zie dit voor het eerst
worden die lampen dan aangestuurd dmv lhm of zoiets
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Hoe het precies werkt zou ik ook wel eens willen weten. Ik moet er binnenkort namelijk voor gaan zorgen dat ik mijn systeem weer werkend krijg.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Het is inderdaad een hydraulich systeem .
Over de vloeistof die er in zit hoor ik drie versies :
fijne machiene olie
water met antivries
LHM
Heb ze gelukkiglijk nog niet moeten repareren op mijn blauwe .
Als ik ooit aan de restoratie van mijn goude moet beginnen zal ik dat wel moeten doen . Daar heb ik ooit per ongeluk een looplamp opgelegd waardoor er een gat in de leiding van de hoogteregeling is gebrand .
De hoogteregeling werkt door een cilindertjes op voor en achteras en regelt daarmee de hoogte van de volledige lichtbalk .
De op deze foto getoonde systemen zitten verbonden met een hefboompje op het stuur en dit bediend dan de middelste draailichten .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wbogaerts schreef:Het is inderdaad een hydraulich systeem .
Over de vloeistof die er in zit hoor ik drie versies :
fijne machiene olie
water met antivries
LHM
Heb ze gelukkiglijk nog niet moeten repareren op mijn blauwe .
Als ik ooit aan de restoratie van mijn goude moet beginnen zal ik dat wel moeten doen . Daar heb ik ooit per ongeluk een looplamp opgelegd waardoor er een gat in de leiding van de hoogteregeling is gebrand .
De hoogteregeling werkt door een cilindertjes op voor en achteras en regelt daarmee de hoogte van de volledige lichtbalk .
De op deze foto getoonde systemen zitten verbonden met een hefboompje op het stuur en dit bediend dan de middelste draailichten .
Walter
het systeem werkt als het ware als een remsysteem, de stang tussen het stuurhuis drukt op een zuigertje, de olie wordt verplaatst en aan de andere kant van de leiding wordt een cilinder naar buiten gedrukt. Deze is met de koplamp verbonden. De olie zou officeel op parafine-basis moeten zijn, maar LHM, machineolie en koelvloeistof zijn beide geschikt. Het repareren van het systeem is niet zo makkelijk, kost dus tijd en vaak veel geld…...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
waterman771 schreef:
het systeem werkt als het ware als een remsysteem, de stang tussen het stuurhuis drukt op een zuigertje, de olie wordt verplaatst en aan de andere kant van de leiding wordt een cilinder naar buiten gedrukt. Deze is met de koplamp verbonden. De olie zou officeel op parafine-basis moeten zijn, maar LHM, machineolie en koelvloeistof zijn beide geschikt. Het repareren van het systeem is niet zo makkelijk, kost dus tijd en vaak veel geld…...
Komt daar nog bij dat er een extra slangetje gelijklopend is gemonteerd aan de ” andere ” kant van de zuiger om de uitzetting bij verhoging van de temperatuur te gekompenseren.
Anders zouden de verstralers zich verdraaien als de vloeistof uitzet door de warmte onder de motorkap .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Klinkt naar een gevoelig systeempje. Is het allemaal de moeite waard, als het werkt?
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Serge schreef:Klinkt naar een gevoelig systeempje. Is het allemaal de moeite waard, als het werkt?
Tuurlijk!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Want? Wat is de meerwaarde tov stangetjes zoals in de DS?
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:wbogaerts schreef:Het is inderdaad een hydraulich systeem .
Over de vloeistof die er in zit hoor ik drie versies :
fijne machiene olie
water met antivries
LHM
Heb ze gelukkiglijk nog niet moeten repareren op mijn blauwe .
Als ik ooit aan de restoratie van mijn goude moet beginnen zal ik dat wel moeten doen . Daar heb ik ooit per ongeluk een looplamp opgelegd waardoor er een gat in de leiding van de hoogteregeling is gebrand .
De hoogteregeling werkt door een cilindertjes op voor en achteras en regelt daarmee de hoogte van de volledige lichtbalk .
De op deze foto getoonde systemen zitten verbonden met een hefboompje op het stuur en dit bediend dan de middelste draailichten .
Walter
het systeem werkt als het ware als een remsysteem, de stang tussen het stuurhuis drukt op een zuigertje, de olie wordt verplaatst en aan de andere kant van de leiding wordt een cilinder naar buiten gedrukt. Deze is met de koplamp verbonden. De olie zou officeel op parafine-basis moeten zijn, maar LHM, machineolie en koelvloeistof zijn beide geschikt. Het repareren van het systeem is niet zo makkelijk, kost dus tijd en vaak veel geld…...
maar het is eventueel herstelbaar?? het mijne werkt nog perfect,maar je weet nooit! Ik heb ook zo een beschadiging aan één leiding zoals Walter aanhaalde,dus ook een leiding die het even te warm heeft gehad,gelukkig niet door de leiding gebrand,enkel de beschermkous die er rond zit
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Serge schreef:Want? Wat is de meerwaarde tov stangetjes zoals in de DS?
De meerwaarde van het systeem zit in een aantal punten:
- Het systeem met de kabeltjes is nogal gevoelig voor verloop. Kijk maar naar de DS, meestal staat er wel een lamp scheef.
- Het SM systeem werkt veel vloeiender, de lamp draait mooi soepel en geleidelijk, waar dat bij de DS nogal schokkerig kan verlopen.
- De inbouw mogelijkheden zijn veel uitgebreider, je kunt alle hoekjes en bochten om
- Er worden minder ( lees nauwelijks) trillingen uit het stuursysteem aan de lampen doorgegeven.
En, natuurlijk is dit een veel mooier gemaakt systeem als die knutsel-oplossing met die kabeltjes en veertjes……..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Precies. Wie bedenkt er nou een IJZEREN buisje onder de auto met daardoorheen een IJZERdraadje…..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Duidelijk verhaal. Dat het bij de DS niet bijster goed werkt kan ik wel onderschrijven, metname de hoogte-regulatie is een rampje.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
blooper1963 schreef:
maar het is eventueel herstelbaar?? het mijne werkt nog perfect,maar je weet nooit! Ik heb ook zo een beschadiging aan één leiding zoals Walter aanhaalde,dus ook een leiding die het even te warm heeft gehad,gelukkig niet door de leiding gebrand,enkel de beschermkous die er rond zit
Het systeem is te herstellen, de membramen zijn te koop. Echter, als er zuiger-huisjes stuk zijn wordt het een moeilijker verhaal, evenals het vullen en goed ontluchten. Ik heb er een mooie truc voor verzonnen, maar ‘t blijft een rotwerk….
Een werkende set voor 1 kant kost dik 250 euro, gebruikt…...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik stel mij de vraag of dit systeem niet na te bouwen is met kleine cilindertjes ( zoals van de Festo luchtdruksystemen ) :
Zou een hele oplossing zijn .
Iemand ervaring met zulke systemen ?????
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Pneumatisch systeem kan je niet op vloeistof laten werken. Dit heeft et maken met hoger drukken vna de vloeistof en wellicht ook met de materialen die gebruikt zijn.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Lelijke Eend schreef:Pneumatisch systeem kan je niet op vloeistof laten werken. Dit heeft et maken met hoger drukken vna de vloeistof en wellicht ook met de materialen die gebruikt zijn.
Hoewel ik geen expert ben in luchtdruksystemen denk ik dat het toch moet kunnen .
Dit systeem bouwt wel geen druk op en de actie hier is altijd is altijd gelijk aan reactie .
En perslucht sytemen kunnen toch minimum 10 bar aan ??
Origineel zitten de slangen ook maar gewoon op de zuigertjes geschoven zonder verdere bevestigingen .
Als je een neutrale ( minerale ) olie gebruikt denk ik niet dat dit problemen geeft , perslucht systemen worden toch ook gesmeerd ??
Laat de reacties maar komen kunnen we verder brainstormen of dit wel kan .
Walter
Meten is weten , gissen is missen