nog bij dat er een extra slangetje gelijklopend is gemonteerd aan de ” andere ” kant van de zuiger om de uitzetting bij verhoging van de temperatuur te gekompenseren.

Anders zouden de verstralers zich verdraaien als de vloeistof uitzet door de warmte onder de motorkap . Rolling Eyes

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 04 december 2006 12:52 AM
  [ # 5 ]

Klinkt naar een gevoelig systeempje. Is het allemaal de moeite waard, als het werkt?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 december 2006 11:40 AM
  [ # 6 ]
Serge schreef:

Klinkt naar een gevoelig systeempje. Is het allemaal de moeite waard, als het werkt?

Tuurlijk!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 04 december 2006 12:51 PM
  [ # 7 ]

Want? Wat is de meerwaarde tov stangetjes zoals in de DS?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 04 december 2006 12:57 PM
  [ # 8 ]
waterman771 schreef:
wbogaerts schreef:

Het is inderdaad een hydraulich systeem .

Over de vloeistof die er in zit hoor ik drie versies :

fijne machiene olie

water met antivries

LHM

Heb ze gelukkiglijk nog niet moeten repareren op mijn blauwe .

Als ik ooit aan de restoratie van mijn goude moet beginnen zal ik dat wel moeten doen .  Daar heb ik ooit per ongeluk een looplamp opgelegd waardoor er een gat in de leiding van de hoogteregeling is gebrand .

De hoogteregeling werkt door een cilindertjes op voor en achteras en regelt daarmee de hoogte van de volledige lichtbalk .

De op deze foto getoonde systemen zitten verbonden met een hefboompje op het stuur en dit bediend dan de middelste draailichten .

Walter

het systeem werkt als het ware als een remsysteem, de stang tussen het stuurhuis drukt op een zuigertje, de olie wordt verplaatst en aan de andere kant van de leiding wordt een cilinder naar buiten gedrukt. Deze is met de koplamp verbonden. De olie zou officeel op parafine-basis moeten zijn, maar LHM, machineolie en koelvloeistof zijn beide geschikt. Het repareren van het systeem is niet zo makkelijk, kost dus tijd en vaak veel geld…... Evil or Very Mad

maar het is eventueel herstelbaar?? het mijne werkt nog perfect,maar je weet nooit! Ik heb ook zo een beschadiging aan één leiding zoals Walter aanhaalde,dus ook een leiding die het even te warm heeft gehad,gelukkig niet door de leiding gebrand,enkel de beschermkous die er rond zit

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 december 2006 01:22 PM
  [ # 9 ]
Serge schreef:

Want? Wat is de meerwaarde tov stangetjes zoals in de DS?

De meerwaarde van het systeem zit in een aantal punten:

- Het systeem met de kabeltjes is nogal gevoelig voor verloop. Kijk maar naar de DS, meestal staat er wel een lamp scheef.
- Het SM systeem werkt veel vloeiender, de lamp draait mooi soepel en geleidelijk, waar dat bij de DS nogal schokkerig kan verlopen.
- De inbouw mogelijkheden zijn veel uitgebreider, je kunt alle hoekjes en bochten om
- Er worden minder ( lees nauwelijks) trillingen uit het stuursysteem aan de lampen doorgegeven.

En, natuurlijk is dit een veel mooier gemaakt systeem als die knutsel-oplossing met die kabeltjes en veertjes……..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 december 2006 01:41 PM
  [ # 10 ]

Precies. Wie bedenkt er nou een IJZEREN buisje onder de auto met daardoorheen een IJZERdraadje…..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 04 december 2006 06:23 PM
  [ # 11 ]

Duidelijk verhaal. Dat het bij de DS niet bijster goed werkt kan ik wel onderschrijven, metname de hoogte-regulatie is een rampje.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 december 2006 06:37 PM
  [ # 12 ]
blooper1963 schreef:

maar het is eventueel herstelbaar?? het mijne werkt nog perfect,maar je weet nooit! Ik heb ook zo een beschadiging aan één leiding zoals Walter aanhaalde,dus ook een leiding die het even te warm heeft gehad,gelukkig niet door de leiding gebrand,enkel de beschermkous die er rond zit

Het systeem is te herstellen, de membramen zijn te koop. Echter, als er zuiger-huisjes stuk zijn wordt het een moeilijker verhaal, evenals het vullen en goed ontluchten. Ik heb er een mooie truc voor verzonnen, maar ‘t blijft een rotwerk….
Een werkende set voor 1 kant kost dik 250 euro, gebruikt…...

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 04 december 2006 08:16 PM
  [ # 13 ]

Ik stel mij de vraag of dit systeem niet na te bouwen is met kleine cilindertjes ( zoals van de Festo luchtdruksystemen ) Confused:

Zou een hele oplossing zijn . Exclamation

Iemand ervaring met zulke systemen ?????


Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 04 december 2006 08:20 PM
  [ # 14 ]

Pneumatisch systeem kan je niet op vloeistof laten werken. Dit heeft et maken met hoger drukken vna de vloeistof en wellicht ook met de materialen die gebruikt zijn.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 04 december 2006 08:45 PM
  [ # 15 ]
Lelijke Eend schreef:

Pneumatisch systeem kan je niet op vloeistof laten werken. Dit heeft et maken met hoger drukken vna de vloeistof en wellicht ook met de materialen die gebruikt zijn.

Hoewel ik geen expert ben in luchtdruksystemen denk ik dat het toch moet kunnen .

Dit systeem bouwt wel geen druk op en de actie hier is altijd is altijd gelijk aan reactie .

En perslucht sytemen kunnen toch minimum 10 bar aan ??

Origineel zitten de slangen ook maar gewoon op de zuigertjes geschoven zonder verdere bevestigingen .

Als je een neutrale ( minerale ) olie gebruikt denk ik niet dat dit problemen geeft , perslucht systemen worden toch ook gesmeerd ??

Laat de reacties maar komen Very Happy kunnen we verder brainstormen of dit wel kan .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook